סערה בקהילה היהודית בניו-יורק: טליה אברהמי, חרדית אמריקנית, מורה של כיתת בנות במוסד האורתודוכסי הנחשב "מגן דוד" שבברוקלין, פוטרה מעבודתה לאחר שהתברר כי היא טרנסג'נדרית – וכעת היא מתכוונת לתבוע את הישיבה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

בישיבה טוענים כי המורה הסתירה את תהליך ההתאמה המגדרית שעברה, אך אברהמי טוענת מנגד שמעולם לא הסתירה דבר: "אני מאמינה בגישה של Don’t ask don’t tell", היא אומרת ל-ynet. "אם לא נשאלתי, לא אתנדב לחשוף דבר, כי זה לא רלוונטי לאיכות ההוראה שלי. חלק ידעו וחלק לא", היא מחדדת. "בעבר זה לא היה עניין".
קראו עוד בערוץ היהדות:
בסוף השבוע האחרון הודיעו למורה במוסד החינוכי (המכונה ישיבה) כי היא איננה מתאימה לערכי התורה שהם מלמדים, ועדכנו את הורי התלמידות כי מעתה תלמד בכיתה מורה מחליפה. אברהמי, מצידה, שכרה עורך דין – והיא מתכננת כעת לתבוע את הישיבה על אפליה במקום העבודה. בישיבה החליטו שלא להגיב לפניותינו.
אברהמי מספרת כי היא עובדת כמורה במוסדות חינוך חרדיים זה כבר ארבע שנים, אך הספיקה לעבוד בישיבה הספרדית "מגן דוד" רק כמה שבועות. "אני לא מתכוונת להפסיק להיות מורה", היא אומרת. "פשוט אצטרך למצוא בית ספר אחר".

"בקהילה שלי כולם מקבלים אותי"

המהומה סביב אברהמי החלה ברשתות החברתיות. סרטון שלה מציגה את עצמה בערב הורים, צולם על ידי אחד ההורים והופץ באלפים. בתחילה האשימו את אברהמי בהיותה גבר שמחופש לאישה, והצליח להערים על המערכת כדי להיכנס לכיתת בנות. אחר כך היא נאלצה להדוף את השמועות שהיא לקחה את המשרה מראש בכוונה לקבל מכתב פיטורים ולתבוע את הישיבה.
2 צפייה בגלריה
טליה אברהמי, מורה חרדית שעברה תהליך להתאמה מגדרית
טליה אברהמי, מורה חרדית שעברה תהליך להתאמה מגדרית
טליה אברהמי, מורה חרדית שעברה תהליך להתאמה מגדרית
(צילום: JP, Shoott, באדיבות המצולמת)
מאז המקרה, אברהמי מותקפת מכל עבר: מספר הטלפון שלה פורסם ברבים והיא לא מפסיקה לקבל הודעות ושיחות טלפון מטרידות. תמונות מעברה הרחוק כגבר, וגם כאלו עדכניות עם בעלה ובתם הפעוטה, הציפו את הרשתות החברתיות.
אברהמי נשואה כיום לחרדי אמריקני חוזר בתשובה, שאותו הכירה במהלך לימודים בישראל. השניים עברו לניו-יורק, שם אברהמי למדה לתואר שני בחינוך יהודי ב"ישיבה יוניברסיטי" היוקרתית – מוסד נוסף שעלה לכותרות לאחרונה, בעקבות פסיקת בית המשפט העליון של ארה"ב, המחייבת אותו להכיר בתא הלהט"ב בקמפוס.
"מה שבטוח הוא שמדובר בסיפור עצוב מאוד", היא אומרת. "זה נורא מעצבן שזה קרה. החיים שלנו נהרסו בגלל כל הפרסומים. קראו לי מפלצת והפיצו תמונות שמראות איפה אני גרה, הפיצו תמונות של הילדה... אנחנו מנסים עכשיו לשרוד, להיות חיוביים, יש לנו את תמיכת הקהילה בוושינגטון הייטס – המקום שבו אני גרה ומרגישה בטוחה. אני ממש רואה איך זה עניין של דורות – הצעירים נותנים רק אהבה וקבלה. גם בבית הכנסת שלי, כולם מקבלים אותי בקהילה, כולל הרב".

התלמידה שינתה את התואר של המורה

אברהמי סיפרה עוד כי להבדיל מהסערה ברשת והיחס מצד ההורים, האווירה בכיתה עצמה הייתה שונה לחלוטין – והדור הצעיר לא ייחס לזהותה המגדרית כל חשיבות. למרות זאת, כמה שבועות לאחר שהחלה את תפקידה החדש, אחת התלמידות בכיתה מחקה מהלוח באמצע השיעור את האות S משמה של המורה אברהמי, והפכה את Mrs ל-Mr. בישיבה גינו את המעשה, אך בסופו של דבר, הוחלט לסיים את העסקתה של אברהמי.
2 צפייה בגלריה
טליה אברהמי עם משפחתה
טליה אברהמי עם משפחתה
אברהמי עם משפחתה
(צילום: JP, Shoott, באדיבות המצולמת)
כביכול, מדובר בפרשה סנסציונית וצהבהבה, אך היא נוגעת בדיון מעמיק הרבה יותר שמעסיק כרגע את ארה"ב: מהי מידת האוטונומיה שמגיעה לישיבות ולבתי ספר פרטיים שזוכים כיום למימון ממשלתי חלקי. בדומה לסוגיות הנשק וההפלות, אלה נושאי ליבה אמריקניים מורכבים, המעוררים אמוציות.
לפני כשבוע הועברו במדינת ניו-יורק תקנות המאפשרות לראשונה פיקוח ורגולציה על ישיבות ובתי ספר פרטיים. מעתה, יידרשו הישיבות לעמוד בסטנדרטים של שאר בתי הספר הממלכתיים במדינה: פיקוח על איכות המורים ועל איכות ההוראה, לימודים בשפה האנגלית – וביקורת על לימודי מקצועות חילוניים כמו מתמטיקה, מדעים והיסטוריה, המכונים בארץ "ליבה".
בקהילה החרדית הגיבו בזעם, יצאו להפגנות, ותלו את ההחלטה בתחקיר ה"ניו-יורק טיימס" שפורסם בתחילת אותו שבוע, על אודות מצבן העגום של הישיבות במדינה.