הורים ללא מסכות אוספים סינדרלות מחייכות, הארי פוטרים וקיפודים מבתי ספר שנפתחו מחדש לאחר הפסקה של חודשיים, בדיוק בזמן לתצוגת התחפושות של יום הספר הבינלאומי. לאחר שבועות של סגר, קבוצת כדורגל מחדשת את האימונים באצטדיון. סוף סוף בתי הקפה והפאבים פתחו את התריסים, להוטים לקבל את פניהם של המקומיים ומצפים לשובם של התיירים.
6 צפייה בגלריה
גיברלטר  חיסון חיסונים נגיף קורונה וירוס
גיברלטר  חיסון חיסונים נגיף קורונה וירוס
"החיסונים לא נותנים יד חופשית לוותר על כל ההגבלות". שדה התעופה בגיברלטר
(צילום: AP)
יש תחושה של סוף תרדמת חורף בגיברלטר. הטריטוריה הבריטית הקטנה המשתרעת בין ספרד לשפך הים התיכון יוצאת מהמגפה ההרסנית. יותר מ-4,000 בני אדם נדבקו בקורונה ו-93 חולים מתו, כמעט כולם בינואר ובפברואר השנה, בטריטוריה, שבה מתגוררים כ-33 אלף תושבים.
אך הצפיפות, שיחד עם הווריאנטים החדשים הובילה לזינוק בתחלואה, הייתה גם המפתח למבצע החיסונים המוצלח של גיברלטר. ההקלות האחרונות – או "מבצע חופש" כפי שכינו זאת רשויות גיברלטר – התאפשרו במידה רבה גם הודות למשלוחים הקבועים של החיסונים שהגיעו מבריטניה.

שרת הבריאות סמנתה סקרמנטו אמרה כי עד סוף החודש, גיברלטר צפויה לחסן לחלוטין את כל התושבים מעל גיל 16 ואת העובדים הזרים הרבים. מדובר ביותר מ-40 אלף בני אדם. רק 3.5% דחו עד כה את החיסון.
6 צפייה בגלריה
גיברלטר  חיסון חיסונים נגיף קורונה וירוס
גיברלטר  חיסון חיסונים נגיף קורונה וירוס
בתי הספר נפתחו שוב אחרי חודשיים. תלמידים בגיברלטר
(צילום: AP)
אבל המאבק של גיברלטר לחזור לשגרה רק מתחיל. היא עדיין עומדת בפני האתגרים הרבים של פתיחה מחודשת בעולם גלובלי עם גישה לא שוויונית לחיסונים ומוטציות חדשות המתהוות. סקרמנטו עבדה על תוכניות מגירה, כולל השלמה מואצת של חיסון האוכלוסייה. "החיסונים לא נותנים יד חופשית לוותר על כל ההגבלות. אבל אנחנו גם צריכים לחזור להיות קצת יותר אנושיים, להיות מסוגלים לנשום אוויר צח", אמרה השרה. "זה 'מבצע חופש', אבל זהיר".
למצוא איזון יכול להיות דבר מסובך בשטח המקושר הן לספרד והן לבריטניה. כטריטוריה בריטית, קיבלה גיברלטר חמישה משלוחי חיסונים מלונדון, בעיקר של חברת פייזר. מעט חיסונים של אסטרה-זניקה נשמרו לאנשים העלולים לפתח תגובות אלרגיות קשות.
6 צפייה בגלריה
גיברלטר  חיסון חיסונים נגיף קורונה וירוס
גיברלטר  חיסון חיסונים נגיף קורונה וירוס
"רק תגידו איפה ומתי". מתחם חיסונים
(צילום: AP)
הרחבת הטיסות המוגבלות בין גיברלטר לבריטניה, שגם בה מבצע החיסונים מתקדם במהירות גבוהה, יכולה להיעשות בתיאוריה על ידי חובת בדיקות ובידוד עם הנחיתה. אולם המוטציה המידבקת שאותרה לראשונה בבריטניה היוותה מקור לדאגה.
בספרד, המגבלות בלמו את גל התחלואה בסוף השנה, שגרם לעומס בבתי החולים הציבוריים. אבל, כמו חלק ניכר מהאיחוד האירופי, ספרד מתקשה בניהול מבצע החיסונים, והוא מתקדם באיטיות. הרשויות שם מקוות לחסן בסופו של דבר 33 מיליון תושבים, או 70% מהאוכלוסייה.

המלצרים עם שתי מסכות, ואין אלכוהול בערב

רוב תושבי גיברלטר להוטים לצאת לטייל. עם שטח של 6.7 קמ"ר בלבד – שטח הגדול רק במעט מהוותיקן וממונקו, ועל רובו משתרע הצוק המפורסם – גיברלטר יכולה לעורר לפעמים תחושה של קלסטרופוביה. "אני על הצוק כבר כמה חודשים, מבלי שדרכתי על אדמת ספרד. זה חלק גדול מחיינו, לעבור את הגבול, לבקר בערים חדשות בכל סוף שבוע. לזה אני הכי מצפה", אמר כריסטיאן סגוביה, מהנדס בן 24 שעובד בחברת ספנות.
6 צפייה בגלריה
גיברלטר  חיסון חיסונים נגיף קורונה וירוס
גיברלטר  חיסון חיסונים נגיף קורונה וירוס
עוד שעתיים של חופש. העוצר הלילי נדחה לחצות במקום 22:00
(צילום: AP)
15 אלף איש כבר התחסנו בשתי מנות ו-11 אלף נוספים ממתינים למנה השנייה. כעת, צעירים בשנות ה-20 לחייהם נקראים להגיע ולקבל גם כן את החיסון הראשון. אנשים שאינם תושבי המקום ומגיעים לעבוד בתחום הבריאות או בעבודות חיוניות אחרות כבר מחוסנים, והרשויות מנסות כעת לחסן את כל העובדים המגיעים מעבר לגבול.
ונסה אוליברו נוסעת מדי יום, וחוצה ברגל את מסלול הנחיתה של שדה התעופה המפריד בין גיברלטר לעיר הספרדית לה לינאה דה לה קונספסיון. כ-15 אלף עובדים עשו את אותו המסלול לפני המגפה, אך כעת מספרם נמוך משום שענף התיירות נותר סגור.
אוליברו בת ה-40, שמוכרת טבק ומשקאות חריפים באחת מחנויות הדיוטי פרי הרבות של גיברלטר, אמרה שהיא מצפה לתורה להתחסן, משום שהעבודה עם לקוחות מסכנת אותה. היא סובלת מאסטמה, ויש לה שתי בנות וקרובי משפחה מבוגרים שהיא מטפלת בהם. "רק תגידו לי איפה ומתי ואציג את שתי זרועותיי", התלוצצה אוליברו. "אני רוצה שכל זה יסתיים, לחזור לנורמליות, שאוכל לחבק, לתת נשיקה, ללכת לשתות עם חברים".
6 צפייה בגלריה
גיברלטר  חיסון חיסונים נגיף קורונה וירוס
גיברלטר  חיסון חיסונים נגיף קורונה וירוס
בעלי העסקים מצפים לשובם של התיירים. חנות מזכרות בגיברלטר
(צילום: AP)
גיברלטר הוציאה כרטיסי מתחסן לאנשים שקיבלו את הזריקה השנייה. היא גם מפתחת אפליקציה המאחסנת נתוני חיסון ותוצאות בדיקות שהרשויות רוצות לקשר עם פלטפורמות אחרות במקומות אחרים כדי לחדש את הטיסות הבינלאומיות. המבקרים אומרים כי דרכונים ירוקים כאלה מפלים את מי שאינו יכול להתחסן, במיוחד במדינות עניות.
ג'ינו חימנז, נשיא איגוד המסעדנים בגיברלטר, אמר שיש לו ספקות מסוימים, אך הוא מברך על פיתוח האפליקציה, אם זה יעזור להחזיר את התיירים. המסעדה שלו, מקום מפגש מקומי פופולרי לארוחות בוקר וצהריים, פועלת על פי ההנחיות כדי למשוך את אלה ש"עדיין בודקים את המים כדי לראות אם בטוח לצאת".
"אנחנו קהילה מאוד קרובה, מאוד חברותית. ואין כמו לשבת ליד השולחן לשתות כוס קפה ולדבר", אמר חימנז, שקרא לממשלה לחסן במהירות את קרוב ל-2,000 עובדי המסעדות והפאבים, רובם ספרדים. המלצרים עוטים שתי מסכות, בכל שולחן יושבים לכל היותר שישה סועדים ואין מכירת אלכוהול אחר הצהריים.
6 צפייה בגלריה
גיברלטר  חיסון חיסונים נגיף קורונה וירוס
גיברלטר  חיסון חיסונים נגיף קורונה וירוס
"זו הנורמליות". בית קפה פתוח אחרי הסגר
(צילום: AP)
לאחר פתיחת בתי הספר מחדש, דחיית העוצר הלילי לחצות במקום 22:00 וביטול חובת עטיית המסכה באזורים הפחות צפופים שאינם מסחריים, הדבר הגדול הבא שהתושבים מצפים לו הוא משחק הכדורגל של גיברלטר מול הולנד ב-30 במרץ. מוקדמות המונדיאל יהיו מבחן לחידוש האירועים המוניים. במשחק תתאפשר כניסת קהל בתפוסה של 50% והאוהדים יחויבו להציג אישור שהם מחוסנים.
בזמן שהם ממתינים, תושבי גיברלטר נהנים מהשגרה החדשה שלהם. באזור הבילויים ובו פאבים ומסעדות, תריסר חברי קבוצת הוקי חוגגים עם בירה את האימון הראשון שלהם מאז נובמבר. "זו נורמליות, להיות מסוגל לשתות בירה עם האנשים שלך", אמר אדריאן הרננדז, בן 51. "אלוהים, התגעגעתי לזה".
פורסם לראשונה: 14:55, 11.03.21