שף
שף
גבינות ויין. "אלטו", קיבוץ שמרת

שלוש תחנות לארוחת בוקר גלילית

ורד הקימה מאפייה ללא גלוטן, יונת הפכה את המחלבה המשפחתית למעדנייה עשירה ושרון פתחה בית קפה מול נוף נהדר. חפשו אותן, בנסיעה הבאה לצפון

עודכן:

שמרת: אלטו, מעדניית גבינות

כשעוברים את האזור התפעולי נטול החן של קיבוץ שמרת, מתגלה חורשה עם שולחנות פיקניק מכוסי מפות ומרפסת עץ שמובילה למעדנייה ולמחלבה. תכירו, "אלטו". מפעל חיים בן 20 שנה של משפחת מזן, חברי הקיבוץ. המחלבה, המייצרת גבינות מחלב עזים, הוקמה על-ידי אריאל, אב המשפחה, כשהקיבוץ הופרט. בהמשך הצטרפו לפרויקט אשתו יונת והילדים, ובמקום הוקמה גם מסעדה. בעקבות סגרי הקורונה, שינו בני המשפחה את הסגנון, וכעת מדובר במעדנייה עם תפריט עשיר. לצדם פועלת גם מאפייה, עליה אחראית אחת הבנות. "אנחנו יצרנים שמציעים חווייה", מגדירה את המקום יונת מזן, אם המשפחה.
הוויטרינה והתפריט מציעים, לצד הגבינו המקומיות, גם כריכים בתוך לחם קסטן ובתוך קרואסונים, שקשוקה בקערת לחם, סלטים וגם כנאפה מלוח. חלון מיוחד מאפשר הצצה למחלבה.
  • מומלץ לנסות: קיש בטטה וגבינה כחולה; "בוצ'ר גבינות" - קרש ועליו מבחר גבינות, קרקרים, קונפיטורה ופרי.
  • הפרטים: אלטו, קיבוץ שמרת, שעות פתיחה: א'-ה' 17:30-8:00, ו' עד 15:00. טל' 054-5213121.
3 צפייה בגלריה
הכל נטול. "טופלו" בתרשיחא
הכל נטול. "טופלו" בתרשיחא
הכל נטול. "טופלו" בתרשיחא
(אלעד גרשגורן)

תרשיחא: טופלו, מאפייה ללא גלוטן

בסמטאות העתיקות של תרשיחא, מטרים סבורים מהכנסייה, נמצאת "טופלו" - מאפיה ללא גלוטן. החלל הקטנטן מכיל בקושי שלושה קונים ומקומות הישיבה נמצאים מצדה השני של הסמטה – בחצר בין שני בתים ובחלל מקורה צמוד. ורד באר ובעלה מוראד בשארה, הורים לשניים, בוגרי לימודי קונדיטוריה ובעלי ניסיון במטבחים של מסעדות, פתחו את המקום לפני קצת יותר משנה.
"טופלו" הוא סוג של עץ שאפשר למצוא בארצות-הברית, שם גדלה ורד, שנולדה בקיבוץ גשר-הזיו להורים אמריקאיים. געגועיה לפילדלפיה ניכרים בתפריט: מאפינס, עוגות פאי במילויים שונים, עוגיות שוקולד צ'יפס ענקיות, קרקרים וסקונס. אבל גולת הכותרת הם דווקא הבגטים הארוכים, מהם מכינה ורד גם כריכים מעולים. בתפריט תמצאו גם קישים נהדרים ובשבתות יש פיצות. הכל, כאמור, נטול גלוטן.
למה דווקא ללא גלוטן?
"אחותי צליאקית וחלמתי לפתוח מאפיה שבה היא תוכל לאכול הכל, ושזה יהיה לא בטעם של פשרה". המאפייה הפכה, כמעט בלי להתכוון, לבית קפה: "היה ביקוש כל כך גדול למקומות ישיבה, שהיינו חייבים לשכור מקום נוסף". אומרת ורד וחושפת שינוי נוסף" האחות נסעה מאז ללמוד בחו"ל, ולא נהנית באופן שוטף מהמחווה של ורד.
אבל אחרים נהנים.
"בתקופת הסגרים של הקורונה פתאום היה זמן לעצור ולחשוב. החלטתי שאני הולכת להגשים חלום ולהשלים את המחסור במוצרים נטולי גלוטן שיש באזור הצפון. אנשים נרגשים לגלות אותנו וזה ממלא את הלב ושווה את כל הקושי, זה אפילו מפצה על השבתות שאנחנו מבלים בעבודה ולא עם הילדים".
  • מומלץ לנסות: כריך עם מנגולד ופטריות; קיש ברוקולי וצ'דר.
  • הפרטים: טופלו, הכנסיות 10 מעלות תרשיחא, שעות פתיחה: ג'-שבת 15:00-8:00. טל' 073-7871899.
3 צפייה בגלריה
מרפסת מול הנוף. "קפה יודפת"
מרפסת מול הנוף. "קפה יודפת"
מרפסת מול הנוף. "קפה יודפת"
(אלעד גרשגורן)

קפה יודפת: לאכול מול הנוף

בחלקו האחורי של מתחם העסקים בכניסה לקיבוץ ידפת, מסתתרת כניסה צנועה. היא מובילה לבית קפה עם מרפסת המשקיפה לנוף נהדר שנפרס עד לאופק. את "קפה יודפת" פתחה שרון פרז, נשואה+3, ראשל"צית במקור שחלמה לחיות בגליל. כעת, כמו מאמא מקומית, מחבקת ומתעניינת בשלומו של כל מי שעובר לידה.
את בית הקפה הקימה לפני 5 שנים. "למדתי פילוסופיה, הייתי דיילת אוויר, הייתי טבחית ושף פרטי, אבל רק כאן אני מצליחה ליישם את החזון שלי להפיץ אושר בעולם", היא אומרת. התפריט מורכב ממה שהיא עצמה אוהבת לאכול, למשל, פנקייק דלעת עם קרש פרש לארוחת בוקר, קציצות מנגולד וכרישה לארוחת צהריים (יש גם עסקיות), ו"מיץ אלישבע" שמבוסס על היביסקוס, גרניום לימוני, מי ורדים, נענע וגזוז. לאוכל נלווה לא רק הנוף אלא גם שירות חייכני, סיבה לא פחות טובה לבוא לאכול כאן.
אני מבינה שאת כבר עובדת על החלום הבא.
"כן. אני רוצה להקים גסטהאוס, חלום שנולד בזמן הקורונה, כשהגליל היה ריק ובית הקפה היה סגור. הבנתי שאני לא מסעדנית אלא תיירנית, ושאני חייבת לעשות משהו שיכניס את הגליל התחתון לתודעה של התייר הישראלי, שהאזור הזה יהיה מקום שבאים לנפוש בו, ולא רק עוצרים בו בדרך לצפון הרחוק".
  • מומלץ לנסות: קרפ כוסמין ממולא במוצרלה, בצל מקורמל ומנגולד טרי; ברוסקטה מלחם כוסמין עם שמנת, פסטו וגרבדלקס.
  • הפרטים: קפה יודפת, מרכז מסחרי בואכה יודפת. שעות פתיחה: א'-ה' 21:00-8:00, ו' עד 15:00, שבת עד 16:00. טל' 04-8225869.
פורסם לראשונה: 09:20, 21.02.22
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button