פרויקט של ערן בינדרמן בשותפות עם אדריכלית אנסטסיה קטליארסקי (הדמיות: מקסים סיטשקר)

המעצבים והאדריכלים הישראלים בדרך לכבוש את העולם

ארבעה מעצבים ואדריכלים מקומיים מגלים לנו איך להצליח מעבר לים

לכל מי שאי פעם חלם להצליח מעבר לים, הכתבה הזו בשבילכם. אספנו את נבחרת הכוכבים המקומית שלנו; ערן בינדרמן, תהילה שלף, דניאל חסון ואושיר אסבן. מעצבים ואדריכלים מובילים ששברו את תקרת הזכוכית של ארצנו הקטנטונת והצליחו להתברג בשוק הבין לאומי. לפני אילו אתגרים ניצבים בעבודה מעבר לים? איך פותחים את דלתות התעשייה מחוץ לישראל? ואיפה בעולם הם הכי היו רוצים לראות את פרויקט החלומות שלהם קורם עור וגידים?
 
ערן בינדרמן
"יש חשיבות גדולה לטייל בסביבה ולספוג טיפה את התרבות והאופי המקומיים" (באדיבות ערן בינדרמן)

אחד מן הפרויקטים המסקרנים שביצע לאחרונה האדריכל בינדרמן מעבר לים, הוא רשת בתי מלון קפסולות בספרד, שעתידה להמשיך ולהתפרש. "היזמים בפרויקט חיפשו להמציא מוצר חדש שלא קיים בשוק" הוא מספר. מדובר בבתי מלון הפונים לקהל הצעיר ומספקים לו חוויה קהילתית-חברתית כוללת, במטרה לחבר בין אנשים ותרבויות שונות. "מעבר ללינה, הרשת מציעה חוויות של טיול, סדנאות ומסיבות" הוא מסביר "הבניינים הינם בעיקר מבנים עתיקים שעוברים שימור, שיקום ושינוי ייעוד ואנחנו מחפשים לשמר את הווייב שלהם תוך הוספת שכבות עכשוויות של עיצוב ופעילויות".

לחבר בין אנשים ותרבויות שונות (הדמיות: מקסים סיטשקר)
בספרד, פרויקט בשותפות עם האדריכלית אנסטסיה קטליארסקי (הדמיות: איליה קטליארסקי)

כפי שידוע, קשרים טובים תמיד עוזרים בעסקים ועבודה אחת יכולה להוביל לעבודה הבאה. במקרה של בינדרמן, מי שפתח בפניו את הדרך לעבודה בחו"ל היו אלה לקוחות ישראליים, שהיו מרוצים מהשירות והתכנון שהוא הציע. "אני לא חושב שאפשר להתכוונן על חו"ל באופן מיוחד, אלא זה משהו שפשוט קורה, צריך רק להיות ערניים להזדמנויות מסביב".

 

אילו מאפיינים בעבודה בחו"ל אתה מוצא שונים או דומים לעבודה בארץ?
"בעיקרון הכל דומה מלבד הפרפקציוניזם שבדרך כלל בחו"ל אני נהנה מזה מאוד ברמת צוות הביצוע. בעלי המקצוע בחו"ל הם בדרך כלל בוגרים של בתי ספר מקצועיים ברמה גבוהה מאוד ועל פי רוב, דור שני או שלישי למקצוע שלהם. זה מייצר כבוד למעשה ידם תוך התייחסות מאד רצינית לאיכות העבודה. זה שונה מאד מהנהוג עפ"י רוב בארץ".
 
 
כשזה נוגע לאתגרים, חוסר הידע וההיכרות עם החוקים והספקים המקומיים, עלולים להוסיף קושי, במיוחד ביציאה לביצוע. "לצורך זה אני מקים מערך תומך מקומי של אנשי מקצוע שיידעו לגבות את חוסר ההימצאות שלי בשטח באופן קבוע. כמובן, שהטכנולוגיה והתקשורת כיום עוזרות מאוד".
רשת מלון קפסולות הספרדי (הדמיות: מקסים סיטשקר)
גם קוסטה ריקה (הדמיות: אנדו סטודיו)
באיזה אופן משפיע מיקומו הגיאוגרפי של הפרויקט על העבודה?
"על פי רוב, כשאני מגיע למדינה או מקום חדש, אני לא מתכנן עד אשר אני מבקר שם. יש חשיבות גדולה לטייל בסביבה ולספוג טיפה את התרבות והאופי המקומיים. זה חשוב מאוד ברמת האחריות הסביבתית של יצירה חדשה במקום בעל היסטוריה וגיאוגרפיה רבות שנים. מעבר לכך, אני מנסה למצוא חומרים ואומנים מקומיים בכל מקום, למרות שאני מודה שבשנים האחרונות הנושא הזה הופך קשה יותר ויותר וה'מקומיות' הולכת ונעלמת. האקלים כמובן בעל השפעה מכרעת מאד על התכנון והקונספט כולו. למשל: אני מתכנן כעת מספר פרויקטים בקוסטה ריקה שם האקלים המשווני מאפשר ליצור חללים שאינם חוץ ואינם פנים".
"צריך רק להיות ערניים להזדמנויות מסביב" (הדמיות: אנדו סטודיו)

כשזה מגיע לפרויקט חלומות, בינדרמן לא חולם על פרויקט נוצץ וגדול, אלא כמהה ללקוח המושלם "שיעז לחלום יחד איתנו ולהמריא למחוזות חדשים. לשמחתי נפל בחלקי מספר לקוחות לא מועט שמעריך את החשיבה שלנו ונותן לנו לסחוף אותו לשפה וחללים מרתקים".

 

תהילה שלף
"להעז ולקפוץ למים" (באדיבות תהילה שלף)

אחד הפרויקטים היותר גדולים של תהילה שלף בחו"ל הוא ריזורט פרטי באי היווני מיקונוס. ממוקם על צלע הר, הצופה אל המפרץ, המתחם משתרע על 20 דונם וכולל 50 חדרים עם כל פונקציות האירוח; בריכות, מסעדה, ספא. "הפנטזיה של הלקוח הייתה ליצור מלון הכי מפנק ואקסקלוסיבי, אבל עדיין מאוד יווני, השומר על הפשטות- על השפה והחומרים הטבעיים שיש באי" היא מספרת. "זה פרויקט עם הרבה מאוד אתגרים, גם ברמה הלוגיסטית וגם ברמה התכנונית. הרגולציה במיקונוס מאפשרת זכויות בנייה נוספות, למשל במידה ומתכננים בכפוף לבנייה בחומרים מקומיים ועל פי מסורות בנייה מקומיות, על ידי כך הם למעשה משמרים את סגנון הבניה המקומי שלהם".

 

הפרויקט שללא ספק היה המפתח לתעשייה מעבר לים הוא וילה מיוחדת בארץ, שתכננה שלף לפני מספר שנים בשיתוף פעולה עם לא אחר מאשר האדריכל הבין לאומי פיירו ליסוני, אחד המעצבים הגדולים בדורנו. "העבודה איתו פתחה לי הרבה דלתות בשוק הבינלאומי, החל מלהכיר את הקרביים של עולם העיצוב במילאנו, בעלי מקצוע, נגריות, אומנים שעושים עבודות מיוחדות שבארץ אנחנו פחות חשופים אליהם. זה פתח לי דלת גם לעבודה בינלאומית, להעז ולקפוץ למים. אנחנו היום משתפים פעולה עם הרבה משרדי עיצוב בחו"ל וזה למעשה שם אותנו על המפה הבינלאומית. היום אנחנו בונים פרויקטים מלוס אנג'לס, ברחבי אירופה ועד דובאי".

בארץ ובחו"ל (עמית גירון)
מיקונוס (הדמיה: תהילה שלף אדריכלים)
"בית נכון הוא בית שמותאם אישית לאנשים שמשתמשים בו ולסביבה שהוא מתקיים בה" (עמית גירון)
כשזה מגיע למלאכת העיצוב והתכנון, באיזה אופן משפיע מיקומו הגיאוגרפי של הפרויקט על העבודה?
"בית נכון הוא בית שמותאם אישית לאנשים שמשתמשים בו ולסביבה שהוא מתקיים בה. כמשרד מוביל שמתכנן פרויקטים במקביל בארץ ובחו"ל (לא מוותרים על השוק המקומי הנהדר אף פעם) ובין אם הפרויקט ממוקם כאן או שם, המבנה תמיד צריך להגיב לסביבה שלו, לאור שבה, לסגנון החיים, לקונטקסט הבנוי סביבה. הפרויקטים שאני מתכננת בדובאי, לא דומים לאלה שבלוס אנג'לס, או לונדון, או יוון או ישראל. גם פה בארץ, בית בסביבה כפרית, או ימית, או עירונית, יקבל תכנון ונראות שונה לגמרי".
 
 
כשהגענו לשוחח על היתרונות בעבודה מעבר לים, הנושא המרכזי שעלה על הפרק היא הבירוקרטיה הישראלית שמקשה ומסרסת "ברגע שמתחילים לעבוד בחו"ל ורואים איך דברים מתנהלים במדינות אחרות ואיך זה יכול לעבוד אחרת; פשוט, מהיר, קל ויעיל. מבינים שהבירוקרטיה צריכה לשרת את האדריכלות ולא להפך. הבירוקרטיה בארץ נוראית, אגרסיבית, מיושנת, איטית, מסואבת, מסורבלת, מטופשת, פרימיטיבית!"
אחוזה בקפריסין (הדמיה: תהילה שלף אדריכלים)
"הבירוקרטיה צריכה לשרת את האדריכלות" (הדמיה: תהילה שלף אדריכלים)

שלף לא שומרת חלומות במגירה, היא פשוט מאוד יוצאת ומגשימה אותם "אנחנו ממש כרגע עובדים ומתכננים פרויקט חלומות; אחוזה בהרי קפריסין על שטח של 52 דונם בסגנון 'בתי חווה' (Farm houses) הצופה על הים ועל שמורת עתיקות. המתחם הפרטי כולל פיתוח שטח אינטנסיבי, אגם מלאכותי, בתי נופש, חוות סוסים, מטעים, כרמים ויקב, מגרשי ספורט וספורט אתגרי, תכנון כבישים ומערכת תנועה שלמה, תוך שמירה על השתלבות בטבע ובסביבה, בנייה ירוקה וקיימות".

דניאל חסון
דניאל חסון (עודד סמדר)
מהו הפרויקט המשמעותי ביותר שעשית בחו"ל?
"בית נופש רחב ממדים בעיירת חוף בפנמה המשמש את בני המשפחה הגרעינית בסופי שבוע וחגים. בנוסף, עיצבתי בית פרטי על בסיס בית אנגלי למשפחה של לקוחות ותיקים של הסטודיו שעשו רילוקיישן, בית היסטורי שנעשה בו שדרוג על ידי אדריכל מקומי ואני עשיתי את עיצוב הפנים שלו".
 
 
הפרויקט שפתח בפניו צוהר מעבר לים היה סניף של רשת בתי הקפה 'קפה קפה' בבולגריה, שעיצב בתחילת דרכו כמעצב מתחיל צעיר. הפרויקט זכה בפרס נחשק, התרחב לסניפים נוספים ברחבי בולגריה ואוקראינה שגם אותם חסון עיצב ובהמשך, גם עבד עם אותו היזם על עיצוב נכסי מגורים ועיצוב פנים לדירות יוקרה המיועדות לרוכשים בינלאומיים.
 
 
על פי חסון, העבודה בחו"ל זהה לתהליכי העבודה כאן בארץ, כשהשוני העיקרי טמון בחוקי התכנון והתקנים השונים שיש ללמוד ולהתאים בכל פרויקט. "כתב היד העיצובי שלי אינו משתנה ממדינה למדינה, מה שמשתנה הוא הלקוח החד פעמי שעומד מולי" הוא מספר.
שומר על שפת העיצוב שלו (עודד סמדר)
תהליכי עבודה זהים (עודד סמדר)
"כתב היד העיצובי שלי אינו משתנה ממדינה למדינה" (עודד סמדר)
מהם האתגרים והיתרונות שמביאה איתה העבודה מעבר לים?
"יש כיף גדול בלחקור דברים, להכיר אנשים וחומרים שונים ומזה אני שואב הנאה מרובה. האתגר הוא לחפש את הספקים, את בעלי המקצוע המצוינים מעבר לים, לחקור את עבודות היד והאומנות המקומית המדברים בשפת המקום ומשתנים ממדינה למדינה, ולשלב אותם בשפת העיצוב שלי".
לחקור אמנות מקומית (עודד סמדר)
"מה שמשתנה הוא הלקוח החד פעמי שעומד מולי" (עודד סמדר)
אושיר אסבן
אושיר אסבן (צילום רן יחזקאל)
ספר לנו על הפרויקט האחרון שעשית בחו"ל
"הפרויקט האחרון שעשיתי בחו"ל הוא מלון בעיר דיסלדורף בגרמניה, מלון המונה 76 חדרים, בר, מסעדה, אולם כנסים וחצר לאונג'. המלון שוכן במרכז העיר, באזור עם גלריות לאמנות. בהתאם לזה, הצבנו בכל החללים עבודות של אמנים בינלאומיים, זה הקונספט שליווה אותנו לאורך הדרך. קווים של עיצוב משנות ה-50, פריטי אספנות וצבעוניות בולטת אך עדינה, מאפיינים את החוויה הנעימה במלון".
 
 
אז מה הסוד לכל מי רוצה לפתח קריירה בינלאומית?
"יש הרבה מאוד יזמים ישראלים שעובדים בחו"ל , אז הקשר הוא יותר מהארץ, דברים מתגלגלים וזה פשוט קורה, אין לזה מתכון ספציפי, אני יכול להגיד שהעבודה בחו"ל על מלון מרגשת באותה מידה של עבודה בארץ על מלון. בלי קשר, צריך לאהוב את התחום מאוד, צריך להיות עם תשוקה להמציא את עצמך כל פעם מחדש ולא לחזור על דברים, להישאר בשפה העיצובית שבונה אותך ולאט לאט הדברים מגיעים מעצמם".
קווים של עיצוב משנות ה-50 (באדיבות אושיר אסבן)
"צריך להיות עם תשוקה להמציא את עצמך כל פעם מחדש" (באדיבות אושיר אסבן)

לאסבן ניסיון רב בעבודה בגרמניה "מבחינת הקפדה על פרטים, דיוק בעבודה וביצוע לפי תוכניות האדריכל הסטנדרט שם הוא גבוה. מצד שני, תמיד היה לנו שם פיקוח ישראלי מטעם היזם, התיאום בין תוכניות האדריכלות לביצוע בשטח היה מאוד חשוב והסנכרון הזה הביא לתוצאות מושלמות". כל פרויקט הוא הזדמנות ללמוד דברים חדשים "כיף תמיד לראות סוגי פיקוח ועבודה שונים, ללמוד על תקנים במקומות אחרים, זה פותח את הראש ועוזר להבין הרבה מאוד דברים".

דיסלדורף בגרמניה (באדיבות אושיר אסבן)
"לאט לאט הדברים מגיעים מעצמם" (באדיבות אושיר אסבן)
אחד האתגר הבולטים בעבודה בחו"ל הוא כמובן המרחק הפיזי "זה לא כמו שיש אתר בנייה בארץ שבכל רגע נתון אתה יכול לקפוץ ולראות מה קורה ואם יש שאלות פותרים אותם בפרטים על הקיר", אך היום יותר מתמיד בעידן של פוסט מגפה, יש פתרונות שמגשרים על הפער הגיאוגרפי. "המלון בדיסלדורף נבנה בזמן הקורונה והגענו לרמת דיוק גבוהה מאוד בעזרת פגישות בזום ושיחות וידאו יומיות. השד לא כל כך נורא מסתבר".
 
 
יחד עם זאת, אי אפשר לוותר על ההגעה לשטח "מלון מתחיל עם חדר לדוגמה, לפני שמבצעים את כל החדרים, חדר לדוגמה מכיל בתוכו את כל פרטי הריהוט, התאורה, הטפטים, הצבע, שטיחים וטקסטיל. מבצעים אותו כדי להבין אם כל החומרים עובדים יחד, אם זה נוח, אם זה נעים ובשביל זה חייב להיות בו, זה מה שאנחנו עושים תמיד" מסביר אסבן על תהליך העבודה "לאחר האישור, כשמדובר במלון הרוב אלה הכפלות והתאמות לסוגי חדרים שונים. הרבה פעמים גם מה שעושים זה מעמידים חדר לדוגמא בארץ אם לא רוצים לטוס, יש הרבה אפשרויות".
מלון MUZE (באדיבות אושיר אסבן)
פרויקט החלומות של אסבן חוצה את המפה גלובאלית "הייתי רוצה לעצב יאכטת פאר גדולה עם כל פרטי הריהוט פנים שלה והטקסטיל" הוא מספר "גם לעצב מקווה וריזורטים עם שטחים עצומים. יש עוד לאן לשאוף". למרות ההישגים הרבים, המוטיבציה של כולם לחקור, ללמוד, לחדש וליצור, היא שדוחפת אותם אל הפסגה הבאה.
 
 
רוצים להתעדכן בכל פעם שעולה כתבה? עקבו אחרינו באינסטגרם

אולי יעניין אותך גם...