מערכות יחסים עסקיות (יח"צ)

ביזנס או פלז'ר? הסודות לזוגיות טובה בעסקים/ חלק א'

משרדי עיצוב ואדריכלות מספרים לנו את כל האמת מאחורי השותפות העסקית שלהם

מערכות יחסים הן דבר מופלא ומורכב למדי. הן עוברות תהפוכות, חוגגות רגעי שיא והצלחה ומתעלות על מכשולים ואתגרים בדרך. כשהדבק שמחבר את שני הצדדים יחד חזק ודי יציב, אפשר לתחזק אותן לאורך זמן וליצור דברים נפלאים. כמו בזוגיות, גם בשותפות בעסקים, צריך לדעת לבחור את הפרטנר הנכון ויותר מכל, ללמוד איך לעבוד יחד. יצאנו לחקור מערכות יחסים עסקיות דרך שישה משרדי אדריכלות ועיצוב, לשמוע איך הכל התחיל וללמוד מהם את סודות ההצלחה לעבודה משותפת ופורייה.
 
רן ינוב ומוריס אלגזי (באדיבות סטודיו לעיצוב פנים רן ומוריס)
עסק: סטודיו לעיצוב פנים רן ומוריס
שותפים: רן ינוב ומוריס אלגזי

 

"נפגשנו במשרד לעיצוב פנים גדול ומוכר ברמת החייל, בו שנינו היינו אחראים על העיצוב בפרויקטים גדולים ומורכבים, בעיקר באירופה" מתחיל לספר לנו אלגזי. "יום אחד מוריס הגיע לעבוד במשרד שבו עבדתי, נכנס עם פאסון ומשקפי שמש שמשלימים את הלוק. מייד עבר לי בראש אין מצב שאני מסתדר איתו" מפלפל ינוב את הסיפור. "בתקופה ההיא לא ממש הבנו את הפוטנציאל הגלום בשיתוף הפעולה בינינו והיתרונות שהוא יביא בהמשך. ההיכרות המעמיקה יותר החלה לקראת סוף תקופת העסקתי במשרד ודי מהר לאחר עזיבתי, החלטתי לפנות לרן ולהציע לו להצטרף לדרך המשותפת". "מעולם לא חשבתי על האפשרות של להיות עצמאי ופתאום מוריס זרק את זה לאוויר" ממשיך אותו ינוב. הם התחילו את דרכם המשותפת במשרד קטן, כ-40 מ"ר בפינת הרחובות רוטשילד-אלנבי בת"א "במיקום הכי סואן והכי מפרה מבחינתנו, הגיחו הרעיונות הטובים הראשונים שלנו".

 

הסטודיו שלהם פעיל למעלה מעשור עם ניסיון רב בפרויקטים בארץ ובעולם הכוללים עיצוב מגדלי משרדים ומגורים, בתי מלון וקניונים עבור חברות מובילות במשק. עם הפרש של כעשור ביניהם הם מציעים פרספקטיבה רחבה של גישות עיצוב. תמיד מונעים על ידי סיפורים, ובין הפרויקטים שמזוהים איתם; מלון גורדוניה במעלה החמישה, מלון ומרכז אמנויות אלמא בזיכרון יעקב, קאנטרי החשמונאים במתחם ה- TLV וקניון BIG FASHION בבלגראד סרביה.

מלון אלמא (באדיבות סטודיו לעיצוב פנים רן ומוריס)
גורדוניה (באדיבות סטודיו לעיצוב פנים רן ומוריס)

מעוטרים בפרסים בינלאומיים בתחום האירוח והמלונאות, בימים אלה הם ממשיכים לעבוד על מספר פרויקטים מעניינים בתחום. אלגזי מספר על הפרויקטים בעבודה "אחד הפרויקטים החדשים שלנו זה אתר גלאמפינג בצפון. זהו האתר הראשון בארץ שמכוון גבוה ולא רק בסטנדרטים, אלא בהבנה שגלאמפינג זה לא רק לזרוק אוהל לשים מזגן ולגבות 1800 ₪ ללילה. אם זה מבחירת אוהלים בדרום אפריקה ועד בחירת מבנים באזורים המושלגים של טורקיה. הולך להיות פרויקט סוף הדרך ועל שפת הכינרת" מפרט ינוב.

 

מהו פרויקט החלומות שלכם?
"מבחינתי הוא כזה שמחבר בין עולמות שמרגשים אותי, כאלה שמחברים אותי למקורות או לאהבות גדולות שלי. לכן, המדבר הוא מקום מרגש וממלא והייתי שמח לעצב מלון מדברי איפשהו בעולם. באותה המידה הייתי שמח לעצב מלון גם ביער נידח" אומר אלגזי. "כל מה שקשור לתחום האירוח ומקומות שהרבה אנשים נאספים אליהם. זה מה שמאתגר אותי, כי זה לא פשוט." ממשיך ינוב "אנחנו בונים אלגוריתם משלנו במקומות כאלה, כזה שרואה את כל החוויה הסופית אבל נבנה עוד משלבי התכנון הראשוניים ומבין גם איך מקום כזה עובד לא שנה ולא שנתיים, הרבה יותר!"
 
 
איך נראה יום שגרתי בסטודיו?
"אין יום שגרתי וזה מה שמחזיק אותי בתחום. הידיעה שבכל יום יהיה משהו שיפתיע אותי, לפחות משהו אחד, קטן כגדול שירגש אותי והוא זה שיציף בי את התחושה התמידית של הרצון להיות מעצב. השבוע שלי בנוי ממגוון חוויות, בין אם זה לצאת לפגישות פיקוח או לבחור חומרי גמר אצל הספקים השונים, פגישות יועצים 'סוערות' או אפילו יום משרד שגרתי מלא בסיעור מוחות, זומים, טלפונים וארוחות הצהריים המשותפות שלנו עם כל צוות המשרד" עונה אלגזי.
מלון רמת רחל (באדיבות סטודיו לעיצוב פנים רן ומוריס)
מתמחים בתחום האירוח והמלונאות (באדיבות סטודיו לעיצוב פנים רן ומוריס)
ריזורט זנזיבר (באדיבות סטודיו לעיצוב פנים רן ומוריס)
"כשאני מגיע אני מייד מתחפר בתוך העבודה, אני אחראי יותר על הפן המקצועי והתכנון, זה עדיין לא אומר שיש הפרדה מובהקת בין שנינו ומאחר וכל אחד מאיתנו דעתן לא קטן תמיד יש ביננו דיון ולפעמים גם איזה ויכוח טוב ומפרה". ממשיך ינוב "בפגישות עם לקוחות חדשים אנחנו מגיעים שנינו, לפעמים בפגישה מי שמולנו יתחבר יותר אל מוריס ולפעמים יותר אליי וזה אחד מהיתרונות שלנו לתת את ההתאמה המקסימאלית ללקוחות. אנחנו מאוד מערבים את כל הצוות במשרד בכל מה שקורה ובכל מיני החלטות גם אם לא מדובר בפרויקטים שהם מטפלים בהם אישית. כל יום יכול להתחיל בקצב וכיוון מסוימים ולהסתיים הפוך לגמרי, הכל מאוד דינאמי אצלינו, אין יום שדומה לזה שלפניו או אחריו".
 
אם יש משהו שהם בהחלט מסכימים עליו, זה שאת סוד ההצלחה שלהם הם זוקפים דווקא לשוני ביניהם. "הדרך בה כל אחד מאיתנו מביא את עולם הערכים שלו ואת המטען שצבר לאורך השנים, כל אחד ממקומו, הוא זה שגורם לסטודיו שלנו תוצרים שונים, מעניינים. רק בזכות החיבור הזה בינינו אנחנו מצליחים לחשוף את הסיפור האותנטי מאחורי כל אחד מהפרויקטים בהם אנחנו מעורבים". אומר אלגזי "שחור ולבן זה הסוד, זה מה שאנחנו, הפכים מוחלטים בהכל" מוסיף ינוב "לזה, אנחנו מוסיפים דרייב מטורף ורצון להיות הכי טובים (גם כלפי עצמנו) בעיקר ללקוחות שלנו".
 
 
למי שחולם לפתוח משרד בשותפות, מה הטיפ שלכם לזוגיות בריאה?
"לא פשוט בכלל, גם לנו היו ימים קשים כמו זוג נשוי, הבסיס הוא כמובן תקשורת, אסור לשבת עם דברים שמתבשלים בקישקע, מעבר לזה להבין שהצד השני זה מי שהוא לטוב ולרע וצריך להכיל את זה, לכל אחד יש צדדים טובים יותר וטובים פחות, אין מושלם. בשורה התחתונה זה תמיד לכבד ולשמור על נאמנות, גם אם זה דורש לבלוע איזו צפרדע מידי פעם. קבלו האחד את השני כמו שהם אל תנסו לשנות בכוח" אומר לנו ינוב.
 
 
"תמיד, אבל תמיד לדעת להקשיב ולכבד את דעתו של השותף. אני לא אומר שחייבים תמיד להסכים איתו, אלא לדעת להקשיב לדברים שיש לו להגיד ולנסות 'לשלב' את זה בעמדה שלך, אחרת לא הייתי צריך באמת שותף." מסכם אלגזי "השותפות בינינו בנויה על גישות ודעות שונות בלא מעט מקרים והן לעיתים גם מנוגדות לגמרי. היופי בכך הוא שהדרך המשותפת היא כזו שאף אחד מאיתנו, במידה והיה פועל לבד, לא היה מגיע לאותן המסקנות לעולם".
דפנה בירן, אורי הלוי, אורי רותם ( יוסי צבקר)
עסק: אורבך הלוי
שותפים: דפנה בירן, אורי הלוי, אורי רותם
 
 
בשנת 2000 ייסדו המהנדסת דפנה בירן והאדריכל אורי הלוי את המשרדים, אליהם הצטרף בהמשך הדרך האדריכל אורי רותם. השותפות המיוחדת הזו מחברת שני עולמות שונים, את עולם העיצוב והאסתטיקה עם עולם ההנדסה, המערכתי והמדויק. יחד הקימו משרד שמאמין בכוחו של תכנון בר קיימא, כזה שיכול להשפיע ולעשות שינוי בחיי כולנו, עם פרויקטים שנוגעים בחדשנות, הטמעת טכנולוגיות מתקדמות, תוך יצירת חללים מרהיבים.
 
 
איך הכל התחיל?
"בחופשת סקי בצרפת, קבוצת חברים שלא כולם מכירים את כולם ואני בדרכי 'המעודנת' לראש התור בגונדולה, דרכתי על הלוי, אבל ביקשתי סליחה! מאז אנחנו חברים" מביטה לאחור בירן. "בשנת 2000 הקמנו את השותפות, הלוי היה הבעלים של משרד עיצוב פנים בחיפה בשם 'ינשוף' אותו הקים עוד בהיותו סטודנט ואני עבדתי במשרד המשפחתי שעסק בתכנון פרויקטים בתעשייה. שיתוף פעולה בין אדריכל ומהנדסת לא היה משהו מקובל, אבל הקליק החברי היה מידי ומשם התקדמנו".
מחברים שני עולמות (עוזי פורת)
מאמינים בעיצוב בר קיימא (עוזי פורת)
חלוקת העבודה בין השותפים כאן ברורה למדי; בירן היא השותפה המנהלת שמתעסקת ביומיום בפיתוח העסקי, לקוחות ורשויות. הלוי עוסק בתכנון ובעיצוב של הפרויקטים ואילו אורי רותם, שהצטרף אליהם מאוחר יותר, אחראי על הייצור, מתכנן ומעצב בפרויקטים אחדים. "כל יום הוא משהו חדש, זה סוד הקסם באורבך הלוי. קצב העבודה מטורף ונע בין סיורים באתרים, פגישות עם לקוחות, רשויות, ישיבות צוות וישיבות הנהלה. הכל סביב המקום המדהים שייצרנו בלוד. אנחנו משתדלים תמיד להגיע לארוחת צהריים במשרד, מן סוג של עוגן כזה".
 
כיום, המשרד עוסק במספר עבודות, ביניהן פרויקטים ציבוריים גדולים כמו הקו הירוק בתל אביב והקו הכחול בירושלים, שאין ספק שיתנו אותותיהם בחיי כולנו. באשר לפרויקט חלומות, בירן נמנעת מלהצביע על אחד ספציפי ומעדיפה להתמקד בעשייה "כל פרויקט שנעשה באורבך הלוי גורם לי גאווה גדולה בעשיה, בצוות ובמקצוענות".
 
בניין הג'וינט בירושלים (עוזי פורת)
סוד ההצלחה שלכם?
"הסוד לדעתי טמון במקצוענות הבלתי מתפשרת, הרצון להיות תמיד בחוד החנית של העשייה, עם נוכחות ודעה על התהליך. לא לכל הלקוחות זה מתאים, אבל כשמבינים מה התרומה שלנו לפרויקט, זה הופך לרומן ארוך טווח, אנחנו רצים למרחקים ארוכים".
 
 
"העיקר זה הנפשות הפועלות, אם מסתדרים בתחום האישי, יש סיכוי שזה יצליח" מייעצת בירן לכל מי שרוצה להתחיל בשותפות עסקית "זו מערכת יחסים זוגית לכל דבר כזו שצריך לתחזק אותה, לדאוג שתהיה שקופה לגמרי ורצוי גם שתהיה שוויונית. בכל שותפות יש עליות וירידות שלעיתים קשורה למצב העסקי אבל לא תמיד. צריך לדעת איך לצאת ממצבים לא נוחים, כאשר טובת השותפות עומדת תמיד מעל טובת כל השותפים. בסוף היום כשטוב לשותפות, טוב לשותפים" היא מסכמת.
הילה ישראלביץ ודן ישראלביץ (תומר שלום-סטודיו תומס)
עסק: ישראלביץ אדריכלים
שותפים: הילה ישראלביץ ודן ישראלביץ
 
 
לשותפות של משרד האדריכלים ישראלביץ היסטוריה ארוכת שנים שהולכת אחורה לתקופת הלימודים, כשאהבתם לאומנות, אדריכלות ועיצוב חיברה בין השניים. "את ההחלטה לצאת לעצמאות קיבלנו יחד, כאשר ידענו שההתחלה תהיה קשה". תחילה, הילה עבדה כשכירה, בזמן שדני הריץ את העסק המשותף, כשהעבודות הראשונות הגיעו בעיקר דרך מכרים ומשפחה. עם הזמן, קיבלו את הביטחון וההבנה שיש ביכולתם להתפרנס שניהם מהמשרד והילה הצטרפה באופן רשמי. לאחר 25 שנה של זוגיות ועסק משותף, ראו שהם אמנם שותפים טובים, אבל כזוג נשוי קצת פחות והחליטו לפרק את החבילה. "כיום אנחנו חברים טובים עם שני ילדים מדהימים ושותפים מלאים לעסק שגידלנו וטיפחנו יחדיו בעבודת צוות נהדרת" מספר לנו הזוג.
 
 
משרד האדריכלות מתמחה בתכנון בתי מגורים מודרניים, יוקרתיים ובלתי שגרתיים. העיצובים שלהם עוצמתיים, מאופיינים בחומרי גלם טבעיים כמו בטון חשוף, עץ ומתכת. עם משחקי שקיפויות ואלמנטים של מפתחים שונים, שמטמיעים את המבנה בסביבתו ומושכים אותך להיכנס פנימה.
מטמיעים את המבנה בסביבה (עודד סמדר)
עוצמתי (עודד סמדר)
מהי חלוקת העבודה ביניכם?
"הילה אחראית על תכנון סקיצות אדריכליות ואמונה על התכנון ועיצוב הפנים של כל הפרויקטים של המשרד ולאור זאת סדר היום שלה אינו קבוע ומשתנה מיום ליום. היא מבקרת ביחד עם לקוחות המשרד באולמות תצוגה בבחירת חומרים וממשיכה בפגישות במשרד או פיקוח בשטח, כשהחלק האהוב עליה הוא תכנון סקיצות בלילה, בשקט שלה. דני, בתחילת היום עובר בין עובדי המשרד; עונה על שאלות, בודק, מתקן, מייעץ ומעיר. משם, מסתגר בחדר ומתחיל לעבוד על סקיצות ותכנון לבתים, זו היצירה האמנותית הכי חזקה עבורו. לאחר מכן, מתחילות הפגישות עם לקוחות או פיקוחים באתרי הבנייה. הובלת פרויקט האדריכלות נקבעת בין היתר גם בזכות חיבור יותר טוב עם הלקוח ולא מעט לקוחות מבטאים את הכיף שלהם בתהליך ואפילו מצרים על כך ש'מה נעשה כשהפרויקט יסתיים?'"
 
 
"25 שנה הם זמן לא מבוטל של ביחד" מהאהבה הזו צמח משרד אדריכלות משגשג עם קו אחיד וברור כשלצד ההישגים המקצועיים, היצירה המשותפת הגדולה באמת הם שני ילדיהם. "המסירות למקצוע והעבודה המשותפת במשרד לא השאירה מקום לביחד מעבר לעבודה" הם מספרים "הראיה המשותפת שלנו למשרד נשארה בעינה ועובדת נהדר ועל כן לא היה ספק שנמשיך כשותפים לעבודה". אפשר ללמוד הרבה מהעשרים וחמש שנים יחד "הכי חשוב להבין את היתרונות של כל אחד וליישם אותם" הם ממליצים "חשוב לסמוך האחד על השני. להעריך את היכולות של כל אחד מתוך מטרה להשלים האחד את השני".
בתי מגורים מודרניים (עודד סמדר)
לא שגרתיים (עודד סמדר)
תכנון מגורי יוקרה (עודד סמדר)
בשבוע הבא, אנחנו ממשיכים בחלקה השני של הכתבה ומגלים את כל הסודות של משרדי עיצוב ואדריכלות נוספים; משרד ישר אדריכלים, דנה אוברזון והמעצבות. כדאי לעקוב!
 
 
רוצים להתעדכן בכל פעם שעולה כתבה חדשה? עקבו אחרינו באינסטגרם

אולי יעניין אותך גם...