הסודות מאחורי השותפות העסקית (יח"צ)

ביזנס או פלז'ר? הסודות לזוגיות טובה בעסקים/ חלק ב'

משרדי עיצוב ואדריכלות מספרים לנו את כל האמת מאחורי השותפות העסקית שלהם

מערכות יחסים הן דבר מופלא ומורכב למדי. הן עוברות תהפוכות, חוגגות רגעי שיא והצלחה ומתעלות על מכשולים ואתגרים בדרך. כשהדבק שמחבר את שני הצדדים יחד חזק ודי יציב, אפשר לתחזק אותן לאורך זמן וליצור דברים נפלאים. כמו בזוגיות, גם בשותפות בעסקים, צריך לדעת לבחור את הפרטנר הנכון ויותר מכל, ללמוד איך לעבוד יחד. יצאנו לחקור מערכות יחסים עסקיות דרך שישה משרדי אדריכלות ועיצוב בולטים בארץ, לשמוע איך הכל התחיל וללמוד מהם את סודות ההצלחה לעבודה משותפת ופורייה.

מימין: יוני גרוסוסר, אבנר ישר, יואב מיכאל, אלעד יהודה, אביב אלנבוגן, עדי דוידוב (רפי דלויה)
עסק: ישר אדריכלים
שותפים: אבנר ישר, אלעד יהודה, יוני גרוסוסר, יואב מיכאל, אביב אלנגובן, עדי דוידוב, רוני שימל, דנה לאונר ושירלי אדיב
 
המשרד הוותיק הוקם על ידי יצחק ישר בשנת 1956. שלושים שנה אחרי, הצטרף אליו בנו אבנר ישר, שהכתיב גישה חדשה בה המשרד דוגל כיום, גישה המתמקדת בבינוי בעל אופי של ציפוף עירוני, בנייה לגובה ובנייה בעירוב שימושים. במרוצת השנים הצטרפו אליו ארבעה שותפים; אלעד יהודה, יוני גרוסוסר, יואב מיכאל, אביב אלנאגובן. לפני כשנתיים נוסף לקבוצה גם האדריכל עדי דוידוב וכחלק מן המינויים האחרונים בתחילת השנה, צורפו שלוש שותפות חדשות; רוני שימל, דנה לאונר ושירלי אדיב. "כל אחד מהשותפים הביא איתו למשרד גוון חדש ואופי שונה אשר התגבש לשלם הגדול מסך חלקיו. בכוחות משותפים, אבנר יחד עם שותפיו, הרחיבו את המשרד, וכיום עובדים בו כ-120 אדריכלים העובדים על מגוון פרויקטים" הם מסבירים לנו.
 
 
איך נראה יום שגרתי אצלכם במשרד?
"העבודה במשרד מתנהלת כך שלכל שותף ישנה אחריות על מגוון פרויקטים, מתחתיו ישנם עמיתים, ראשי צוותים ואדריכלים. בנוסף, ישנו סטודיו ייעודי בו מתכננים את הקונספטים החדשניים של המשרד וגם סטודיו להפקת הדמיות אין האוס. כל יום מביא עימו בשורה ויצירה חדשה שמלווה בהתרגשות. את ישיבות התכנון אנחנו עושים יחדיו באופן תכוף ומקפידים לעדכן בשוטף ולחלוק את הידע הרב שנצבר במשרד, בפלטפורמות הטכנולוגיות השונות אחד עם השני ועם כלל העובדים".
מכוונים גבוה (באדיבות ישר אדריכלים)
ישר אדריכלים בשיתוף פעולה עם סטודיו רון ארד (שרון צרפתי)
משרדי לנדמרק (באדיבות ישר אדריכלים)

אז איך מסתדרים שותפים רבים אחד עם השני? לזוגיות בריאה (ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בהרבה יותר מזוג) הם טוענים, את האגו, כדאי להשאיר בדלת. "תפקידו של האדריכל נועד בראש ובראשונה כדי לשפר את הערים בהן אנו חיים, את חיי האנשים הגרים ועובדים בפרויקטים שאותם אנו מתכננים, ואת חיי הקהילה. ולשם מטרה זו, אותה אנו מזכירים אחד לשני פעמים רבות, אנחנו מוכנים לוותר על האגו. הוויתור הזה, שבעצם אינו וויתור אלא רווח, מתבטא בהקשבה לרעיונות, הסכמה ללמוד אחד מהשני, ואהבה. אהבה לאנשים, לאדריכלות, לבניינים".

 

בין הפרויקטים המסקרנים שהמשרד מוביל לאחרונה, נמצא סלמה 44, פרויקט שמתכתב עם הסביבה העירונית של שכונת פלורנטין בה הוא ממוקם "הפרויקט משלב טיפולוגיות של בניה מרקמית ובניה גבוהה נקודתית באופן מוצלח, בפרופורציות נכונות, במורכבות מאתגרת של מגרש צר וארוך בעירוב שמושים. הייחודיות של הפרויקט, כמו פרויקטים רבים בהם אנו עוסקים, היא בהעשרת מרקם ערוני קיים וניצול נכון של משאבי העיר" אומר אביב.

לשפר את הערים בהן אנו חיים (3D Vision)
מגדלי דה וינצ'י ( Studio 84)
סלמה 44 (באדיבות ישר אדריכלים)

כשזה מגיע לפרויקט חלומות, כולם מכוונים גבוה ומדברים על מגדלי רבי קומות וגורדי שחקים מטורפים. ככה הם רואים את העתיד שלנו, בנייה לגובה מלווה בפתרונות ברי קיימא שלא מזניחים את הסביבה. "זהו הפתרון האידאלי לגידול האוכלוסייה" מסביר יואב את חזונו "אני מאמין שצריך לצופף את הערים כדי שנוכל לשמור על השטחים הפתוחים. החלום, אליו אנחנו מתקדמים הוא מגדל ערוב שימושים מלא, שמשלב באותו מתחם פונקציות למגורים ומסחר, עם אפס פליטת פחמן, המייצר לעצמו את האנרגיה הנדרשת ע"י שימוש באנרגיות מתחדשות כגון שילוב פנלים פוטו וולטאים בחזיתות, משולב בצמחיה וגינות לשימוש הדיירים, ומתחבר לבניינים הסמוכים לו. מגדל חכם שידע לשנות יעוד ממגורים לתעסוקה או מלון בהתאם לצרכים, מגדל שיודע להמשיך לגדול להתפתח ולהתאים את עצמו, דירות הניתנות לשינוי שטח וצורה בהתאם לצרכים ועובד עבור הדיירים שלו והסביבה".

 

אז גלו לנו, מהו סוד ההצלחה שלכם?
"המנהיגות הכריזמטית והאותנטית של אבנר והיכולת לבחור את האנשים הנכונים לאורך השנים עם הגישה המתאימה ותשוקה לעשייה. המטרה שלנו היא הצלחה, אך לא כזו שמתבטאת בגודל וכוח, אלא כזו שמתמקדת באנשים. כשאנחנו עושים פרויקט טוב, דורות ייהנו ממנו, וההפך נכון גם כן. באדריכלות, השגיאות עלולות להשפיע לאורך זמן ארוך מאוד. ולכן, כשהמטרה נכונה ומתמקדים בה, ניתנת האפשרות לעבוד יחד, ליהנות מהעבודה ולהגיע כל יום למשרד מלאי רעב לעשייה ותשוקה".
לוסי ויקנין וליטל רוזנשטיין (תמי בר שי)
עסק: המעצבות
שותפות: לוסי ויקנין וליטל רוזנשטיין
 
 
על המעצבות בטוח שמעתם, הן מככבות ברשתות החברתיות ומתחזקות עמוד אינסטגרם מצליח במיוחד, שחושף את שגרת העבודה שלהן בעיצוב פנים ואת הפרויקטים הרבים שלהן המושפעים מתרבותיות שונות מסביב לעולם שמתנקזות לשילוב מנצח של אסתטיקה ופונקציונאליות.
 
 
המעצבות חברות כבר קרוב לעשרים שנה, החיבור ביניהן הגיע מצד הבעלים, יובל ורונן, שחברים עוד מתקופת התיכון. כל אחת מהן מגיעה מעולמות עיסוק שונים, ליטל עבדה בתחום התקשורת ובעברה גם כתבה וערכה בעיתון מעריב ולוסי בכלל עסקה בתחום רפואת השיניים. ערב אחד, בשיחה סביב שולחן האוכל, עלה הרצון של השתיים לתפנית בקריירה. "סיפרתי לה שבדיוק נרשמתי ללימודי עיצוב פנים" אומרת ליטל "והיא דיברה על האופציה להצטרף. למחרת היא כבר קידמה את העניינים ונרשמה לאותו מחזור לימודים". לאחר שלושה חודשים במסגרת הלימודים וללא תכנית ברורה לאן מועדות פניהן, הגיעה העבודה הראשונה. "אחד מהחברים של הבעלים רכש דירת גג במרכז תל אביב והתעניין אם אנחנו כבר בשלב של לעצב לו אותה. מבחינתנו היינו לגמרי מוכנות ונכנסנו לפרויקט הזה בכל הכוח" מספרת לוסי "תוך כדי העשייה המשותפת הבנו במה כל אחת יותר חזקה. גילינו שמה שאני אוהבת, ליטל פחות וההפך. מכאן ידענו שאנחנו יוצאות לדרך משותפת של עשייה מקצועית".
חולמות חלומות כדי להגשים אותם (יואב פלד)
איך מתחלקת העבודה ביניכן?
"החלוקה מאוד ברורה וכל אחת מקדמת דברים די שונים. יש הגדרות ומטרות לעסק שנקרא 'המעצבות'. גם ליטל וגם אני יודעות מה צריכות להיות דרכי הפעולה והעשייה של כל אחת מאיתנו. כל פרויקט מתחיל ביחד, בין אם זה תכנון דירה, בניית תוכן חדש לאינסטגרם או מיזם מסחרי. אנחנו מאפיינות את תהליך העבודה ומשם כל אחת מובילה את הדברים שהיא עוסקת בהם. אני אחראית על כל נושא התכנון והעיצוב. העבודה מול הספקים, קידום הפרויקטים והעבודה בשטח. ליטל אחראית על נושא התוכן, הפיתוח העסקי והשיווק של העסק. לאורך הדרך בכל פרויקט אנחנו מקיימות בינינו דיונים, סיעור מוחות ומקבלות החלטות משותפות".
 
מה הטיפ שלכן לזוגיות בריאה בעסקים?
"לחברות יש משמעות לא קטנה בתוך שותפות, אבל לא מספיק להיות חברות כדי להחזיק עסק. שותפות נכונה היא לאו דווקא עשייה משותפת אלא כזו שכל צד משלים את השני. אם יש בסיס של חברות שהמשמעות שלה היא כנות, כבוד הדדי ואמון ובנוסף יש שילוב נכון של כוחות וידע מקצועי זו התחלה טובה. המפתח להצלחה הוא ויתור על האגו וזו לא קלישאה. צריך לדעת לייצר תקשורת פתוחה נטולת אגו, לגשת ליצירה שלנו ולקחת על עצמינו משימות ומטלות ללא אגו. מה שעומד לנגד עינינו הוא כל דבר שמקדם את העסק שלנו ואין בו שמץ של שיקול אישי-רגשי".
שקיפות בעשייה (עמית גרון)
חולקות את סודות המקצוע (עמית גרון)
עשייה בגובה העיניים (עודד סמדר)
בין העבודה היום יומית, המעצבות פתחו בפרויקט מיוחד, סטאז' מעשי בעיצוב פנים, רעיון שנולד מההיכרות והניסיון שלהן עם האתגרים שכל מעצב צעיר נקלע אליהם בתחילת דרכו. כשברקע שני פרויקטים מעשיים, בכל סטאז' משתתפים עשרים חברי צוות שנחשפים לכל תהליך העבודה "החל מההתקשרות עם הלקוח, דרך התכנון הנכון ובחירת הספקים ואנשי המקצוע, ועד לבחירת הגמרים, הפיקוח העליון בשטח ושיווק הפרויקט" מפרטת לוסי "יש לנו פרויקט אחד של דירת 70 מ"ר בתל אביב שגילחנו ותכננו אותה מהייסוד ויש לנו פרויקט נוסף של דירת 35 מ"ר שגם היא מיועדת לגילוח ותכנון מחודש עבור משפחה של חמישה נפשות. מאחר והכל קורה בזמן אמת וכל התהליך חשוף בפני חברי הסטאז' שלנו, זה הופך את כל העשייה והעבודה שלנו למאתגרת ומעניינת מאוד".
 
מה לגבי פרויקט החלומות שלכן?
"פרויקט החלומות כרגע הוא לא דירה ללא הגבלת תקציב ולא מלון בוטיק ביוון או משהו כזה שתמיד עולה לראש כששואלים את השאלה הזאת. פרויקט החלומות שלנו כרגע הוא לבנות את ה'מעצבות' בעולמות הווירטואליים של המטאוורס" אומרת ליטל.
"ואנחנו חולמות חלומות כדי להגשים אותם" מחזקת אותה לוסי.
 
 
את סוד ההצלחה הן ממש לא שומרות בסוד ומייחסות אותו לחשיפה וחלוקת המידע המקצועי עם העוקבים והלקוחות שלהן, שמאפשר להן לקחת חלק בשגרת העבודה שלהן. "זה מייצר שקיפות, הכל תמיד ברור ויש תחושה שהדברים מוכרים ומובנים יותר. הלקוחות שלנו מקבלים מאיתנו ערך מוסף של שקיפות בעשייה ובדרכי הפעולה שלנו לאורך כל הפרויקט. העוקבים שלנו חשופים למידע מקצועי שרבים נוהגים להסתיר. זה מייצר תחושה של קרבה, של ביטחון ושל עשייה בגובה העיניים".
דנה אוברזון, עודד לויתן (אלה ברק)
עסק: דנה אוברזון
שותפים: דנה אוברזון, עודד לויתן
 
 
האדריכלית והמעצבת דנה אוברזון, התחילה את דרכה בעולם העיצוב לצד אביה, מעצב העל גדעון אוברזון. שם, הבינה שאהבתה האמיתית היא בקני מידה גדולים הרבה יותר מעיצוב אופנה, מה שהוביל אותה ללימודי אדריכלות בבצלאל. בסיום הלימודים, התמקצעה אוברזון במשרדו של האדריכל סעדיה מנדל ז"ל, שם עבדה במשך תשע שנים. בשנת 2002, החליטה שהגיע הזמן ופתחה משרד משלה עם פרויקטים ראשונים בעיקר במגזר הפרטי.
 
 
בהמשך השנים, החלה ללמד בבתי ספר לאדריכלות ובאוניברסיטת אריאל, שם דרכיהם של עודד לויתן ואוברזון נפגשו. באותם זמנים, היא הייתה מרצה מוערכת והוא סטודנט טרי בשנה הראשונה ללימודים. "הקשר התהדק במהלך השנים ובשנת 2013, במהלך פרויקט הגמר, הצטרף עודד לצוות המשרד שמנה אז שלושה אדריכלים והיה בעיצומו של עיצוב הפנים של מלון פאבליקה בהרצליה פיתוח, שעם פתיחתו זכה להצלחה, אהדה רבה ובפרסים בינלאומיים" הם מספרים לנו.
 
 
"בשנים הראשונות במשרד, הוביל לויתן בין הייתר את עיצוב הפנים של מלון SIX SENSES בשחרות וכך הפך לראש הצוות במשרד שליווה את הפרויקט. ההצעה להצטרף כשותף, הגיע מוקדם יחסית ואפשרה למשרד לרוץ קדימה, להתחייב לפרויקטים גדולים ומורכבים יותר ולפתח תשתית חזקה שמסוגלת היום להתמודד עם כל סוג וגודל של פרויקט, בארץ ובעולם."
 
משרד רב תחומי (AMIT GERON)
מבית דנה אוברזון אדריכלים (AMIT GERON)
קווים נקיים (AMIT GERON)
תארו לנו איך נראה יום עבודה טיפוסי
"הטלפונים וההודעות בינינו פורצים כל שעה או יום בשבוע. שנינו מתחילים את היום בפגישות עם לקוחות או פיקוח באתרי הבנייה, מאילת ועד הכנרת ולעתים גם מעבר לים. דנה יוצאת המון לפגישות אצל הספקים השונים לבחירות חומרים, אפיון ובחירת ריהוט. עודד יקדם את הפן הביצועי בין צוות המשרד, הקבלנים ומנהלי הפרויקטים. בזמן שנותר, חושבים יחד על העתיד, הפיתוח העסקי של המשרד, אפיקים חדשים ופרויקטים בקנה".
 
 
כשפרויקט חדש מגיח הוא נוחת על שולחנם של השניים ומתחיל בסיעור מוחות משותף עם כל צוות המשרד, שם בונים את הקונספט הראשוני שילווה את הפרויקט. "הסקיצות והרעיונות השונים, מתגבשים באופן של דיאלוג מול הלקוחות השונים בין אם פרטיים ובין אם חברות, אנשי מיתוג ותוכן ואנשי שיווק. כיוון שהמשרד הינו מולטי-דיסציפלינרי, ישנם הבדלים משמעותיים בהיקפים ובמורכבויות של הפרויקטים. בין תכנון של פרטי ריהוט ונגרות, דרך דירות או וילות 'קצה' ועד פרויקטים מסחריים כגון בתי מלון, דיור מוגן ואף שכונות מגורים". למרות חלוקת העבודה, השניים דנים יחד על הפרויקטים השונים, החל מהדברים הגדולים והמערכתיים ועד הפרטים הקטנים, לרמת בחירת ידית לארון או הבד לווילון.
 
ממשק בין חומר למרחב (אסף פינצ'וק)
גישה אקלקטית והוליסטית (AMIT GERON)
"לדעת למצוא את הרגע לדרינק מחוץ למשרד" (Oded Smadar )
לסיום, מה הטיפ המנצח שלכם לשותפות טובה?
"לדבר המון, להתייעץ, לכבד את הרצונות ואת קו המחשבה, גם אם הוא שונה. מהשילוב יכולים להיווצר דברים חדשים ואחרים. לחלק אחריות אבל לחלוק רעיונות. מעבר לכך, לפנות זמן גם לחברות. לדעת למצוא את הרגע לדרינק מחוץ למשרד, בלי לדבר על עבודה".
 
 
רוצים להתעדכן כשעולה כתבה חדשה? עקבו אחרינו באינסטגרם

אולי יעניין אותך גם...