מבאר שבע ועד יוגוסלביה (יובל שיבולי)

מזהים את העיר שבתמונה? סדרת צילומים שתגרום לכם לחשוב אחרת

הצלם יובל שיבולי מתעד את היופי של המבנים ההיסטוריים ואוצרות אדריכליים בבירת הנגב

בניינים ומבנים שונים מקיפים אותנו כחלק מהנוף האורבני סביבנו, יצירות שנבנו ברוח תקופה מסוימת וממשיכות ללוות אותנו ביום-יום, מנציחות נקודה על ציר הזמן. יובל שיבולי מתעד דרך עדשת המצלמה שלו יצירות אדריכליות, בניינים מודרניים המתנשאים לגובה לצד מבנים מיושנים ובלוים. "כשאני מצלם אדריכלות, אני יוצר את האמנות שלי מאמנות של אחרים. אני מתכתב עם יוצריה המקוריים, עם ערכי התקופה שבה פעלו ועם הנרטיבים שהובילו אותם ומבטא את זה כפי שזה משתקף בתוכי ואיך שזה גורם לי להרגיש היום, כאן ועכשיו".

 

סביר להניח שלא הרבה סטודנטים גילו בהם עניין, אך מסתבר שבעיר באר שבע מסתתר לו אוצר אדריכלי, מבנים ברוטליסטיים חבויים באוניברסיטת בן גוריון בעיר. ברוטליזם הוא זרם באדריכלות, שמאופיין בשימוש בבטון חשוף וצורות בסיסיות שמציג את אמת החומר והיה נהוג בבנייה המקומית כאן בארץ בשנות ה-60וה-70. יש שרואים בהם גושי בטון קרים ומיושנים, אבל לא עבור שיבולי, בסדרה 'רה-ברוט' הוא מבקש להאיר אותם מחדש. חושף את היופי, הפשטות והגולמיות שבהם והתעוזה מצד האדריכלים שעומדים מאחוריהם, סדרה שזיכתה אותו בפרס בתחרות צילום הארכיטקטורה הבינלאומית Architecture Photography MasterPrize.

הספרייה המרכזית באוניברסיטת בן גוריון (יובל שיבולי)
הספרייה המרכזית באוניברסיטת בן גוריון (יובל שיבולי)
ובניין הפקולטה למדעי הרוח והחברה- אדריכלים: אמנון ניב, רפי רייפר ונתן מגן (יובל שיבולי)

בפרויקט בשם 'זיכרון של אחרים', נסע שיבולי את כל הדרך למדינות יוגוסלביה לשעבר, סרביה וקרואטיה בעקבות ה'ספומניקים'. מדובר באנדרטאות שקמו לזכר הקורבנות במאבק בנאצים ובפאשיסטים בעקבות הפלישה של מעצמות הציר הגרמניות והאיטלקיות במלחמת העולם השנייה. סגנונן מודרניסטי והן תוכננו על ידי מיטב האמנים והאדריכלים של יוגוסלביה בעקבות גל של יוזמות מקומיות להנצחת הקורבנות. עם השנים המבנים הלכו ונהרסו, את תוצאות ההזנחה אפשר לראות עליהם; חורי קליעים, צלקות המלחמות, וונדליזם והרס רב שאירע במיוחד במהלך מלחמות העצמאות בבלקן.

 

כיום, הפופולריות שלהן הולכת ומקבלת תאוצה והן משמשות כרקע לצילומים כאלה ואחרים, מעוררות עניין בקרב הציבור הרחב. לדברי שיבולי זוהי אהדה שמשלבת 'נוסטלגיה פוסט-קומוניסטית' עם 'Ruins porn', ללא קשר או כבוד לעברן ולנרטיבים שהן מנציחות. חלק מה'ספומניקים' ממוקמים באזורים מבודדים שהגישה אליהם לא פשוטה, אליהם הגיע שיבולי לתעד את העבודות ולשמור את סיפורן. את המבנים המסקרנים האלה הוא בחר לעבד ללא צבע, בשחור-לבן ובטכניקה של מיזוג חשיפות סלקטיביות, שמנתק אותן מהקשרן ומדגיש את הסתירה בין היופי של המבנים המודרניסטים והתחזוקה החסרה.
 
זיכרון של אחרים (יובל שיבולי)
להתבונן על ההיסטוריה של אומות אחרות (יובל שיבולי)
'נוסטלגיה פוסט-קומוניסטית' בשילוב עם 'Ruins porn' (יובל שיבולי)

"ההסתכלות מהצד על ההיסטוריה של אומות אחרות, האופן שבו הם חווים סכסוך אתני-דתי בן עשרות שנים, ועלייתם ונפילתם של נרטיבים ואידיאולוגיות, נראו לי כמו הסתכלות במראה מבעד לעדשה של מתבונן מבחוץ". אנחנו למודי קרבות ואנדרטאות ואתרי הנצחה, לצערנו, הם חלק מהנוף הארצי-ישראלי ואינם זרים לנו. "הספומניקים, בהקשר זה, הם עבורי תזכורת אילמת לכך שנרטיבים ואידיאולוגיות עלולים לקום ולרדת, אבל את האנשים שנהרגו על מזבחיהם לעולם לא ניתן יהיה להחזיר אותם".

ה'ספומניקים' (יובל שיבולי)
פיסות היסטוריה (יובל שיבולי)
רוצים להתעדכן בכל פעם שעולה כתבה? עקבו אחרינו באינסטגרם

אולי יעניין אותך גם...