מתוך 'מכתב לחזיר' (באדיבות טל קנטור)

ה'מאסטר שף' של האנימציה, פסטיבל 'אנימיקס 2022' יוצא לדרך

במהלך חודש אוגוסט תחזור בסערה לסינמטק חגיגת אנימציה פרועה ומרגשת שחוגגת את מיטב עשיית האנימציה והקומיקס המקומית והעולמית

הפסטיבל השנה ייפתח בסינמטק בין ה-9-13 לאוגוסט ולאחר שנים ארוכות בהן דודו שליטא תפקד כאוצר הראשי, נכנס לנעליו האנימטור הצעיר בן מולינה שסיים רק לפני שנתיים את לימודיו במחלקה לתקשורת חזותית בשנקר וכבר גרף הצלחה ענקית על סרט הגמר שלו 'חצי סבא'. "דודו שליטא הוא אחד הגיבורים שלי. הוא יצר אנימציה בישראל לפני שמישהו בכלל חלם על האופציה לקיים פה תעשייה", הוא מספר לנו. "בעשרים השנים האחרונות הוא הגה ופיתח את תחום האנימציה בפסטיבל. יש לי נעליים ענקיות למלא ובעיקר הרבה מה ללמוד, ואני מרגיש תחושת אחריות גדולה מאוד. זו חרב פיפיות שמצידה האחד ישנה חרדה לעמוד ברמה הגבוהה ובציפיות שדודו הותיר, ומצד שני הזדמנות ענקית להמשיך ולבנות על גבי הקיים ולנווט את הפסטיבל למחוזות חדשים".

 

בן מולינה, אוצר האנימציה הנכנס (צילום יפתח אילוז)
מה החזון שלך לפסטיבל?
"אני לומד מהפסטיבלים שאני מעריץ בחו"ל במטרה להקפיץ את 'אנימיקס' אל העתיד. שלושה נושאים שחשוב לי לקדם דרך הפסטיבל – דגש על התעשייה הישראלית שמתפתחת לנו בצעדי ענק ממש מתחת לאף, בשיתוף עם איגוד מקצועות האנימציה. הזנקת תחרות אנימציה בינלאומית ראשונה בישראל, בסטנדרט עולמי, שתמשוך לישראל יוצרות ויוצרים מכל רחבי העולם ותשים אותנו על המפה הבינלאומית".
 
דיברת על בינלאומיות, השנה מגיעים אורחים מהאמירויות וממרוקו
"זה מרגש אותי מאוד שמגיעים לכאן אורחים ממדינות ערב. לתרבות בכלל, ולאנימציה בפרט יש את היכולת לייצר גשרים. אני מקווה ומאמין ששיתוף הפעולה עם מוחמד חאריב מהאמירויות ועם סעדד ג'אלל ממרוקו יוביל לקירוב לבבות ושיתופי פעולה מקצועיים נוספים בעתיד".
 
כבר שניים או שלושה עשורים שאנחנו מספידים את הפרינט אבל בשנה החולפת נמכרו יותר ספרים מאי פעם בהיסטוריה. "הפרינט משנה את הייעוד שלו אבל מסתמן שהוא לא הולך לשום מקום", מסביר לנו מולינה. "לצד זה, מתפתחת המציאות המדומה (VR) שמשתלטת לגמרי על החושים שלנו. כשאנחנו חובשים את הסט אנחנו נשאבים לעולם וירטואלי שמבטל את ההיררכיה המוכרת של מרחב וזמן. תחום האנימציה הוא בראש ובראשונה מדיום לסטורי טלינג והמציאות המדומה מייצרת הזדמנויות חדשות לספר סיפורים באופן שלא עשינו קודם. בשנים הקרובות נראה יותר ויותר סרטי אנימציה, משחקים, וחוויות VR שונות ומשונות שמתקיימות בעולם הווירטואלי".
מתוך היצירה 'אינו הו' (באדיבות מסאקי יואסה)

"התחום לא הפסיק להשתנות מהיום שהוא נוצר, אבל כן שמר על עקרונות מסוימים. האנימטור חייב לדעת קצת מכל דבר – סטורי טלינג וציור אבל גם פיזיקה, ביולוגיה, אנטומיה ותכנות. הוא חייב להתעדכן בכלים החדשים מהחשש להישאר מאחור ולפתח תלות בכלי אחד. הרבה אנשים נוטים לחשוב שהמחשב פתר את כל הבעיות של האנימציה אבל זה רחוק מלהיות נכון".

זאת השנה השנייה שהפסטיבל מזניק את הלופאתון – האקתון האנימציה הישראלי, במסגרת הפסטיבל. "אפשר להגיד שזה 'המאסטר שף' של האנימציה", מסביר מולינה. "חמישים אנימטוריות ואנימטורים מגיעים בבוקר לפואייה של הסינמטק עם כל הציוד שלהם מהבית – מחשבים, עפרונות צבעוניים, מצלמות, בריסטולים ואפילו כיסאות אורטופדיים. מרגע ההזנקה וקבלת המשימה יש להם שמונה שעות בלבד לתכנן ולהפיק אנימציית לופ קצרה. כמו במאסטר שף, בסוף התהליך חבר שופטים, בכירים בתעשייה, יקבע מי הזוכה. ההזנקה תתקיים ביום רביעי, 10.8, בשעה 10:00 בבוקר, בואו לראות את זה קורה!"

בין שלל האירועים בפסטיבל ביניהם תיערך מחווה מרגשת לג'קי לרגל 60 שנה למדור "הציור לילד", והוקרה ליקיר הפסטיבל זאב אנגלמאיר, תתקיים גם הרצאה של היוצרת טל קנטור על סרטה הקצר החדש 'מכתב לחזיר' שזכה עכשיו בפרס לסרט האנימציה הטוב ביותר בפסטיבל הקולנוע ירושלים 2022 ונוצר בטכניקה ייחודית המשלבת אנימציה מסורתית (צבע על נייר) יחד עם צילום וידיאו ושחקנים חיים ועוסק בזיכרון השואה מזווית אחרת. "עלמה, גיבורת הסרט, שחולמת את חלומה לאחר מפגש עם ניצול שואה בבית הספר, לא חייבת להיות קשורה באופן משפחתי לזוועות המלחמה הזו – היא בסך הכל תלמידה שמעבדת בתת המודע שלה את מטען המורכבות הגדולה שמביא איתו הנושא הזה", מספרת לנו קנטור. "זה בעיניי העניין בזיכרון קולקטיבי, שאולי הצד הפחות מדובר בו, הירושה של הסיפורים, של הטראומה, הוא הפן הפחות מילולי. הצד שמפנים מעכל ומעבד, חווה תהליך רגשי מאוד עצמתי שיש לו גם השלכות על תפיסת המציאות של בני הדור הצעיר. זה משהו שהיה לי חשוב להביא לידי ביטוי בסרט". הסרט הוקרן בבכורה בפסטיבל האנימציה החשוב בעולם 'ANNECY' (צרפת), זכה בפרס המצוינות בפסטיבל האמנות הדיגיטלית של יפן וכן בפרס סרט הביכורים הטוב ביותר בפסטיבל האנימציה הנחשב של זאגרב. 'מכתב לחזיר' גם מועמד לפרס אופיר 2022 לסרט הקצר הטוב ביותר.

'ג'קי' (באדיבות גיא מורד )
'זאב' - 'שלמה המלך ושלמי הסנדלר' (באדיבות יח"צ)
מתוך היצירה 'הרצל גיבור הקומיקס שלי' (באדיבות שי צ'רקה)
את משלבת בסרט טכניקות של ייחודית אנימציה וצילום
"זה כמו ליצור שני סרטים במקום אחד. סרט אחד לייב אקשן, כלומר ללכת לאודישנים, לביים ולצלם את השחקנים, לערוך את הסרט המצולם, ורק לאחר מכן להתחיל את התהליך מחדש בעבודה על סרט אנימציה. עיצוב דמויות, סטורי בורד, אנימטיק (סטורי בורד מתוזמן) ציור האנימציה פריים ביי פריים ועריכות סופיות".
"טכניקת האנימציה הזו, אותה פיתחתי בסרטי הקודם 'במילים אחרות', היא למעשה שילוב ידני ואורגני של חלקי וידאו מצולמים, יחד עם אנימציה מצוירת. האנימציה המצוירת היא שילוב של אנימציית קו רישומית ממוחשבת יחד עם אנימציה מסורתית של צבע על גבי נייר. זו עבודה סיזיפית שלוקחת המון זמן, אבל התוצאה בסוף מאפשרת לדמויות ולעולם של הסרט להביע מבט סובייקטיבי. להמחיש את העולם הפנימי של הדמויות ואת הפלואידיות שבין מציאות לזיכרון".
 
איך את רואה את תחום האנימציה בארץ?
"אני מרגישה שקיים כישרון עצום בארץ הקטנה שלנו, ואנימציה אמנותית מישראל הולכת ומקבלת יותר ויותר במה של כבוד בעולם, לעיתים כחלק מעולם הקולנוע ולפעמים פחות, אולם עדיין לצערנו התחום נתקל בלא מעט קשיים שמאלצים אותנו שוב ושוב להילחם על המקום של אנימציה בתמיכה ותקצוב בארץ. הנה רק עכשיו ניהל איגוד האנימציה והקהילה מאבק עיקש מול התוכנית הממשלתית לסיוע להפקות קולנוע זרות בארץ, שבה לתדהמתנו אנימציה לא נכללה באופן מפורש. העקשנות של האיגוד ויתר חברי הקהילה בארץ הניב תוצאות וזכינו לבסוף. בסופו של דבר, אני שמחה לדעת שקסם ואמנות האנימציה נוגעים ביותר ויותר אנשים בארץ ובעולם".
 
פסטיבל ״אנימיקס 2022' 9-13.8 סינמטק תל אביב.

אולי יעניין אותך גם...