מפיחים צבע בהיסטוריה (באדיבות קק"ל)

ירושלים תופסת צבע: תערוכה שמכניסה צבעוניות לחיים בשחור לבן

לקראת יום העצמאות קבלו פיסה קטנה מהמורשת של הבירה, עם תמונות היסטוריות המקבלות עדכון גרסה

שנותיה המוקדמות של המאה הקודמת תמיד היו מתועדות בצבעי השחור והלבן שמצד אחד השאירו את התקופה במין קסם נוסטלגי מיוחד רק לה ומצד שני החסירו רגש מסוים המתלווה לצבעים הממלאים את הפריים. בשנים האחרונות יצאו עוד ועוד טכנולוגיות שעזרו להפיח צבעים וחיים בתמונות מפעם. הקרן הקיימת לישראל החליטה ליזום תערוכה חגיגית בה יצבעו מחדש תמונות ירושלמיות מקום המדינה עד לאמצע שנות ה-50 ויציגו לקהל הרחב איך היה פה פעם שמח.

ירושלים תופסת צבע (צילום יוסף שוויג)
ירושלים תופסת צבע (צילום יוסף שוויג)

אפרת סיני, מנהלת ארכיון קק"ל סיפרה לנו מאיפה הגיע הרעיון ליוזמה. "רצינו להזכיר שהחיים היו פעם בצבע. יזמנו תערוכה פתוחה עם "קופסה שחורה" מנהלי גלריית הרחוב יפו 97, אסף כהן ויצחק מזרחי וגיבשנו יחד את הרעיון. לא רצינו לצבוע את הצילומים ההיסטוריים באקראיות לכן יחד עם תמר הירדני נכנסו לעומקו של תחקיר כדי להבין מה היה פה, מה לבשו, באיזה צבעים השתמשו ואיך אפשר להביא את האמת הכי קרוב לתמונה". היא מספרת. "בחרנו תמונות של ירושלים בשנות ה-20 ועד לשנות ה-50, יש אפילו שתי תמונות מתקופת המנדט. האירועים המתועדים בטח לא אומרים הרבה לצעירים של היום אבל פתאום כשהם נצבעים אפשר ממש להרגיש אותם, את חלוקת החלב לתינוקות בעיר העתיקה, את הסטודנטים של בצלאל בתחילת שנותיו, ואת מגדל דוד ואת החצר בה אנשים היו יושבים לשמוע קונצרט, חצר שכבר לא קיימת היום. הצבע מקרב את האנשים לתמונה, מפתה אותם להתקרב ולהביט ומאיר אותה לחיים".

טיפת חלב (באדיבות קק"ל)
טיפת חלב (באדיבות קק"ל)
מה גיליתם בתחקיר שהפתיע אתכם?
"באחת התמונות רואים המון סטודנטים הלובשים מכנסיים קצרים, היינו בטוחים שאלה מכנסיים כחולים אבל טעינו. התחקיר הראה לנו שאלה מכנסיים בצבע חאקי או שחור". מספרת לנו אפרת. בנוסף טכניקת הצביעה הייתה מאוד מאתגרת, צריך להתעכב על כל פרט ופרט בעיקר כי רצינו להציג את התמונות בענק אז הגדלנו אותם ל2.5 מטר רוחב. היו הרבה תיקונים ואי דיוקים שהיינו צריכים לתקן ולעבד עשרות פעמים ולהציג את התמונות נקיות, העבודה על זה ארכה חודשים רבים".
 
שיעור תחת כיפת השמיים (באדיבות קק"ל ויוסף שוויג)
ירושלים תופסת צבע (צילום יוסף שוויג)
מה המסר שתרצו להעביר דרך התערוכה?
"אומרים שפעם היה פה שמח לפני שנולדתי". היא מחייכת. "סוף סוף אפשר לראות מה הייתה האופנה ומה היה הסטייל, אפשר לראות איך חגגו את החגים ועל הדרך להזכיר שהסיפור של קק"ל משולב עם הסיפור של המדינה ושל פיתוח ירושלים. אני ממש ממליצה להגיע בערב כשנדלקים האורות ולראות את התמונות הגדולות במרחב הפתוח, כל אחד יכול לבוא ולצפות כמובן בחינם".
ארכיון הצילומים של קק"ל (צילום צדוק בסן)
ארכיון הצילומים של קק"ל (צילום צדוק בסן)
ביתן בצלאל בכיכר צה"ל (באדיבות קק"ל)
ביתן בצלאל בכיכר צה"ל (באדיבות קק"ל)
"ירושלים תופסת צבע", גלריית הרחוב יפו 97 ירושלים. נעילה 15.7.22
 
 

אולי יעניין אותך גם...