תערוכה חדשה בגן הלאומי בית גוברין (הדמיה: ניר פלד)

מי האמן הישראלי שמאיר את מערות בית גוברין?

תערוכה חדשה מפגישה בין הטבע והאמנות העכשווית באתר מורשת עולמית

אנחנו רגילים לצרוך אמנות ותרבות במוזיאונים וגלריות, אפילו ברחוב, אבל גם הטבע יכול לשמש כתפאורה נהדרת ליצירות ועל הדרך לאפשר הנאה מכל העולמות. עכשיו תארו לכם מתחם מערות, פלא אדריכלי קדום, שעל קירותיו מוקרנות יצירות אמנות עכשוויות. זה קורה השבוע בבית גוברין, מתחם מערות הפעמון בגן הלאומי יארח תערוכה חדשה של האמן הגרפיטי ניר פלד החותם תחת השם 'פילפלד'.

אמנות רחוב עכשיו במתחם מערות (הדמיה: ניר פלד)
עבודותו של פילפלד (הדמיה: ניר פלד)

אמנות הרחוב היא ז'אנר מחתרתי דרכו האמן מבטא את עצמו ואת רעיונותיו, שבשניות ספורות צריכים לתפוס את עיני העוברים ושבים. עבודותיו של 'פילפלד' עם הקווים האייקוניים צבועים בשחור ולבן, מעטרות לרוב את הסביבה האורבנית והרחובות העירוניים, אך הפעם הן מקבלות במה חדשה בקומפלקס המערות המקומי בתערוכת 'השתקפות האידאה', שם המגיע ממשל המערה של אפלטון, המסמל את התעתוע בין עולם האמת לעולם השקר.

החיבור בין האמן לאתר היה טבעי למדי; במערות שנחצבו על ידי אדם נחשפו בעבר ציורי גרפיטי, כתובות וציורי קיר חרוטים בסלע. כמו כן, עבודותיו של 'פילפלד' נוהגות לספר סיפורי תרבויות עתיקות, מסתוריות ושבטיות וכעת, הן חוזרות למקורות עם יצירות שנולדו מתוך ביקורו של האמן במקום. "כאמן שעוסק רבות בהיסטוריה ובמסורות של העם היהודי, כשקיבלתי את הזכות לקיים תערוכה בבית גוברין, מקום שטעונים בו סודות וסיפורים רבים, ההתרגשות הייתה רבה" מספר פלד. "כשהגעתי למקום לראשונה כאדם בוגר, ביקרתי במערה הצידונית, שהיא מערת קבורה עתיקת ימים ובה ציורים פנטסטיים שמציתים את הדמיון. נתקלתי שם בכתובת על קיר קבר בה אישה כתבה שיר געגועים לאהובה שהלך. לרגע יכולתי לדמיין שבמקום שבו אני עומד בעבר התנהלו חיים שלמים – מלאים ברומנטיקה, יצירה ויופי גדול שנעלם לו. חשבתי עליה ועל סגנון היצירה שלי וראיתי את החיבור".

שעות רבות פלד שהה בגן הלאומי, ביקור שהשרה עליו השראה וממנו נוצרו דמויות וחיבורים רוחניים שמגיבים למה שחווה. "הצגת היצירה שלי במערת הפעמון שנחצבה בידי אדם לפני שנים רבות זו פריבילגיה וזכות להשתלב היום בשרידי ההיסטוריה הרחוקה ואף להעצים אותה באמצעות האמנות שלי. אחת הדמויות המרכזיות שעוררה בי השראה במהלך היצירה היא דמותו של בר כוכבא, שמאוד מזוהה עם אזור שפלת יהודה" הוא מסביר. סיפורו של בר כוכבא ומחילות המסתור מימיי המרד לדוגמה, הובילו ליצירת האריה, שמגלמת את סיפורו ההרואי. היצירות של פלד עובדו לקטעי וידיאו ארט מלווים במוזיקה מקורית. הן מוקרנות ומשתלבות על השרידים הארכאולוגיים, בין החללים התת-קרקעיים והמערות, מכבדות את מורשתו ומעצימות אותו.

השתקפות האידאה (הדמיה: ניר פלד)
'השתקפות האידאה', שבמתחם מערות הפעמון בגן לאומי בית גוברין
החל מיום חמישי ה- 25.8 ועד סוף חודש אוקטובר
ימי חמישי ומוצאי שבת, בהרשמה מראש באתר רשות הטבע והגנים

אולי יעניין אותך גם...