גישה רעננה לפיסול (באדיבות Frode Bolhuis)

פסל אחד ביום: המיניאטורות האלה נמכרות תוך דקות בודדות

פסלים סוריאליסטים צבעוניים ומלאי קסם כבשו את הרשת וגם אותנו

זה התחיל כאתגר אישי של האמן ההולנדי פרוד בולהויס (Frode Bolhuis), שהחליט ביום בהיר להתחיל לייצר פסל אחד ביום בניסיון להתייעל ולשפר את העבודה שלו. "המחשבה הייתה שאם אייצר פסל אחד כל יום, התפתחות העבודה שלי תהיה די מהירה ואורגנית, וזה אכן מה שקרה" מספר בולהויס ללג'יט. "עם הזמן גיליתי שאם אעשה באמת פסל אחד ביום לא אצליח להגיע לרמת הפרטים אליה אני שואף, אז כיום אני מכין פסל אחד בשלושה ימים" הוא מדייק.

למה דווקא מיניאטורות?
"בפיסול עבודות גדולות קל להישאב להכנות הטכניות; יצירת תבניות, יציקות פיברגלס או ברונזה. המיניאטורות עשויות חמר פולימרי ואני עובד ישירות עליהן, לא דואג לגבי עניינים טכניים ונמצא כל הזמן בתהליך היצירה".
 
העבודות שלך הפכו ויראליות ונחטפות כהרף עין. מתי הבנת שיש לך משהו טוב בידיים, שמצליח להגיע לאנשים?
"אחרי כחודשיים וחצי של עשייה. בהתחלה זה עבד טוב, אבל לא היה לי קהל גדול או מתעניינים רבים והייתי מוכר פסל אחד מדיי פעם דרך האינסטגרם. פתאום משהו קרה, הרגשתי שהפלטפורמה עלתה על זה וזה התחיל לקבל חשיפה ותאוצה. הרבה אנשים הצטרפו למסע ורצו אחד כזה, הפסלים התחילו להימכר תוך יום, אחרי זה תוך שעה וכיום, כמה דקות אחרי שפסל חדש עולה לאוויר הוא נמכר".
מעל 80 מניאטורות (באדיבות Frode Bolhuis)
נמכרות תוך דקות, אפשר להבין (באדיבות Frode Bolhuis)
הרגליים המוזהבות (באדיבות Frode Bolhuis)
אז מה לדעתך סוד ההצלחה מאחוריהם?
"היצירות מדברות על רגשות, לא כאלה שאפשר ממש להצביע עליהן, אבל זה נוגע לאנושות. אנשים יכולים להתחבר לזה, לא רק ברמה האמוציונאלית, זה משהו שהם יכולים להחזיק בבית, הוא לא מיועד למוזיאונים או לקהל עשיר. זה פונה לכולם, הישירות הזאת היא שמושכת אנשים בעיניי".
 
איך נראה תהליך העבודה שלך על דמות? היא מתוכננת או מאולתרת?
"זה מאוד אינטואיטיבי, אני מתחיל ברעיון כללי; האם זה יהיה גבר או אישה? מה צבע הבסיס? צהוב, חום יותר או שחור? האם הוא יהיה אדם רזה או מלא? זה קורה בעשר דקות הראשונות ואז אני משחרר. משם, אני מתחיל לשחק ורואה מה החומר רוצה להיות. אני מושפע כמובן מאמנים ומעצבים סביבי וההשפעות האלה נכנסות לעבודה בצורה זורמת ואינטואיטיבית. לפעמים יש לי איזו בעיה, שמשהו לא מסתדר לי, לא נראה טוב ואני נדרש להיות חדשני, יצירתי ולחשוב איך אני יכול לשפר את זה. אלו בדרך כלל הרגעים הכי טובים, בהם נולדים דברים חדשים, בעיקר מתוך ייאוש".
 
כמה פסלים ייצרת עד היום?
"אני במספר 80 ואני בהחלט אמשיך עד 100, בערך עד סוף השנה".
מלאות קסם (באדיבות Frode Bolhuis)
"היצירות מדברות על רגשות, לא כאלה שאפשר ממש להצביע עליהן, אבל זה נוגע לאנושות" (באדיבות Frode Bolhuis)
"אני מתחיל לשחק ורואה מה החומר רוצה להיות" (באדיבות Frode Bolhuis)
איך ממשיכים לחדש מפסל לפסל?
"בכל יצירה אני מנסה לעשות משהו שונה, אני אוהב את האתגר בזה והרעננות שזה מייצר. לפעמים אני מוציא סדרה קטנה כמו סדרת דמויות עם הרגלים המוזהבות או הדמויות שנושאות עליהן דברים, אז יש חזרתיות מסוימת. אני משתדל ללכת אחרי מה שאני אוהב וכשנהיה לי משעמם אני מחפש דרכים אחרות לעבודה. מתישהו לאורך הדרך יש לי מעין תגלית קטנה שאני לוקח איתי לפסל הבא, זה יכול להיות האופן שאני משתמש בפיסת טקסטיל או משלב חרוזים. זה תהליך טבעי למדי ואני לא חושב שיש לו סוף. כמו חלום מתמשך, אם אתה בוטח בזה זה מגיע, צריך פשוט מאוד לא להפריע ולראות מה העבודה רוצה לעשות".
 
הצבע הוא מרכיב בולט בעבודות שלך, מה תפקידו בעינייך?
"הצבע משמעותי עבורי. שמתי לב שלכל אחד יש את הפלטה שלו ואני תוהה אם בכלל יש לנו בחירה. זו פלטת הצבעים שאני אוהב, הגוונים אליהם אני נמשך באופן טבעי ובכנות, אני תמיד מנסה ללכת אחרי מה שאני אוהב. הצבעים האלה הם גם די מיוחדים בעולם הפיסול, זו דרך רעננה לייצר פסלים. באמצעות צורה אתה יכול לעשות פנים שממחישים תחושה או מנח גוף שמראה רגש מסוים, הצבע נותן שכבה אחרת של רגש, סט כלים נוסף לשחק איתו".
קשה שלא להתאהב בהן (באדיבות Frode Bolhuis)
שילוב אלמנטים (באדיבות Frode Bolhuis)
דמויות עם משא (באדיבות Frode Bolhuis)
גלה לנו, מי המועדף?
"יש לי כמה שאני אוהב יותר מאחרים, אבל זה קשור לכמה שלמדתי מהם. לפעמים אני עושה פסל ורואה בו משהו חדש, משהו שלא עשיתי לפניכן, אבל אני לא חושב שהצופה יבחן בזה. זה לא תמיד קל להיפרד מהם, למרות שהעובדה שהם הולכים לאנשים זה חלק משמעותי מהפרויקט, אני לא זוכה לראות אותם אף פעם יחד".
 
הפרויקט האישי והמקסים של בולהויס גדל לממדים שלא דמיין והמיניאטורות צברו פופולריות וקיבלו חיים משלהן. "כמו רבים מהעוקבים שלי, אני סקרן לראות מה יקרה ואני הולך אחרי זה עם הרבה עניין והתלהבות"
"בכנות, אני תמיד מנסה ללכת אחרי מה שאני אוהב" (באדיבות Frode Bolhuis)
פרוד בולהויס והמיניאטורות (באדיבות Frode Bolhuis)

אולי יעניין אותך גם...