היופי השברירי (Azuma Makoto, Frozen Flowers, 2021. ©︎ Shiinoki/AMKK.)

אמנות מפרחים, לא מה שחשבתם

האמן שיוצר אמנות פרחונית למותג העל דיור, מקדש את מעגל החיים של הפרח ורוצה שתגלו את האפשרויות הטמונות בו

מקוטו אזומה (Makoto Azuma) הוא אמן יפני שיוצר עבודות יוצאות דופן, פסלים בוטניים. חומרי הגלם שמשמשים אותו ליצירות האמנות הם צמחים ופרחים, בעלי מחזור חיים קצר, אותם הוא מסדר ויוצר מהם פסלים זמניים ומרהיבים. "הדרך בה אני יוצר את האמנות שלי היא לגעת בפרחים 365 ימים בשנה ולזכור תמיד שאני מתעסק עם משהו מאוד קדוש ובעל חיים". לצידו עובד שינוקי שונסוקטו (Shiinoki Shunsuketo), צלם במקצועו, שמתעד את העבודות היפיפיות ומנציח את הצמחים המתכלים ומשתנים ללא הרף.

את אהבתו לפרחים גילה אזומה כשעבד כסוחר בשוק הפרחים בטוקיו. "עבדתי שם במשרה חלקית כשניגנתי בלהקת מוזיקה" הוא מספר לנו "כך גיליתי לראשונה את היופי של הצמחים והבנתי את הנקודות המשותפות בין מוזיקה לצמחים. הן רגעיות וייחודיות בפני עצמן. בדיוק כפי שקיימים כמה ביטויים של ורדים אדומים, המוזיקה תמיד שונה בהתאם למצב הנפשי של הנגן והסביבה שהיא נוצרה בה. גם מוזיקה וגם אמנות פרחים דורשות מהאדם להתבטא על ידי איסוף כל הגורמים האלו, זו אחת הסיבות העיקריות שהתמכרתי לעולם הזה".

בעלי חיים קדושים (Azuma Makoto, Buddha, 2021. ©︎ Shiinoki/AMKK.)
מה מושך אותך בעבודה איתם?
"קיימים אינספור סוגי צמחים בעולם, כאשר כל אחד מהם נושא ביטוי אחר. יתרה מכך, ישנם שלבי חיים שונים לכל צמח; נבטים, ניצנים, הופעת גבעולים פרחוניים ופריחה של פרחים עד שהם מתכלים. כל רגע מבדיל מהאחר, יפה ויקר. המשימה שלי היא להביא לידי ביטוי את הפוטנציאל החבוי של כל צמח, את היופי ולהפוך כל אחד לאטרקטיבי עוד יותר. כל יום, אני פוגש צמחים חדשים שונים. כל עוד אני באינטראקציה איתם התשוקה שלי לעולם לא תיעלם".
 
איך פרחים וצמחים יכולים לבטא קונספט אמנותי?
"אני חושב שאמנות פרחים פירושה לכידת היופי הרגעי שלהם. מחזור החיים של הפרחים קצר בהרבה משל בני אדם וחייהם חולפים במהירות. לכן, כל רגע במהלך חייהם דחוס יותר מרגע שהם נובטים, פורחים ומתכלים, וזה גורם ליופי שלהם לבלוט עוד יותר. אני לוכד את הרגע הנפיץ הזה והופך אותו ליצירת האמנות שלי, אז אני חושב שהכוח שלו נכנס ללב של אנשים".
 
משתנים ללא הרף (Exobiotanica)
לא סידור פרחים קונבנציונאלי (Azuma Makoto, Frozen Flowers, 2021. ©︎ Shiinoki/AMKK.)
מה האתגר בעבודה עם חומר חי וטבעי?
"זה לא אתגר, אבל כשאני עוסק בפרחים וצמחים, אני מודע לחלוטין לכך שאני נוגע כל הזמן ביצורים חיים קדושים, יקרי ערך ויפים מהטבע, ושאני עומד פנים אל פנים מול החיים. אני לא חושב שלתכונות אישיות או כישרון יש קשר לעבודה הזו. במקום זאת, אני חושב שהכי חשוב לאדם לחלוק כבוד לצמחים ולהיות מודע לחשיבות החיים כאשר הם הופכים אותם ליצירות אמנות. היתרון הוא שיכולתי לראות ביטוי שונה של פרחים. פרחים מתחילים את חייהם מלהיכנס לניצן, לפריחה ולבסוף להתפרק, ומראים לנו בכל רגע ביטויים שונים המרתקים אותנו. בהסתכלות על כל פרח, בדיוק כמו שלבני אדם יש הבדלים אינדיבידואליים, אין פרחים זהים לחלוטין. רגע משתנה כזה של פרחים לעולם לא משעמם את עצמי, ותמיד התעוררה רוח החקירה שלי למשהו לא ידוע".
 
מהו סוג הפרח האהוב עלייך במיוחד?
"לכל צמח יש את הקסם שלו, אני לא יכול לבחור אחד ספציפי. כשאני יוצר אני בוחר בצמחים שיש להם הכי הרבה חיוניות, כאלה שממחישים תחושת מתח, כאילו הם יתפוצצו או יתפרקו בכל רגע".

לצד הצגת העבודות בגלריות ומוזיאונים ברחבי העולם, עיצוביו מגיעים עד תעשיית האופנה והקוסמטיקה העילית. לאחרונה, הוא יצר עבור המותג היוקרתי "דיור", שמונה עבודות בהשראת הניחוחות של הקולקציה החדשה שלו. פרויקט נוסף שהושק לא מזמן הוא "Mexx", הפסל הבוטני הגדול ביותר שיצר עד כה. "כל חלק שלו עשוי מחומרים טבעיים עם אדמה, עציץ ומערכת ההשקיה מקורית שלו, כך שאנחנו יכולים להרגיש את כוחו של הטבע עם כל החושים שלנו ולהבין שבני האדם הם אחד עם הטבע. גם בזכות החומרים הטבעיים, הפסל ישנה את צורתו ואת ביטוייו ככל שהצמחים והפרחים יגדלו עד ספטמבר, סוף התערוכה".

בין אם מדובר בהטסתם לחלל או הקפאה, בפרויקטים שונים לאורך הקריירה אזומה לקח את הצמחים העדינים לקצה והעביר אותם תנאים קיצוניים למדי. "אני מבטא את היצירות שלי על ידי סיום חיים יקרים של פרח, שיפה בפני עצמו בקיומו בטבע" הוא מסביר "אני חייב ליצור מראה חדש לפרח, שאנשים לא יוכלו לראות במצבו הטבעי. כשיטה להראות זאת, אני מערבב חפצים מלאכותיים עם פרחים ומציב פרחים במקומות שבהם הם אינם קיימים בדרך כלל כדי ליצור 'חיכוך' ולהדגיש את היופי המקורי של פרחים וצמחים ולחפש כיצד אוכל להעניק להם חיים חדשים. אני נותן להם טיפול חדש כדי לגרום לפרחים להתפתח ולהקנות להם מראה עוד יותר אטרקטיבי, ללכוד את רגע היופי ולהפיץ את זה כיצירות אמנות חדשות לכמה שיותר אנשים".

לוקח את זה לאקסטרים (Azuma Makoto, Exobiotanica, 2021. ©︎ Shiinoki/AMKK.)

אזומה מפתח יצירות ניסיוניות מן הצומח, מוציא אותם מהקשרם ויחד עם זאת, מצליח בכל פעם להגדיר את היופי השברירי והטבעי שלהם. "אני מאמין שכך אני מאפשר לפרחים להגשים את חייהם ולשפר את ערכם".

 
 

אולי יעניין אותך גם...