מהבית בכפר לגלריה בעיר הגדולה (יח"צ)

אמן הצללים מדליית אל-כרמל נחשף

מילד בכפר דרוזי שמנסה לעזור להוריו לפרנס את משפחתו ועד למכירת עבודות במיליונים והצגתן בגלריות בכל העולם ואף בבית הנשיא. יצירותיו של סאם חלבי מסקרנות כמו סיפור ח

סאם חלבי נולד בן זקונים במשפחה לתשע בנות בדליית אל-כרמל. הוא מצייר מאז שהוא זוכר את עצמו, אימו הייתה זו שגילתה את הכישרון הרב של בנה ועודדה אותו להמשיך ולהתפתח, חרף הקהילה הדרוזית המקומית שלחצה שיחפש מקצוע מכובד יותר. בגיל צעיר הוא היה מצייר דוגמאות על מטפחות מסורתיות בשם 'הנק'אב' ואימו הייתה רוקמת אותן על הבד ומוכרת אותן בחנויות השוק.

בעקבות משבר כלכלי שפקד את המשפחה, אימו החליטה לצאת ולנסות למכור את העבודות שלו. היא דפקה על דלתות רבות וקיבלו הרבה סירובים, עד שגלריה אחת ויחידה בחיפה הסכימה לקבל את העבודות ללא תשלום עד שיימכרו. כשאלה החלו להימכר וזכו להצלחה, הפך חלבי למעין צייר צללים שהעבודות שלו הולכות ומתפרסמות, אבל הוא נשאר בחשכה.

בית ילדותו בחללי הגלריה היפואית ב'מרכז עמיעד' (יח"צ)
"אמנות שאין לה גבולות של צבע" (יח"צ)
'צייד הצבעים' סאם חלבי (יח"צ)

בגיל 18 אימו שוב באה לעזרתו ותמכה בו לפתוח גלריה קטנה בכפר ששמו כבר מתנוסס מעליה ובה הציג את העבודות שלו לראווה. החשיפה לא הייתה פשוטה, חלבי נאלץ להתמודד עם תגובות לא קלות מצד הקהילה הדרוזית השמרנית ובני משפחתו שהגיבו בזלזול. גם פתיחת הגלריה לא זכתה להצלחה כבירה ולקח כשלוש שנים עד שלבסוף החלו להגיע מבקרים והפכה לעסק משגשג. כמה שנים אחרי, אימו, שהייתה מרכז חייו הלכה לעולמה בגיל צעיר בשל מחלה.

בסוף השבוע הקרוב חלבי מגיע לעיר הגדולה ומשיק תערוכת יחיד ראשונה בהשראת דמותה של אימו. בתערוכה החדשה 'צייד הצבעים', הוא הופך חלל ענק של כ-1000 מטרים בגלריה היפואית ב'מרכז עמיעד' לבית ילדותו. טפטופי צבע בלתי נגמרים מכסים את המיצבים והאובייקטים בחלל ומקפיאים רגעים בזמן. בין המראה האוטופי והחלומי, הוא מוחא ומבקר את חברת השפע. הוא מחובר לטבע ושוזר פרחים וצמחיה בעבודות השונות שלו. בין המיצגים, אחת מן היצירות המפורסמות שלו 'עץ החיים' המוצגת בגאווה בבית הנשיא ומקבלת כאן תפנית תלת ממדית עם אלמנטים פיסוליים שפורצים מגבולות הקנבס.

צייר הצללים בתערוכת יחיד חדשה (יח"צ)
טבע חלומי בין טפטופי הצבע (יח"צ)
מפיח חיי בקנבס (יח"צ)

"סאם חלבי, אמן אוטודידקט, משורר הצבע, מצייר ויוצר מציאות חדשה, מחוץ לז'אנר אמנותי אופנתי כזה או אחר" מספר דורון פולק אוצר התערוכה. "חלבי בורא הוויה אפשרית חדשה, רומנטית, לפיה ניתן להימנע מהאקטואליות היומיומית המכבידה ולעסוק ביופי הקיים, באושר, באמנות שאין לה גבולות של צבע. בחלומות".

'מרכז עמיעד', יפו 28.10-5.11
 

אולי יעניין אותך גם...