האמנית הכי צבעונית (Charles Emerson)

כדור דיסקו של רגשות: האמנית הכי צבעונית שתפגשו

לצבע תפקיד חשוב בחיינו, הוא משפיע על הרגשות שלנו ועל הדרך בה אנחנו חווים את העולם. היצירות של ליז ווסט מקרינות שמחה ומאירות את סביבתן.

החל ממיצבים ומונומנטים אדריכליים ועד איורים ידניים, האור והצבע הם עמוד התווך בעבודותיה של האמנית הבריטית ליז ווסט. באמצעות מנעד רחב של חומרים ומדיומים מגוונים, היא חוקרת את היחסים והגבולות בין שני האלמנטים. "זהו נושא שנמצא בלב העשייה שלי. יש לי הפרעה רגשית עונתית, כך שהנושא חשוב לי ולרווחתי" מספרת לנו ווסט בגילוי לב "ככזה, חשבתי שזה יהיה מעניין לחקור אותו כאמנית ולתת לאנשים אחרים מפגש חוויתי עם שני המדיומים יחד".

"רוב הזיכרונות שלי כילדה הם של גילוי העולם בדרך חושית. תמיד נמשכתי לחפצים, נופים, חללים ואופנה בצבעים מרהיבים, בגוונים הבהירים והרוויים ביותר. לכל הזיכרונות והאהבות הראשונות שלי היה מכנה משותף אחד; השימוש בצבע ובאור יחד. אני יוצרת סביבות חיות שמשלבות צבע ואור זוהר" היא מסבירה.

בהשראת הויטראז' (Hannah Devereux)
מותאם למקום (Jason Bailey Studio)

ווסט מזוהה במיוחד עם מיצביה הזוהרים, שמותאמים לאתרים קיימים ויוצרים בהם חללים על-חושיים חדשים. דרך העבודות שלה היא בוחנת גם את היחסים שלנו עם האור והצבע ואת השפעתם על חיינו. "אני שואפת לעורר מודעות חושית מוגברת אצל הצופה. אני מעוניינת לחקור כיצד תופעות חושיות יכולות לעורר תגובות פסיכולוגיות ופיזיות הנוגעות ליחסים המושרשים שלנו עם צבע" היא אומרת. "החקירות שלי על הקשר בין צבע לאור מתממשות לעתים קרובות באמצעות חומריות באתר ספציפי. התפיסה שלנו לצבע יכולה להתממש רק באמצעות נוכחות האור. על ידי משחק והתאמת הצבעים, אני מדגישה את העוצמה והקומפוזיציה של המיצבים המרחביים שלי".

אז איך העבודות שלך באמת משפיעות על הצופים? איך אנשים מגיבים להן?
"אני כל הזמן מופתעת ומאושרת מהתגובות של אנשים לעבודה שלי; הפידבק נותן לי את הביטחון להמשיך בעשייה. אחת התגובות הטובות ביותר ששמעתי הייתה כאשר מבקר עבר באחד ממיצבי האור הספקטרלי שלי, הוא נמשך לעבר המקטע הכתום ונשאר שם זמן מה. הגוון הספציפי הזה של כתום העלה בו זיכרונות ותגובות חושיות לצבע המסוים הזה; זה עורר זיכרון של בית סבתו בילדותו, שם הטפט היה כתום בוהק, הוא זכר מה התנגן ברדיו והריח של טוסט שרוף ברקע. זה מדהים שלצבע יש את הכוח לזמן זיכרונות חיים וחוויות חיים כאלה, שמבוססות על היסטוריה אישית ותפיסתם של אנשים".
 
מאירה זרקור על היחסים שלנו עם צבעים (באדיבות Liz West)
איך צבעים משפיעים על הרגשות שלנו? (Jamie Woodley)

ווסט רואה באור כחומר גלם לכל דבר ועניין "אי אפשר לראות צבע בלי אור. שני המדיומים קשורים באופן מהותי. אני לא רק עובדת עם אור מלאכותי, אני גם מתחשבת באור הטבעי, מכיוון שהוא חשוב באותה מידה במהלך היום יום שלנו". על ידי שימוש בחומרים שקופים ורפלקטיביים היא שוברת את האור ומכוונת אותו על פי רצונה "אני נהנית מחומרים, אני אדם מאוד חושי וויזואלי ונמצאת בחיפוש מתמיד אחר חומרים חדשים. כשאני מגיעה לחנות עשה זאת בעצמך למשל, אני חושבת על העבודה שלי ובאילו חומרים אוכל להשתמש. אולי לא אעבוד עם החומר למטרה אליה הוא נועד ותמיד אחשוב איך אני יכולה לעשות בהם שימוש אחר. אני אוהבת לעבוד עם משטחים מחזירי אור או כאלה ששוברים את קרני האור כמו מראות, לוחות זכוכית אקרילית, מנסרות, כדורי זכוכית ולאחרונה, התחלתי להתעניין בעדשות קעורות וקמורות".

 

באיזה פרויקט את הכי גאה עד כה?

"זה שכנראה הניע את הקריירה שלי, 'Your Colour Perception' במנצ'סטר, משנת 2015. בהפקה הזו למדתי הרבה על סוג העבודה שרציתי להמשיך לעשות ועל ההשפעה שיש להיקף העבודה הזה על הקהל שחווה את זה. מאז, המשכתי בחקירות המעמיקות שלי על תורת הצבע והתנהגות האור, הטבעי והמלאכותי כאחד. חידדתי את המלאכה שלי ולמדתי המון, הרעיונות וההבנה שלי ממשיכים להתפתח ולהתבגר. לקחתי בכוונה על עצמי הזדמנויות מאתגרות שבהתחלה הפחידו אותי, כדי לצבור ידע ולהוציא אותי מאזור הנוחות שלי".
 
בפרויקט המדובר השתלטה ווסט על חלל גלריה בשטח של כ-10,000 מטרים רבועים והגיבה לחלל האדריכלי על ידי העמסת יתר באור כרומטי מלאכותי וניצול חודשי החורף האפלים כדי להעלות את עוצמת האהרה והצבע ביצירה.
כמו כדור דיסקו (Sean Pollock )

רבות מהעבודות שלה מוצבות ומקשטות שטחים עירוניים ציבוריים. הן משחקות באור הטבעי של העיר, כך שבזוויות מבט ובזמנים שונים ביום העבודה תראה מעט שונה. כמו כדור דיסקו, האור משתקף בסביבה ויוצר מופע מדהים שמזמין אתכם לבוא ולהיטמע בו. בין העבודות האחרונות שלה, מסדרון משולש באורך שישה מטרים שמעודד את המבקרים לעבור דרכו, להתבונן על העולם באור חדש ויוצר פלטת גוונים מדהימה בחפיפות שבין הצבעים. פרויקט מרתק אחר, שנדד בעולם ואף הוצג בתוך מבנה עתיק של כנסיה, נולד בהשראת הוויטרז'ים והאור שעובר דרכם. יותר מ-765 מראות עגולות מאקריליק צבעוני מכוונות בגבהים שונים שיקפו את המבנה ואת המבקרים בו. מצד אחד השקיפות חשפה פרטי אדריכלות, שאחרת היה קשה מאוד לשים לב אליהם ומצד שני, הן האירו בצבע את החלל.

על מה את עובדת בימים אלו?
"צפו לראות את העבודה שלי גדלה וגם קטנה. אני עובדת על רעיונות בקנה מידה אנושי וביתי, כמו גם על יצירות מונומנטליות חדשות. יש לי כמה עבודות ותערוכות חדשות מתוכננות לשנה הקרובה; יצירות אמנות קבועות לאתר נתון בבית החולים גאי בלונדון, שתי יצירות חדשות מבוססות מוזיאון בארה"ב, תערוכת יחיד בצרפת ויצירה אחת במהדורה מוגבלת, שפיתחתי במשך מספר שנים ותוצע למכירה בקיץ הקרוב".
 
ומה לגבי העתיד?
"אני חולמת לעבוד ולשתף פעולה עם אנשים יצירתיים אחרים; רקדנים, מוזיקאים, כוריאוגרפים, מעצבים, אדריכלים ושפים. יש עוד כל כך הרבה מדיומים ומוחות גדולים לחקור שאשמח לעבוד איתם, הרשימה היא אינסופית".
כל צבעי הקשת (Stephen Iles © National Media Museum)

אולי יעניין אותך גם...