תערוכה חדשה Hybrid Dancers (אסקף אברהם)

ללכוד את הרגע: צלם הבית של להקת 'בת שבע' בשיחה על אהבה ומחול

איך מעבירים ריקוד ותנועה בתמונת סטילס קפואה? אסקף אברהם על צילום מחול עכשווי ותערוכה חדשה

'בת שבע' היא להקת המחול המודרני הגדולה ביותר בישראל המורכבת מהלהקה הבכירה ו'אנסמבל בת שבע' – הלהקה הצעירה. היא להקה בינלאומית מוערכת וגם מחוץ לגבולותיה של המדינה היא זוכה לאהדה רבה. להיות צלם הבית שלה הוא ללא ספק חלומם של הרבה צלמים. משנת 2016 הצלם והאמן אסקף אברהם מלווה את הלהקה האגדית בהופעותיה ולוכד את תנועות הגוף של רקדניה. "אני רואה את הרקדנים מתחלפים עם השנים ובאים רקדנים חדשים ועדיין מרגש אותי תנועות הרקדנים והעבודות של אוהד נהרין הן נצחיות".

 

ספר לנו, איך זה להיות צלם הבית של להקת מחול?
"זה מאוד מחמיא. זה מקום שהרקדנים והרקדניות נראים תמיד מדהים על הבמה. אני הרבה שנים בקרב רקדנים ותמיד הפתיע אותי איך מחוץ לבמה הם נראים אנשים רגילים ופתאום על הבמה הם כמו אלים, עולים ונותנים הופעת חייהם. אני תופס את הרגעים האלה, מתקרב לרגעים העיליים של הרקדנים כשהם נכנסים לטראנס של אמנות הבמה וזה כיף ממש. כבר יותר מעשור שאני מצלם מחול עכשווי ואני נהנה כל פעם".
כמו אלים על הבמה (אסקף אברהם)
הרגע הנכון (אסקף אברהם)

כשאתה מגיע לתעד את הנאמבר, אתה מכיר אותו מבעוד מועד או מופתע כמו קהל הצופים שיושב באולם?

"אני בדרך כלל מחפש את הרגעים בזמן אמת. יש עבודות שאני מצלם כמה פעמים ואני משתדל לזכור בעל פה את התנועות ולהקדים אותן, אבל לרוב אני לא מכיר ומגיע די נקי. גם אם אני מכיר, קורים כל הזמן מלא דברים על הבמה, אז אני צריך להחליט לאן אני מכוון בכל רגע נתון. הייתה עבודה שקראו לה '2019', שצילמתי אותה לפחות שמונה פעמים בשביל להגיע לתוצאה שרציתי. עבודה מיוחדת בה הבמה היא במרכז כמו מסלול אופנה, אז מאיפה שלא תצלם יש תמיד קהל, 360 מעלות, כך שהיה מאתגר למצוא את הזוויות והתנועות הנכונות".

צלם הבית של הלהקה משנת 2016 (אסקף אברהם)

האהבה למחול הייתה שם מאז ומעולם "אני זוכר את עצמי כנער אהבתי מחול, לאו דווקא בלט, קצת ריקודי עם אפילו ועם הזמן הגעתי למחול עכשווי" הוא משחזר. עם בגרותו, הכיר בת זוג רקדנית שהפכה לאשתו וחשפה אותו לקהילת הרקדנים ועם הזמן נבלע לתוך העולם הזה. "כשהתחלתי לצלם, כסטודנט, הם היו החומר המושלם בשבילי לצילום. נהגתי לקחתי את החברים שלי למקומות נטושים ולצלם אותם עושים את עבודת המחול שלהם". הוא מתאר את צילום המחול כצילום ספארי או צפרות; בחיפוש אחר הרגע הזה באמצע הג'ונגל, בשנייה שהנשר מנמיך גובה ותופס את הדג. "זה מה שאני מחפש, את הרגע הנכון וההבעה הנכונה ולהם אני מוסיף קומפוזיציה ואור".

 

איך לוכדים תנועה בתמונות סטילס?
"זה באמת הקסם של צילום, להקפיא תנועה. רגע אחד שמרמז על התנועה הבאה או תופס באיזה מומנט באוויר, לדוגמה, נשאר איזה מתח כזה שמשאיר את התנועה בעיניים של הצופה וזה מה שעושה את התמונה וואו".
 
 
מה לדעתך נדרש מצלם מחול?
"אהבה לריקוד, כל צלם יכול לצלם מחול, כל מי שאוהב לצלם במה, אבל צריך את היכולת להיכנס לתוך העבודה. אני אומר תמיד שאני רוקד עם העבודה ומשתדל להוציא את המיטב".
 
 
ובאמת אתה גם נמצא בתנועה בזמן הצילום?
"כשאני יכול אני משתדל בדרך כלל לצלם בחזרה גנרלית ללא קהל ואז אני יכול לחפש את הזויות שלי, אבל כשאני מצלם בהופעה אני מתמקם במקום אחד".

אברהם נולד בישראל, גדל במקסיקו ובגיל 21 שב ארצה. "גדלתי במקסיקו למשפחה ישראלית, אז תמיד ישראל הייתה מאוד נוכחת, אבל מקסיקו נוכחת בי בפנים בטעמים ובצבעוניות שבאים לידי ביטוי בצילום". עם חזרתו לארץ הלך ללמוד עיצוב תעשייתי, בשנה האחרונה לתואר, בזכות קורס צילום, הוא התאהב במלאכת הצילום והחליט להפוך את זה למקצוע.

 

כיום, הוא עוסק במגוונים תחומים מעבר לעבודות המחול והתנועה, ביניהם הוא מצלם מוצרים ופורטרטים בסטודיו. "אני מפצל את עולם הצילום שלי לכמה סגנונות, כדי לא להשתעמם. אני נהנה מהטירוף בלתפוס את הרגע וגם בונה אותו". בין הסגרים בזמן הקורונה, כשעולם התרבות השתתק, ההופעות בוטלו והרקדנים ישבו בבתים, אברהם ביחד עם המנהלת האמנותית של הלהקה גילי נבות הגו תערוכה. הוא הקים סט צילום בסטודיו ותכננו להציגן באופן וירטואלי עקב הגבלות הקורונה בזמנו. לבסוף, השבוע, הוקמה התערוכה באופן פיזי כמובן ופתוחה עד הערב לקהל הרחב.

"רגע אחד שמרמז על התנועה הבאה" (אסקף אברהם)
טכניקת חשיפות כפולות (אסקף אברהם)
רקדנים היברידיים (אסקף אברהם)
התערוכה נושאת את השם ‘Hybrid Dancers’ ומציגה את הרקדנים כיצורי כלאיים עם צמחייה. "חיפשתי קצת לחדש את העיניים מפורטרטים רגילים ולחבר את הטבע והאסתטיקה שלו. אני אוהב את העלים והפרחים ואני אוהב איך שהם מתחברים עם אנשים".
 
 
הכפילויות שיכולות לתעתע ולהיתפס כעבודת פוטושופ, נעשו על ידי טכניקת חשיפות כפולות "זה לא עיבוד, מדובר בצילום עצמו. אני אוהב לראות שכבות על שכבות, אני אוהב לבחור את הרגע ומה שיצא זה מה שמקבלים, זה הקסם של הצילום. דרך הזאת אני מרגיש שאני עדיין עובד עם פילים".
 
"אני רוקד עם העבודה ומשתדל להוציא את המיטב" (אסקף אברהם)
האסתטיקה של הטבע (אסקף אברהם)
מה היעד הבא? עוד שיתופי פעולה כאלה חוצי מדיות ודיסציפלינות באופק?
"הייתי רוצה להמשיך ולהכניס לתוך בת שבע גם אמנות פלסטית. הם עוסקים בבמה וברקדנים ואחרי שבנינו את התערוכה הזו יחד זה היה ממש מוצלח והקהל שמגיע לראות את ההופעות מרוויח תערוכה".
 
'Hybrid Dancers', גלריית דליה, 'סוזן דלל' עד היום בערב
 
רוצים להתעדכן בכל פעם שעולה כתבה? עקבו אחרינו באינסטגרם
יצורי כלאיים (אסקף אברהם)
ללא פוטושופ (אסקף אברהם)

אולי יעניין אותך גם...