זוג מנצח ( צילום מיכאל טומרקין ROMS)

מי עומד מאחורי הקליפים של הכוכבים הכי גדולים בישראל?

מהשמלה שנועה קירל החליפה ברגע האחרון עד למסרים הנסתרים בטודו בום, סטודיו ROMS מגלה לנו מהו קריאטיב מנצח

התחברנו לזום בשעת ערב מאוחרת, ומול המסך התיישבו מולנו רומן בוצ'אצקי וגלית בורנצוויג מהזוגות הכי עסוקים בארץ, עם סטודיו שאחראי לקליפים של הלהיטים החמים ביותר בישראל, כמו "טודו בום", "יהלומים", "זהב" ועוד. למחרת הריאיון שלנו יצא ליוטיוב קליפ חדש של נועה קירל, "פעמון" שעליו הם סיפרו לנו בקוליות יוצאת דופן. אחרי השיחה איתם הבנו שהתרגשות ותשוקה ממש לא חסר להם. קבלו את מאחורי הקלעים של הקליפ "פעמון" שנחשף לראשונה בלג'יט:

בוצ'אצקי גדל ביפו ד', לא חשב שתהיה לו בגרות או תואר, אבל מצלמת וידאו תמיד הייתה לו ביד, כישרון לציור ואוזן למוזיקה. הוא התחיל את הקריירה כסדרן וקופאי בקולנוע בבת ים ורק בזכות מודעה מקרית ב"וואלה", החליט ללכת ללמוד עיצוב פנים. "אמרתי שמקסימום אני אעזוב", אומר לנו. בסיום הלימודים תיק העבודות שלו עסק בשילוב של וידאו עם דיזיין.

 

את הדרך שלו בשבע שנים האחרונות הוא צועד לצד גלית, שותפתו לחיים ולמקצוע, וכמו כל פרויקט שהם עושים יחד, גם בריאיון הזה היא משלימה אותו, ואפילו מזכירה לו בן כמה הוא. "גדלנו בשנות ה-90, שנינו ראינו MTV וגדלנו על אותן ההשראות מהקולנוע ומהטלוויזיה" הוא מסביר והיא ממשיכה "המוזיקה חיברה ביננו. אני אנציקלופדיה מהלכת של שירים ורומן ישר יזהה שיר לפי הקליפ שלו". הם מנהלים את הסטודיו שלהם מראשון לציון, כשגלית אמונה על החלק ההפקתי ורומן על הצד האמנותי; את הקריאייטיב והקונספט הם תמיד בונים יחד. "לא מעט פעמים קורה שאני תקוע עם קונספט וגלית יכולה לעבור, לזרוק מילה ופתאום יש רעיון". אומר רומן.

 

אז מה זה עיצוב בשבילכם?
"אנלוגיה לתרבות. לא חושב שיש משהו בחיים שלנו שהוא לא מעוצב. הוא פוגש אותנו בכל נקודה בחיים" אומר רומן. "עיצוב הוא המון החלטות שאתה לוקח כדי לבטא רגש. שום דבר לא מקרי" מוסיפה גלית. הם נותנים דוגמה מעניינת מהקליפ החדש של נועה קירל שיצא ממש השבוע ובו הכוכבת הייתה אמורה ללבוש אאוטפיט ורוד אבל בגלל בעיות הפקה וזמנים הם היו צריכים לאלתר מהר ולהחליף לאאוטפיט אחר- צהוב. "מסתבר שזו הייתה החלטה טובה יותר גם מבחינת הפריים וזוויות הצילום ובסוף הכוכבים הסתדרו בדיוק במקום הנכון".
 
אאוטפיט שמשתלב עם זוית הצילום (צילום מיכאל טומרקין ROMS)
מה היה הפרויקט או הרגע הראשון שהרגשתם : אנחנו טובים!
"כל פרויקט מחדש אנחנו משקשקים. הרגע שאנחנו מרגישים שאנחנו מצליחים הוא רק בדיעבד כשהשיר מצליח ואז אנחנו אומרים לעצמנו: וואו כמה אומץ היה לנו. אחרי שיצא הקליפ, 'סלסולים' של סטטיק ובן אל אני זוכר שנסענו ברכב לקרוונים שהיו אז הסטודיו שלנו, ופתאום ציינו ברדיו שיצא קליפ חדש לצמד. זה היה פורץ דרך מבחינתנו שברדיו החליטו לציין על יציאה של קליפ. הרגשנו שעוררנו את תעשיית הקליפים שהייתה מאוד רדומה ומאז כל קליפ של סטטיק ובן אל היה התפוצצות! הסיסמה שלנו היא לעשות רק את מה שאנחנו אוהבים, זה ממש תחביב שאנחנו לוקחים ברצינות".
 
תכניסו אותנו לראש שלכם בתהליך הקריאייטיב
"אנחנו לא נפגשים עם האמן עד שאין לנו שיר. אנחנו קודם שומעים את השיר בלופים ומתחילים להעלות רעיונות. אוטומטית נחשוב על חוש הראייה ואיך לתת ערך מוסף ויזואלי למוזיקה. אם השיר מדבר על קיץ כנראה שלא נצלם קליפ על הקיץ כי אנחנו לא רוצים לעשות קליפ מילולי ומצד שני גם לא לברוח מהתוכן. נחפש מילה או משפט עליו נשליך את הקונספט. אז נעשה שיחה עם האמן שהוא מבחינתינו לא לקוח אלא שותף מלא לדרך. גם אם יכנס גוף מסחרי לתוך הקליפ, ההחלטות הן קודם כל אמנותיות".
 
 
כשאנחנו מנסים לשאול על חילוקי דעות ביניהם לבין האמנים הם עונים בפשטות: "האמנים מגיעים אלינו כדי לתת לנו יד חופשית כי סומכים עלינו שניתן משמעות חדשה למוזיקה שלהם" אומר רומן. "למשל בקליפ 'זהב', המשפט המקורי בשיר היה: 'מי הכי יפה במועדון?' ואמרתי למנהל של סטטיק ובן אל: 'למה במועדון? זה מאוד מצמצם, למה לא בעיר? ככה נוכל ליצור לכם חלל פתוח'. סטטיק באמת שינה את המילים ל'מי הכי יפה בכל העיר?' ומצא לזה תוך שנייה חרוז חדש ויצרנו להם ממש עיר".
הקימו עיר בקליפ 'זהב' ( צילום Lena Chechnik ROMS)

"ההפקה של טודו בום למשל גם הייתה הצלחה מטורפת מבחינה הפקתית וקריאייטיבית. אם תסתכלו טוב על הקליפ תראו המון השראות מסרטים שגדלנו עליהם, האנימציה בתחילת הקליפ הייתה בהשראת ספייס ג'אם ובקליפ עצמו הרבה סצנות בהשראת הסרט 'המסיכה'. "אפילו שתלנו את אפי מ'איפה אפי'. אנחנו אוהבים ליצור מתוך מקום שמדליק אותנו" הם משתפים אותנו.

 

אנחנו בעולם שמוצף בתוכן, בטרנדים ומגמות חולפות. איך מוצאים את הדרך לחדש?
"אנחנו מודעים לכך שהמציאו כבר הכל. חידוש מבחינתנו הוא חיבורים. אם תשען על רפרנסים מההיסטוריה שלך אל מול הטעם העכשווי שלך ובשילוב המוזיקה, תוכל לחדש, ולהמציא את האמן מחדש. האמן הוא הניצוץ והתפקיד שלנו הוא להבעיר את האש. אנחנו לא מחפשים להיות טרנדיים כי אם נהיה בטרנד כבר לא נחדש. אנחנו שואפים להמציא את הטרנדים הבאים".
 
איך תופסים לצופה את העין בשניות הראשונות?
"יש לזה כמה תשובות. קודם כל, אמן שיש לו מספיק כוח, הקהל נשאר וצופה בקליפ. אנחנו מתייחסים לקליפ כרכבת הרים, בשלוש דקות מעבירים את הצופה שלל רגשות. בפריים הראשון לפעמים ננסה ליצור מתח ולא תבינו בהכרח מה אתם רואים, עד שתגלו, הרכבת הרים תמשיך הלאה.
 
ספרו לנו על טכניקות חדשות שאתם משתמשים בהם
"גרין סקרין הייתה מילה רעה אצלנו בסטודיו וממש פחדתי ממנה" מספר רומן. "עד שהחלטתי להקים צוות שילחם בפחד הזה, והיום יש לנו צוות שלם של פוסט פרודוקשן שגם עורך, גם צובע, גם עושה תלת ממד ועוד המון דברים כדי שלא תהיה שאלה אם לעשות או לא לעשות. עושים. היום אנחנו יכולים להרחיב עולמות בתלת ממד ולהמציא עיצוב שבכלל לא קיים. אנחנו רוצים להעלות את הרמה בארץ ולצאת מאזור הנוחות שלנו. דוגמה טובה היא בקליפ "פעמון", שאפשר לראות איפה הסט נגמר ואיך נראה המוצר הסופי, וזה הכל עבודה של הסטודיו.
מתוך צילומי הקליפ 'טודו בום' ( צילום תום סיימון ROMS)
מהו העתיד לדעתכם? לאן התעשייה הולכת?
"קשה לצפות את זה. פעם מי חשב שקליפ שלם יצא ל'טיק טוק'? והנה זה קרה והיינו צריכים לצלם בצורה שתתאים לכל הפלטפורמות- גם אורכית וגם רוחבית. העתיד הוא עניין של נגישות. אנחנו נצרוך תוכן במה שנגיש לנו וכרגע זה המסך הקטן שנכנס לנו לתוך כף היד. יכול להיות שעוד מעט אלה יהיו משקפי הVR – שאתה חווה את כל העולם הווירטואלי מסביבך".
 
 
פרויקט שאתם גאים בו במיוחד?
"הקליפ 'סתם' של סטטיק ובן אל" מציין במהירות רומן. "אני גאה בו כי עברנו תהליך של להבין את התפקיד שלנו בתור יוצרים ואיך אנחנו משפיעים על קריירה של אמן. בתקופה לפני הקליפ הם הרגישו שהם גימיק ושהם מוצר שהולך להעלם והיו עליהם חרושת של שמועות. שמענו את השיר, שבכלל מדבר על האקסית של סטטיק ואמרתי להם: 'בואו נדבר על התקשורת'. שמנו את כל הכותרות שפרסמו עליהם באותה תקופה והתקשורת קיבלה את עצמה בפנים. הקליפ מאוד מודע לעצמו ופתאום הצמד שהוציא שירים מרימים, מביא שיר עם טון טיפה יותר אפל. ההשפעה הגדולה הייתה על איך שהתקשורת פתאום תפסה אותם".
 
 
מהו פרויקט חלומותיכם?
"הפרנסה שלנו היא המחלקה של הפרסומות והעריכה מה שנותן לנו אוויר להתעסק בתשוקה האמיתית שהיא הקליפים, וזה קצת קיטשי אבל כל פרויקט שסומכים עלינו ונותנים לנו לעוף בו הוא חלום. מגיעות כל מיני הצעות מחוץ לארץ אבל אנחנו ממש רוצים לפתח את הארץ ואת התעשייה שלנו ולתת השראה לעולם. חשוב לנו מאוד להעביר את זה הלאה, לכן התחלנו להכניס במאים ויוצרים חדשים לסטודיו ולתוך הפרויקטים שלנו".
צוות ROMS (צילום מיכאל טומרקין ROMS)
הם באו לחלום (צילום תום סיימון ROMS)
מדגדג לכם להיכנס לעוד תחומים של עיצוב?
"החלום של רומן לעשות תערוכה" אומרת גלית בזריזות. רומן מסייג: "אם ומתי זה יקרה אני לא יודע. אני רוצה ליצור תערוכה שתכניס את הקהל לעולם שלנו, לקחת את הפריים שאנחנו מייצרים ולתת לקהל את האפשרות לגעת בו".
 
 
כידוע התעשייה צילמה לא מעט קליפים והפקות בקייב מטעמים כלכליים ונוספים וכעת אי אפשר להתעלם מהמצב. איפה זה נוגע לכם?
"אוקראינה וקייב התפתחו מאוד בשנים האחרונות ונפתחו לכל מה שקורה בעולם ולאירופה והתנתקו מרוסיה. אנחנו גילינו את אוקראינה, יש בה תרבות עשירה של קולנוע, אמנות ואנשי מקצוע איכותיים. כל שנה טסנו לצלם שם והחוויה הייתה מדהימה. אנשי ההפקה תמיד שומרים על גישה אופטימית ומנסים למצוא את האיך כן במקום את האיך לא".
 
 
"עכשיו הכל נקטע ברגע. ביום אחד אנשים נעלמו. תאורנים שעבדנו איתם, אנשי גריפ פשוט הפכו לפליטים. חלק מהאנשים ברחו והגיעו לארץ ויש כאלה שאנחנו לא יודעים מה קורה איתם. התעשייה מדברת על זה, וזה מאוד נוכח. אנחנו כל הזמן מתעדכנים במצב ופעילים מאוד במרכז התרומות ושולחים כספים. הם חברים שלנו, הם לא עוד ספקים, והדבר שהכי מפחיד הוא שהמלחמה תהפוך לשגרה וזה לא ירגש יותר אף אחד. העם האוקראיני הוא עם חזק ונחוש שיודע ליפול על הרגליים, ואנחנו בטוחים שהם יצלחו את זה למרות שהמצב קשה ומפחיד עכשיו. אנחנו מלאים תקווה שהמצב ישתנה, ונחזור לצלם שם ולסייע להם".
מעבירים את זה הלאה (צילום תום סיימון ROMS)
האמנים שותפים מלאים (ROMS)
מתוך צילומי קליפ גאווה 2019 (צילום תום סיימון ROMS)
רוצים להתעדכן בכל פעם שעולה כתבה? עקבו אחרינו באינסטגרם

אולי יעניין אותך גם...