מיצבים ניידים (דניאל בראון)

עיר מדבר: המיצבים הלוהטים של המידברן

מיצבי האמנות שמפריחים את שממת המדבר

כמו נווה מדבר, קם המידברן פעם בשנה למשך מספר ימים ולאחר מכן נעלם כאילו לא היה, משאיר אחריו משתתפים מלאי אבק ותחושת אופוריה. האחות הקטנה של אירוע הברנינג מן האגדי, שומרת על עקרונותיו, ביניהם קבלה, מאמץ קהילתי וביטוי עצמי וממשיכה את גישתו של 'מה שנעשה זה מה שיהיה'. כלומר, הכל נוצר על ידי קהילת המידברן עצמה, חבריה מקימים מאפס מעין עיר זמנית בין חולות המדבר. הערכים האלה באים לידי ביטוי גם במיצבי אמנות אדירים, שעם השנים תפסו מקום מכובד באירוע. מדי שנה היצירתיות פורחת והאמנים מתעלים על עצמם והופכים את המדבר לגלריה טבעית. למי שלא הצליח להגיע לאירוע אנחנו מביאות את אמנות הברנרית עד עליכם עם המיצבים הכי מעניינים שמככבים שם השבוע.

גלריה טבעית בין חולות המדבר (דניאל בראון)
'פגשתי אותו בלב המדבר' (דניאל בראון)

חלקה הפנימי של העיר, הבנויה בצורה מעגלית, מכונה 'הפלאיה'. שם, עומדים שני מיצבי אמנות גדולים, אותם שורפים בימים האחרונים בטקס מרכזי. הראשון הוא 'טמפל BeYOND', מיצב ענק בקוטר 17 מטרים בשיאו ומתנשא לגובה של כמעט 5 מטרים. הוא מורכב מ-18 משולשים המוצבים בזווית אחד כלפי השני ומייצרים מעין מרחבים מחוברים אך מופרדים זה מזה. מיצב דינאמי שמשתנה מדי יום ומדבר על ההווה והעתיד ועוצב השנה בהשראת חופי סיני והזיקה בין האדם, המדבר והים.

 

המטוס של הנסיך הקטן נוחת בחול המוזהב עם המיצב 'פגשתי אותו בלב המדבר'. שלד המטוס עשוי עץ ועטוף בד כותנה מודפס שמספר את סיפורו של המחבר והנסיך ומעוצב בהשראת האמן כריסטו. הדגם נבנה בקנה מידה זהה למקור; 6 מטרים אורך, 9 מטר רוחב מוטת כנפיים ובגובה מטר וחצי. מסגרות עץ תלויות מזמינות את הקהל לבוא ולצייר יצירה זמנית במכחול טבול במים ובאחרות, מודפסים ציוריהם של משתתפים מתוך קול קורא שיצא מבעוד מועד. כשמתקרבים אל המיצב חיישן תנועה מפעיל ומשמיע קטעי סאונד מתוך הספר.

 

בפרויקט אחר, קבוצה של 17 אמנים רוסים התאגדה יחד לבניית מיצב יפיפה בו מוצג גרם מדרגות בגובה 3 מטרים, שבקצותיו מזוודות מהן מתעופפות ציפורים.
קבוצת האמנים מרוסיה (דניאל בראון)
מיצבי האמנות של קהילת המידברן (דניאל בראון)
'לבירינת' (גל בר-אדון, חשמל ותכנות תאור: יונתן לוין)

'לבירינת' הוא מיצב בהשראת מיתוס המינוטאור והלבירינת של דדאלוס הלקוח מתוך המיתולוגיה היוונית. המבוך נפתח בשער בצורת חתול, דרכו עוברים אל חלל חשוך ואחריו ממשיכים אל שער מואר. ברגע שהמבקר עובר את השער מתחיל להישמע פס קול מרגיע המלווה אותו לאורך המסלול. משם, מופעלים בזה אחר זה הפנלים בסנכרון מלא. התחושה לכל הדרך היא של חוסר ודאות והרצון להמשיך קדימה ולגלות את היעד הבא יניעו את המשתתפים בין המחיצות והמעברים הצרים של המבוך.

 

'אינר-אואט-צ׳יילד' פסל נייח בגובה 3 מטרים, פרשנות לפסל המפורסם 'LOVE' של האמן אלכסנדר מילוב שהוצג לראשונה בברנינג מן ב-2015. בפסל המקורי יושב זוג כשגבם פונה אחד לשני, נראים מנותקים ורק דמויות ילדיהם הפנימיים נפגשים ומוארים, אבל כאן, הזוג הבוגר הצליח להתחבר ואפילו להתאהב.

 

יצירה אינטראקטיבית בשם 'ואלס עם מאירה' קוראת למבקרים לרקוד כאילו אף אחד לא רואה. המבלים מוזמנים לעלות על משטח מרוצף לדים תחתיו, שידלקו על פי תנועותיהם בצבעים ועוצמות שונות.

מאירים את השממת המדבר (דניאל בראון)
קריסטלים (עמותת מידברן)
חדרטט (עמותת מידברן)
דמיינו סלון בלב מדבר שרוטט בקצב המוזיקה שמתנגנת במרחב. 'חדרטט' היא קונסטרוקציה פשוטה שמציעה חוויה רב חושית, הזדמנות לחוות מוזיקה דרך ממד חדש.
 
 
סוגר את הרשימה שלנו, 'כס הכיסופים' מיצב שמורכב משלושה כיסאות ענקיים בצורת משושה. כמו כס מלכות הכיסאות המסוגננים באים להוציא לאור את המלך או המלכה שבכם והופכים את היושבים עליו למושא תשוקה, מוקד התרחשות שעיני כולם נשואות אליו.
 
 
רוצים להתעדכן בכל פעם שעולה כתבה? עקבו אחרינו באינסטגרם

אולי יעניין אותך גם...