Vasjen Katro (באדיבות סטודיו Vasjen Katro)

פוסטר אחד ביום: ריאיון עם האמן ששבר את הרשת

לקראת פסטיבל העיצוב הוויזואלי המצליח 'OFFF', אנחנו מביאים לכם את הריאיונות עם האמנים המובילים בתעשייה הבינלאומית

אמן העיצוב הוויזואלי האלבני, ואז'ן קאטרו (Vasjen Katro) שמגיע לדבר ולהציג את עבודותיו בשבוע הבא בפסטיבל 'OFFF', התפרסם בעיקר בזכות פרויקט אחד שגם הפך להיות שם הבמה שלו – 'Baugasm'. קאטרו הוא אחד האמנים המצליחים בזירה שלו, הוא מתחזק כמה חשבונות מובילים ברשתות כמו 'אינסטגרם', 'ביהאנס' ו'דריבל' שגוררים אחריהם מאות אלפי עוקבים שמעריצים את הסגנון המאוד מזוהה שלו ושואבים ממנו המון השראה.

קאטרו מספר לנו שמעצבים רואים אותו כאמן ואמנים רואים אותו כמעצב, אבל הוא? לא מאמין בהגדרות. הוא יוצר קריאייטיבי שלא אוהב למסגר את היצירה שלו ולהגדיר אותה כסגנון ספציפי.
 
אז איך בכל זאת אתה מסביר מה הסגנון שלך לקהל שלא מכיר אותך?
"לדעתי, סגנון הוא הדבר הזה שאתה מחליט להיצמד אליו. אני מנסה לשלב הרבה דברים שנותנים לי השראה בעבודה שלי, כל מיני אלמנטים קטנים שחוזרים בעבודה שלי. מהאופן שבו אני משתמש בטיפוגרפיה, תלת ממד, לפעמים צילום ובכלל צבעים. אם הייתי צריך לומר מהו הדבר האחד שתמיד חוזר בכל היצירות שלי, זה הצבעים והצורות של השיפועים. הסגנון שלי מאוד התפתח והשתנה מאז הפוסטרים המוקדמים, אבל אפילו בפוסטרים של לפני שבועיים או שלושה. הסגנון תמיד מתפתח ומשתנה. זה מה שמשאיר אותי במוטיבציה גבוהה ובריגוש מכל מה שאני עושה. אני תמיד מנסה דברים חדשים, מנסה לערבב דברים יחד או לנסות סגנונות שונים ביחד ולרוב אני אשמור על הצבעוניות והצורניות שמאפיינת אותי, אני מרגיש שזה חלק מה- DNA שלי, אפשר ממש לראות את זה בפרויקט 'Baugasm'.
Vasjen Katro (באדיבות סטודיו Vasjen Katro)
ספר לנו על הפרויקט המפורסם.
'Baugasm'" התחיל כפרויקט אישי שלי בשביל הכיף שלי ב- 2016, כשמאסתי בעבודת לקוחות והתעסקתי הרבה בעיצוב גרפי ועיצובי אפליקציות. בזמן הזה יצרתי המון פוסטרים לא במסגרת העבודה שלי אלא עבור חברים ובני משפחה. הרומן שלי עם פוסטרים התחיל בכלל כי הייתי מעריץ גדול של מוזיקה אלקטרונית. הם היוו בעיני דרך אסתטית לייצג את התרבות הזו. ב- 2016 חשבתי: 'אתה יודע מה? תשתמש באינסטגרם כדי להציג את עבודת הצילום והעיצוב שלך'. באותו זמן לא היה לי מקום שבו הצגתי את העבודות שלי והבנתי שעם האינסטגרם אני יכול להתחיל פרויקט שבו אעצב פוסטר בכל יום. עשיתי פוסטר ליום במשך שנה. קיבלתי הרבה הכרה בזכות המדיה החברתית, פיתחתי את עצמי מאוד, ערכתי שיעורים מקוונים והדרכות בזכות הפרויקט".
 
מאז קאטרו התפוצץ ברשתות, המשיך את הפרויקט לשנה נוספת ועד היום הוא יוצר פוסטרים מקוריים עם טביעת היד הייחודית שלו בחשבון המיועד רק להם. בנוסף, מחזיק בחשבון אינסטגרם אישי המציג צילומים ערוכים דיגיטלית וחשבונות נוספים של אילוסטרציות, עבודות מושן וגרפיקות יוצאות דופן.
Vasjen Katro (באדיבות סטודיו Vasjen Katro)
איך נראה יום טיפוסי שלך?
יש לי שגרה יומיומית חזרתית. אני אוהב את זה, השגרה שומרת על המוטיבציה והזרימה שלי. בדרך כלל, אני מנסה לישון כמה שיותר. למרבה המזל יש לי את הפריבילגיה לעשות את זה. אני מגיע לסטודיו בסביבות 10 או 11 בבוקר, שותה קפה, קורא הרבה על עיצוב ומקבל קצת השראה כי זה הכרחי. אני עושה סיעור מוחות, משוטט בפלטפורמות כמו 'Behance ו- "Tumblr, מדי פעם גם בספרים שיש לי בסביבה, ספרי עיצוב שאני אוסף תוך כדי טיולים ואז אני נכנס למוד של עבודה. אני שולח מיילים ללקוחות, אולי עושה כמה פגישות מקוונות ואחרי זה אני מתחיל לעבוד. יש ימים שאני שאני הולך הביתה מוקדם, אבל רוב הימים אני נשאר בסטודיו עד 22:00. במהלך השבוע בדרך כלל אני נשאר בסטודיו לעבוד ואז הולך הביתה רק כדי לישון. בסופי השבוע אני אוהב לנצל את הזמן בשביל רכיבה בשטח או פעילויות אחרות עם חברים ובני משפחה. אז בגדול זו השגרה שלי, שום דבר מיוחד" מספר בחיוך.
 
סיפרת לנו על ההשראה שלך. מה מקור ההשראה הגדול ביותר שלך?
"מה הכי נותן לי השראה זו שאלה גדולה, כי יש לי הרבה השראות, אבל מה שהכי מעורר בי השראה היא העובדה שאני אוהב את העבודה שלי. אני אוהב את מה שאני עושה, ואני לא חושב שהייתי עושה משהו אחר. אני חושב שההשראה באה מתוכנו. לפעמים כמו שאמרתי קודם, חייב לעבוד בשביל זה, בעיקר לעבוד קשה על המוטיבציה, לא ההשראה. בשבילי השראה היא משהו שאתה חייב לטפח אבל אם היא יש לך את זה, אתה תמיד תגלה את ההשראות בדברים קטנים. אנחנו כמו מדענים, אנחנו משלבים דברים שונים יחד במעבדה ורואים איך זה עובד ביחד, לפחות כך אני מחשיב את עצמי. בכל פעם שחומר חדש או נוסחה חדשה מתחברים זה תמיד מרגש ומרתק לראות את התוצאות. בגדול, ההשראה הכי גדולה שלי היא העבודה שלי. פשוט להמשיך לעשות כל מה שאני עושה, אבל גם להתרגש מהעתיד שלי ולראות איך הטכנולוגיה משפרת את העבודה שלי ואת הקריירה שלי".
Vasjen Katro (באדיבות סטודיו Vasjen Katro)
Vasjen Katro (באדיבות סטודיו Vasjen Katro)
יש לך לפעמים מחסור בהשראות? אתה יכול לשתף אותנו באיזה כישלון שהיה לך?
"בעבר לפני פרויקט 'Baugasm', ב- 2011, אתגרתי את עצמי להרים פרויקט של פוסטרים כל יום במשך 60 יום, קראתי לו '60 עיצובים' ונכשלתי בו כי העליתי רק 40. לא גרמתי לזה לקרות. זה היה סוג של כישלון, אבל עשיתי את זה , 5 שנים מאוחר יותר. יש גם רגעים קטנים נוספים, פרויקטים אחרים שהלוואי שהייתי יכול לעשות טוב יותר או לנקוט בגישות שונות".
 
ורגעי שיא בקריירה?
"הייתי אומר שיש הרבה דברים שאני גאה בהם מאוד והם רגעי שיא, אבל זה שאני הכי גאה בו עד היום הוא פרויקט שעשיתי ב- 2018 עבור Adobe. זה היה שיתוף פעולה עם אורי טור, שהוא חבר ומעצב ישראלי. עבדנו יחד על 'Adobe Illustrator Splash Screen', ובשבילי זה היה דבר ענק כי כל מעצב ואמן שהשתמש ב-'Adobe Illustrator' , לפחות באותה שנה, ראה את העיצוב הזה, שלא לדבר על כך שהעיצוב הוא עכשיו חלק מההיסטוריה. עשיתי דברים אחרים שהם מגניבים, בטח יש אנשים שיגידו שהרבה יותר גדולים מזה, כמו עבודה שהצגתי בטיימס סקוואר, אבל בשבילי יש לזה משמעות ייחודית. זו התוכנה שמאפשרת לנו, המעצבים לעבוד".
יש לך מוטו?
"לעולם אל תיתקע על פרויקט במשך המון זמן בגלל שאתה מרגיש שלא עשית משהו ספציפי מספיק טוב. אתה יכול להיתקע על פרויקט במשך זמן רב מאוד בגלל משהו קטן ואז כבר לא תתרגש ממנו. אני אומר תעצב משהו היום ותשפר את הדבר הקטן הזה שלא היית שלם איתו בפרויקט הבא".
 
מהם שלושת עקרונות העיצוב החשובים ביותר שלך?
"1. היו עקביים עם העבודה שלכם ונסו דברים חדשים. אל תפחדו לנסות כלים חדשים ולשלב מתודולוגיות שונות בעבודה שלכם.
2. אל תתייאשו אם אתה לא מרגישים מלאי השראה, זה גם חלק מהתהליך. עבדו קשה כמו שהייתם מעצבים משהו רק בשבילכם, כדי להניע את עצמכם להיות במצב רוח לעצב. לפעמים אני שומע אנשים אומרים 'אני לא מקבל השראה, אני לא יכול לעשות שום דבר עכשיו'. זה מה שצריך לעבוד עליו – לעבוד על ההשראה שלכם. לפעמים חייב לבלות יום על החוף, או לקרוא כמה ספרים, או לעשות משהו אחר וזה חלק מהתהליך.
3. הדבר האחרון יהיה 'אל תבנה את המוטיבציה שלך באמצעות המתחרים'. מה שאני מתכוון זה שאין צורך להישען על מה שיוצרים אחרים עושים למרות שזה תמיד מניע לעשות הכל טוב יותר, אבל לא לתת לזה להיות מה שמנחה אותך. מה שצריך להנחות כל אחד, זה לנסות דברים חדשים ולהיות ייחודיים ומקוריים".
 
קאטרו מסכם ואומר שהמטרה הכי גדולה שלו היא להרחיב כל הזמן את הסגנון והיצירות שלו. להשתמש במגרש המשחקים שהוא יצר כדי לבטא את המחשבות, הרעיונות והמושגים היצירתיים שלו ותמיד להתפתח ולעשות דברים חדשים.
 
רוצים להתעדכן בכל פעם שעולה כתבה? עקבו אחרינו באינסטגרם

אולי יעניין אותך גם...