בית מלאכה ברמת הגולן (צילום גילי הנן בלק)

האחיות שעזבו קריירות כדי לפתוח מותג משלהן: סטודיו צעיר להכיר!

יערה וענת הקימו את מותג העיצוב קולקטי ולא מפחדות לגעת בבטון, עץ וברזל ולהיכנס לתעשייה שהייתה גברית ברובה

הסטודיו המשפחתי של האחיות אשכול ממוקם ביוקנעם המושבה במבנה הולנדי בן 90 משנות ה-30 של המאה הקודמת. המבנה הינו שריד אחרון של משק שיתופי גדול שהקים הסבא רבא, שעלה עם כל המשפחה מאמסטרדם והיה ממקימי המושבה. בראש המותג עומדות יערה (46) וענת (42). בנוסף הגיס רועי אחראי על עיצוב ופיתוח המוצרים ואליעז, גיס נוסף, אחראי על ניהול בית המלאכה בגולן, מה שנקרא-הכל נשאר במשפחה.

 

מתי נולד הסטודיו ומה היה החלום?
"המשיכה לעיצוב קיימת אצלנו מגיל צעיר ותמיד ליוותה אותנו. המשפחה מצד אמא עלתה לארץ מהולנד והבית של סבא וסבתא שלנו תמיד היה עשיר מאוד מבחינה תרבותית, במיוחד בתחום האמנות והעיצוב. העסק המשותף והעיסוק בתחום העיצוב הוא משהו שתמיד חלמנו עליו, ולפני שמונה שנים תפסנו אומץ והחלטנו לממש את החלום, עזבנו את הקריירות (יערה בהיי טק וענת כדיאטנית) ויצאנו לדרך חדשה.
החלום היה להקים מותג עיצוב ישראלי שפועל באופן מלא בארץ. לעצב ולייצר מוצרי עיצוב חדשים, שונים ומעניינים, כאלו שיוכלו להשתלב בכל בית ישראלי.
 
אנחנו מאמינות בעיצוב שמשתלב ב״חיים האמיתיים״. שיש לו תכלית, החומר עומד במרכזו והוא פשוט ויפה. מתוך תפיסת העולם הזו עיצבנו את הקולקציות המובילות של המותג.
החלום שלנו התגשם הקמנו את COLLECTIE. אנחנו מעצבות ומייצרות בבית המלאכה שלנו ברמת הגולן. השם COLLECTIE מגיע מהשפה ההולנדית ופירושו אוספים. בדיוק כמו השם של המותג שהגיע מבית סבא וסבתא, כך גם אנו מתייחסות לעסק, כישראלי ומשפחתי".
 
 
כמה אומץ היה נדרש להתחיל דבר כזה?
"כשהקמנו את הסטודיו, שכיום מונה 8 עובדים, הרגשנו שאנחנו הולכות אחרי החלום ומגשימות אותו. דווקא בהמשך, האתגרים שעמדו בפנינו דרשו מאיתנו יותר אומץ ותעוזה- להביא כל פעם מחדש עיצוב מקורי, יפה ומעניין ולייצר אותו כאן בארץ, בסביבה גברית מאתגרת, שמאפיינת את עולמות העץ והברזל.
את האומץ לעצב ולייצר כאן בארץ, אנחנו מגייסות בכל פעם שאנחנו מוציאות קולקציה חדשה. כל פעם מחדש, אנחנו חשות את הפרפרים בבטן, ואת החששות. אנחנו פותחות את הלב, ומביאות את עצמנו קדימה, זו סוג של חשיפה עבורנו, חשיפה שדורשת אומץ וכל פעם מחדש אנחנו מתרגשות ומביאות את עצמנו מהמקום הכי נקי, בלי פילטרים ומסיכות".
עסק משפחתי (צילום גילי הנן בלק)
מה הפרויקט הכי מגניב שעשיתן ואיך קיבלתם אותו?
"עיצבנו משרדים לחברת הייטק במרכז הארץ שרצו לעצב מחדש את חללי העבודה המשותפים. הכנו להם נדנדות, מיטות רביצה (day- beds), לוחות מגנטיים והמון אקססוריז משמחים לפינות העבודה האישיות. החברה הזו הכניסה פאן למשרד עם המוצרים שלנו וזה גרם לנו להסתכל על המוצרים שלנו בצורה אחרת ממש גילינו אותם מחדש".
 
 
מה היה הפרויקט הראשון שלכן ועל מה אתן מצטערות בו?
"המוצר הראשון שבו ממש העזנו לגעת בחומרים, לחקור את התכונות שלהם ולהעז לעצב מאפס למוצר סופי, היה מדפי אלון ובטון שעד היום הם מהמוצרים האהובים והמוכרים שלנו.
זו הייתה הפעם הראשונה בה העזנו להביא את עצמנו עד הסוף, משלב החומר דרך העיצוב, הפיתוח והייצור. זה היה מאוד מרגש ומסעיר. לאורך השנים, היכולות שלנו התפתחו וביצענו במדפים שינויים ופיתוחים ששיפרו אותו מבחינת נוחות השימוש, החיבורים בין העץ לבטון והאיכות".
 
סטודיו קולקטי (צילום גילי הנן בלק)
סטודיו צעיר הוא חצוף יותר (צילום גילי הנן בלק)
מה החלום המקצועי הכי גדול שלכן ומה אתן עושות היום כדי להגשים אותו?
"אנחנו כל הזמן ממשיכות לעצב ולייצר קולקציות חדשות, אנחנו שואפות תמיד להעמיק את ליין המוצרים ואת המגוון והחלומות שלנו מורכבים מזה".
 
 
מה בחיים לא תעשו?
"הערכים שמלווים אותנו מהיום הראשון הם מקצועיות, יושרה והגינות ולאור ערכים אלו אנחנו מנהלות את העסק שלנו. בחיים לא נגיע להתנהלות עסקית פוגענית כלפי מי מהעובדים, השותפים העסקיים, הקולגות וכמובן הלקוחות שלנו".
 
מדף עץ עם אלמנטים של מתכת (צילום גילי הנן בלק)
קונסולה אריח עץ (צילום גילי הנן בלק)
איזה יתרון יש לסטודיו צעיר על פני סטודיו ותיק?
"סטודיו צעיר הוא חצוף יותר, והרבה יותר קל תנועה. סטודיו צעיר לא סוחב אחריו מערכת גדולה ומסורבלת. אמנם אנחנו 8 שנים בשוק אך עדיין מרגישות צעירות וחשוב לנו לשמור על התחושה והיכולת הזו".
 
 
מהו נאום המעלית שלכם?
"כל המוצרים שלנו נעשים בקפידה ובתשומת לב לכל פרט, מחומרי הגלם האיכותיים ביותר וללא פשרות בעיצוב, באיכות ובשירות הלקוחות. אנחנו מביאות עיצוב חדשני ויפה, מוצרים איכותיים ועל זמניים שישרתו אתכם לשנים רבות. את כל המוצרים אנחנו מעצבות ומייצרות פה, בארץ, מתוך ערכים של ייצור בשכר הוגן וציונות עמוקה".
 
 
את מי אתן מעריצות?
"היינו לפני כמה שנים בהרצאה של Rolf Hay שהוא המעצב והבעלים "HAY" ויצאנו משם עמוסות בהשראה. האופן שבו הוא מתייחס לעסק ולעיצוב והדרך להקמת העסק שלו עורר בנו המון הערכה".
תשומת לב לכל פרט (צילום גילי הנן בלק)
גילינו את המוצרים שלנו מחדש (צילום גילי הנן בלק)
צבע, חומר או מהות, מי הכי חשוב ומי הכי פחות?
"הצבע מבחינתנו הוא נגזרת של חומר ומהות ולכן פחות חשוב. מהות הרבה פעמים באה לידי ביטוי בחומר ולפעמים המהות משפיעה מאוד על בחירת החומר. אנחנו נותנות המון מקום לחומר ולערך שלו, אבל יחד עם זאת אנחנו מאמינות שהמהות היא החשובה יותר והיא במקום הראשון".
 
 
מהו לקוח חלומי?
"הלקוח החלומי הוא כזה שיודע להעריך עיצוב, שהעיצוב מדבר אליו ומשמח אותו. כשהוא רואה את המוצרים הוא מתרגש והעיניים נדלקות לו. לקוח מושלם הוא כזה שיישב אחר כך בבית, ייהנה מהמוצרים ואפילו יצלם וישלח לנו. זה שווה הכל".
 
 
מה החלק האהוב עליכן ביותר בתהליך העבודה?
יערה: "כשיוצא מוצר חדש".
ענת: "אני הכי נהנית מהפיתוח. מתחילים לעצב מוצר ואז כל הבעיות והאתגרים צצים וכמו בקשר, צריך לפתוח ולפתור אותם. שם בדרך כלל המוצר עובר את השדרוג הכי משמעותי שלו. בכל שלב כזה המוצר נהיה טוב יותר ומשתכלל".
 
 
מה תרצו שנדע על הסטודיו שלכן?
"שבסטודיו שלנו תוכלו למצוא מוצרים אותם אנחנו מעצבים ומייצרים בבית המלאכה שלנו בגולן, בעבודת יד ובשכר הגון. שאנחנו עובדות עם החומרים האיכותיים ביותר ושמאוד חשוב לנו שהלקוחות שלנו ייהנו מהם לשנים רבות. לצד המוצרים שלנו, ניתן למצוא מבחר פריטי יבוא שונים הנבחרים על ידינו בקפידה ומתאימים לרוח המותג".
 
 
תארו את הסטודיו ב-6 מילים
"בית לעיצוב ולייצור ישראלי מקומי מקורי".
חומרי גלם איכותיים (צילום גילי הנן בלק)

אולי יעניין אותך גם...