"בשבילי פעולת המחזור הגדולה באמת היא העברת הדברים והחפצים מדור לדור" (באדיבות Tom Dixon)

"אנשים מדברים הרבה על קיימות, אבל האם הם באמת יירכשו את זה?"

המעצב הבריטי המוכר טום דיקסון חוגג עשרים שנות הצלחה ומספר לנו על השינויים בעולם העיצוב

בתוך ארמון מפואר במילאנו, פגשנו את המעצב המוערך טום דיקסון. במיצב בשם ‘Twenty’, הוא חגג עשרים שנות קריירה של המותג הנושא את שמו עם עשרים יצירות שסוקרות את ארסנל העבודות שלו לאורך השנים. שם, הוא הציג את הפוטנציאל הגלום בעיצוב בחומרים טבעיים וממוחזרים, סיפר לנו על השינויים במהלך הקריירה, ההתפתחויות האחרונות בשדה העיצוב וניסה לענות על השאלה האם קיימות זה רק נושא שיחה פופולרי שחביב עלינו או שאנשים באמת מוכנים לשינוי אמיתי בהרגלי הצריכה שלהם.

במהלך תקופת הקורונה הפקתם אירועי השקות ייחודיים, איך זה מרגיש לחזור השנה ליריד במילאנו במתכונת הישנה?

"ניסינו הכל; מפגשי זום, הולוגרמות, אבל בשביל העסק שלנו אין כמו לראות בעיניים, להרגיש ואפילו להריח את האובייקטים ואלה דברים שאינם אפשריים בפורמטים הדיגיטליים השונים. אין יותר מרגש מלהיות נוכח כאן במילאנו במהלך השבוע הזה. אני רואה פה יותר אנגלים מאשר בלונדון, זו באמת צומת ראשית בעולם העיצוב".
 

 

 

במהלך הביקור שלנו ביריד, דיברנו עם מעצבים שונים על השפעת הרשתות החברתיות כמו האינסטגרם, בעולם העיצוב והמיצגים השנה ונראה שלכל אחד דעה שונה בנושא. זוהי פלטפורמה שעלולה לשטח את העיצוב ולגרום לו לטשטוש הייחודיות או במה לשיתוף והפצה? מה דעתך?
 
"האינסטגרם הוא כלי חזק מאוד, זה מדהים כי זה עוסק באימג'ים בלבד ולא במילים. למעצבים, צעירים בפרט, זה יעיל ומאפשר גישה לעבודות שלהם בעולם הרחב. כשאני התחלתי את הקריירה שלי זה היה בלתי אפשרי, היה צריך לקנות בולים, להדביק על מעטפות ולשלוח למספר מצומצם של אנשים ויעדים".
 
 
מקום התצוגה הנבחר למאורע הוא Palazzo Serbellon, ארמון שמאכלס את בית המכירות הפומביות לחפצי יד שנייה 'Sotheby's'. "בשבילי פעולת המחזור הגדולה באמת הוא העברת הדברים והחפצים מדור לדור. מאז 1744 מכרו כאן בעיקר אמנות, אבל עשו גם מכירה גדולה של פריטי עיצוב איטלקיים של המאסטרים הגדולים כמו איגנסיו גרדלה (Ignazio Gardella), ג'יאפונטי (Gio Ponti), אוסבלדו בורסני (Osvaldo Borsani), אז נהדר להיות בסביבה הזו עם היסטוריה של גאונים אמיתיים וחדשניים, זה גורם לי להרגיש צעיר שוב".
Palazzo Serbellon (באדיבות Tom Dixon)
בפרויקטים האחרונים שלך, כמו עיצוב מסעדת 'The Manzoni' פה בעיר, עשיתם שימוש בחומרים ממוחזרים. האם זה מצביע על גישה חדשה לעיצוב?
 
"בצרפתית אומרים 'יותר שינויים, יותר מאותו הדבר', לפני עשרים שנה בתחילת הדרך שלי יצרתי דברים מחומרים ממוחזרים. אז היה פשוט יותר, הלכתי לבעל מלאכה והכנתי דברים במו ידיי. אני חושב שעברנו תקופות שונות של חומריות שונה, פעם הייתי אובססיבי לפלדה, אחר כך לאלומיניום, פלסטיק, זכוכית והשנה, אני יודע שהשאלה הכי חשובה זאת שאלת הקיימות והצורך לחקור חומרים יותר טבעיים. במילאנו יש לנו הזדמנות לקבל תגובות מהתקשורת ומהציבור. אנשים מדברים הרבה על קיימות, אבל האם הם באמת יירכשו את זה? כאן אנחנו מציעים דרכים שונות להסתכל על המושג קיימות, דרך חומרים ישנים המעובדים בדרכים חדשות. הכיסא כאן למשל עשוי עשב ימי, צמח אדמה שגדל במי מלח, אחד מן החומרים שאנחנו עובדים איתם. זוהי חברה שעושה אריזות ואנחנו רצינו לבחון אם אפשר לעשות בהם שימוש בדרך יותר אדריכלית. יש כאן הרבה רעיונות, אבל מבחן המציאות הוא לעבוד מול האנשים, לראות איך הם יקבלו אותם והאם יפתחו הרגלי קנייה חדשים".
 
"אנשים מדברים הרבה על קיימות, אבל האם הם באמת יירכשו את זה?" (באדיבות Tom Dixon)
"פעם הייתי אובססיבי לפלדה, אחר כך לאלומיניום, פלסטיק וזכוכית" (באדיבות Tom Dixon)
איך אתה רואה את כל היצירות האלה נכנסות אל השוק המסחרי?
 
"יש לנו שתי חברות שפועלות בתחומים שונים; המותג טום דיקסון שחוגג עשרים שנה ויוצר מוצרים נפחיים, אבל יש לנו גם שירותי עיצוב ואדריכלות פנים. כך שאנחנו גם משלבים את המוצרים בפרויקטים שלנו וזוהי דרך נהדרת להמשיך את המחקר. הרבה מהעיצובים האלו נעשו כפריטים בסדרה מוגבלת, רעיונות שאולי נייצר במהלך העשרים השנים הבאות ואחרים הם תולדה של מחקר לטווח הארוך, כמו הכיסא קורל הזה, עבודה משותפת עם מפעל מתחת למים בים האדום. לפעמים זה נובע מטעויות שעשינו, אבטיפוסים שרק יצאו.
 
לפעמים טעויות מוציאות את המיטב
 
"הסיפור טוב יותר אם עושים טעויות".
 
רוצים להתעדכן בכל פעם שעולה כתבה? עקבו אחרינו באינסטגרם

אולי יעניין אותך גם...