האם הפתרון לשימור יערות הוא בכלל רובוט?

כשטבע וטכנולוגיה מתחברים למציאת פתרון לבעיה בוערת

מעבר להיותו מקום קסום ויעד נהדר למפלט טבעי וירוק, ליער תפקיד חיוני בעולם שלנו. היערות מאכלסים מספר גדול של מיני בעלי חיים וצמחים, שחלקם אף נמצאים בסכנת הכחדה ותלויים בקיומם. מלבד זאת, העצים במקום קולטים פחמן דו חמצני ובו בזמן פולטים חמצן לאוויר ובכך תורמים לאיכות הסביבה של כדור הארץ.

 

התפתחות העולם המודרני וגידול מהיר באוכלוסייה העולמית, הביאו לכך שעצים רבים נכרתים לטובת צרכיהם של בני האדם וכך, יערות שלמים הולכים ונהרסים. שגב כספי, בוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי בשנקר, בחר במסגרת פרויקט הגמר שלו לעסוק בסוגיית שימור היערות שכל כך חשובה. הפרויקט מתמקד בבעיית ריכוז הפחמן הדו-חמצני באטמוספרה ובחשיבות שיקום היערות בעולם.

שומרי היערות (הדמיה: כספי שגב)
צ'אנק (הדמיה: כספי שגב)

אחרי תהליך לימוד ארוך, פיתח כספי סדרה של יערנים רובוטיים האחראים לייעור מחדש ולניהול של יער בר קיימא. הכלאתם של שני עולמות, שלפעמים נתפסים כמנוגדים; הטבע והטכנולוגיה הולידה שלושה רובוטים, שלכל אחד מהם תפקיד בשימור היערות. 'צ'אנק' אחראי על פעולות הניסור, הדילול והכיסוח של עצים וצמחייה, 'דיקסון' על שתילה וייעור מחדש של שתילים וייחורים ו-'ריקו' אוסף ומנתח את המידע מן היער. הרובוטיים יכולים לתפקד כיחידות נפרדות או לפעול בקבוצות עבודה.

דיקסון (הדמיה: כספי שגב)
ריקו (הדמיה: כספי שגב)

פרויקט הקונספט זכה לאחרונה בפרס בינלאומי למוצר הירוק, בתחומי העיצוב, החדשנות והקיימות. הפרויקט הסטודנטיאלי זכה בקטגוריית 'Green Concept' בשיתוף עם קרן איקאה, שבוחנת מוצרים ושירותים ברי קיימא, שטרם יצאו לשוק. "FOREST RANGER DRUIDS הוא עיצוב קונספטואלי עתידני המגיב לבעיה של ניהול נכון של יער, חיוני בהימנעות משריפות גדולות ואסונות סביבתיים אחרים", מצהירים חברי השופטים על החלטתם "כפי שאומרים המחברים, הפרויקט נועד לעורר דיון על שינויי אקלים, אך מצד שני, הוא ריאלי ואפשרי לפיתוח ויישום. חבר השופטים העריך את הרעיון בגלל אופיו הרב-שכבתי, היקף הפיתוח המפורט וצורת ההצגה המתקדמת שלו".

 
 

אולי יעניין אותך גם...