חזרה לחיים אחרי החייאה בשל מוות פתאומי היא אירוע מבלבל. ההתמוטטות של אריקסן במהלך משחקי היורו

מישהו הפסיק את הזרם: על הפרעות בקצב הלב

אם ספורטאי צעיר וחזק כמו כריסטיאן אריקסן נופל ללא כל התרעה, מה יהיה עלינו - שסובלים ממשקל עודף, עובדים רוב היום בישיבה ונמנעים מפעילות גופנית? ד"ר עמוסי מתמודד עם השאלות שמפחידות את כולם

פורסם:
מירי א'. בת 60, ללא מחלות כרוניות או טיפול קבוע. ספורטאית מגוונת - שחייה בים, חדר כושר, טניס. לפני שישה חודשים, במהלך חימום למשחק טניס עם חברה, בזמן העברות כדור נינוחות, התמוטטה ואיבדה את ההכרה. חברתה הזעיקה עזרה והחלה בעיסויי לב לפני שחיברה אותה ל-AED, מכשיר דפיברילטור אוטומטי שהיה במועדון הטניס. מירי הועברה לבית החולים מונשמת ומורדמת שם טופלה בחליפת קירור במשך כמה ימים, והתעוררה ללא נזק מוחי או לבבי. היא שוחררה מבית החולים לאחר שבוצע בירור לבבי נרחב בניסיון להבין את סיבת ההתמוטטות ולאחר שהושתל בגופה ICD, דפיברילטור נשתל. האבחנה של מירי בשחרור הייתה sudden cardiac death, מוות לבבי פתאומי, אבחנה קצת בעייתית לאור העובדה שהיא השתחררה לביתה בחיים.
עוד טורים של ד"ר עמוסי:

כריסטיאן אריקסן. בן 29, שחקן כדורגל מקצועי בקבוצת אינטר מילאנו, אלופת איטליה, וכוכב נבחרת דנמרק. כריסטיאן אינו מטופל שלי ואיני מכיר את הגיליון הרפואי שלו. אני נוטה להניח שהוא לא סבל או טופל במחלת לב. לפני עשרה ימים, במהלך משחק מול נבחרת פינלנד, הוא התמוטט באמצע המגרש ואיבד את ההכרה. אריקסן קיבל טיפול ראשוני מחבר לקבוצה ובהמשך עבר החייאה על ידי הצוותים הרפואיים במגרש. לאחר שימוש בדפיברילטור אוטומטי הוא חזר להכרה מלאה והועבר לבירור בבית החולים. נראה שגם אריקסן חווה sudden cardiac death, ולפני שחרורו מבית החולים הוא עבר השתלת דפיברילטור נשתל.
מקרים של מוות לבבי פתאומי נובעים מכשל של המערכת החשמלית, שכמו עוברת קצר. אם יש למטופל מזל, הוא יתמוטט בין אנשים, כמו כריסטיאן במגרש הכדורגל, יקבל טיפול מידי ועשוי לחזור לחיים
הלב הוא איבר שרירי וחלול הממוקם בבית החזה ומשמש כמשאבה המזרימה דם לכל אברי הגוף. חשיבותו של הלב לחיינו היא מכרעת, והפסקת פעולתו לדקות בודדות דינה מוות. בתרבויות השונות, מעבר לחשיבותו הפיזיולוגית, הלב מסמל מרכז רגשי ואנרגטי, וצורת הלב, הכה מוכרת, שבשנים האחרונות מיוצרת בעזרת ארבע אצבעות, הפכה סימן בינלאומי שחוק להתרגשות, אהבה והעברת רגשות.
הלב פועם בבית החזה שלנו ללא הפסקה, עוד מלפני לידתנו, ועד סוף החיים. בזמן שינה או מנוחה קצב פעימות הלב יורד, ובמהלך פעילות עצימה הוא יכול להיות מהיר פי ארבעה מאשר במנוחה. כדי לאפשר את הפעילות הרציפה והמשתנה הזו יש בלב שתי מערכות שצריכות לעבוד בצורה טובה: מערכת אספקת הדם ללב (העורקים הכליליים) ומערכת הקיצוב וההולכה החשמלית. מקרים של מוות לבבי פתאומי נובעים מכשל של המערכת החשמלית, שכמו עוברת קצר בגינו הלב מפסיק לפעום בצורה יעילה. דם לא מגיע למוח, האדם מאבד הכרה ומת כעבור דקות בודדות. אם יש למטופל מזל, הוא יתמוטט בין אנשים, כמו מירי במגרש הטניס או כריסטיאן במגרש הכדורגל, יקבל טיפול מיידי ועשוי לחזור לחיים.
באשפוז ינסו לברר מה גרם להפרעה במערכת ההולכה החשמלית, מה גרם לאותה הפרעת קצב קטלנית. האם מדובר בפגם מבני של הלב (קרדיומיופטיה)? בבעיה באספקת הדם לשריר הלב (התקף לב)? במצב דלקתי של שריר הלב (מיוקרדיטיס)? בהפרעת הולכה בסיסית בעלת נטייה להפרעות קצב קטלניות (תסמונת Brugada או מקטע QT ארוך)? המטופל עובד בדרך כלל בדיקת אק"ג, אקו לב, בדיקות דם שונות, צנתור של העורקים הכליליים ו-MRI של הלב. למרות כל הבירורים, 30 עד 50 אחוז מהמקרים נותרים ללא הסבר.

שאלות על חיים ומוות, סיבה, תוצאה ושליטה

מעבר למצב הגופני הקשה ממנו מחלימים מירי וכריסטיאן, אני מאמין שהם מתמודדים גם עם טלטלה רגשית לא פשוטה. חזרה לחיים אחרי החייאה בשל מוות פתאומי היא אירוע מבלבל. שילוב של הוקרת תודה עם אימה גדולה מהתזכורת הכה מוחשית לסמיכות המוות לחיינו. זו ודאי תחושה שונה לגמרי מהחלמה מתיקון קרע ברצועה צולבת או שבר בקרסול. האם זה קשור לחשיבותו של הלב בפעילות הגוף, או אולי לאקראיות והפתאומיות בה מתרחש אותו אירוע? במקרה של קרע רצועת הברך אחרי היתקלות בשחקן יריב, יש סיבה ותוצאה המובנים לנו. מקרה של מוות פתאומי מגיע ללא כל התרעה או סיבה ברורה, והתוצאה כל כך קיצונית וקשה לעיכול.

2 צפייה בגלריה
כריסטיאן אריקסן
כריסטיאן אריקסן
כריסטיאן אריקסן. גיבור תרבות המתמוטט בזירת החלומות אל מולי מיליוני צופים
(צילום: גטי אימג'ס)

גם לצופים מהצד, אירוע של מוות פתאומי קשה להכלה או הבנה, בייחוד כשהוא קורה לאנשים בריאים ובכושר כמו מירי, שלא לדבר על כריסטיאן, ספורטאי מקצועי ומצליח, סוג של גיבור. גיבור תרבות המתמוטט בזירת החלומות אל מולי מיליוני צופים. אירוע כזה מעלה שאלות על חיים ומוות, על סיבה, תוצאה ושליטה. אם כזה ספורטאי בריא וחזק נופל אל מותו ללא כל התרעה, מה יהיה עלי, הסובל ממשקל עודף, עישון קל ועיקש, העובד רוב היום בישיבה ונמנע מפעילות גופנית? נורא מפחידה, האקראיות הזו של המוות, ושל ההצלה. מה היה קורה לו מירי וכריסטיאן היו חווים את האירוע בשינה או בנהיגה בכביש מהיר? בכלל, אירועי מוות פתאומי מתרחשים יותר אצל ספורטאים מקצועיים? מה הסיכוי לאירוע חוזר אצל מי שכר חווה מוות פתאומי? יש איזו דרך אתר אנשים בסיכון? שווה לי ללכת ולהיבדק? שווה לבדוק את העוסקים בספורט תחרותי?
הרבה שאלות, הרבה תשובות (מה שמצביע על העדר תשובה ברורה), ומסקנה ידועה ומוכרת בדבר שליטה, או נכון יותר חוסר השליטה שלנו, שכדאי להכיר ולקבל. נשמח במזלם הטוב של מירי וכריסטיאן, נחייה כאן ועכשיו את חיינו בכל הכוח והתשוקה, בשמחה ואהבה, ונקווה להיות במקום הנכון, בזמן הנכון.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button