תחנות הרכבת שנבנו במהלך התקופה העותמאנית בארץ ישראל, או בתקופת המנדט, משמשות כיום לרוב כאתר היסטורי או תיירותי. הסלילה המחודשת של מסילת הרכבת המזרחית מספקת לראשונה בישראל אפשרות להקים מחדש לתחייה תחנה עתיקה – תחנת "חדרה מזרח". צפו בהצצה לפרויקט השימור והשיפוץ של התחנה.

העבודות על תחייתה המחודשת של המסילה המזרחית מתקדמות ביתר שאת, ולצד הנחת המסילות והקמת תחנות רכבת חדשות, בחברת "נתיבי ישראל", שאחראית על החלק הצפוני של המסילה, החליטו לשמר ולשחזר את תחנת הרכבת הוותיקה של חדרה, שנבנתה עוד בתקופת העותמאנים, לקראת פתיחת הקו ב-2025.
תחנת הרכבת במזרח חדרה הייתה על אחד הצירים החשובים ביותר בתקופת המנדט הבריטי. את המסילות הראשונות בקו המזרחי הניחו אמנם העותמאנים, אך הבריטים הם אלה ששדרגו את המסילה והפכו אותה לאחד הצירים המרכזיים ביותר באזור – מחיפה בצפון ועד לעיר המצרית קנטרה שעל גדות תעלת סואץ.
13 צפייה בגלריה
תחנת הרכבת בחדרה בשנות ה-20
תחנת הרכבת בחדרה בשנות ה-20
תחנת הרכבת בחדרה בשנות ה-20
(באדיבות מוזיאון רכבת ישראל)
לפי לוח הזמנים של הרכבת מ-1920, מדי בוקר יצאה רכבת מחיפה ובמשך 12 שעות גמעה כ-400 קילומטרים עד לקנטרה. בכל לילה יצאה רכבת בכיוון ההפוך. לצד העצירה בחדרה, הרכבת עצרה גם בזיכרון יעקב, טול-כרם, חוד, עזה, רפיח ותחנות נוספות.
הפעילות של הקו נמשכה גם אחרי הקמת מדינת ישראל, אם כי הרכבת כבר לא הגיעה עד לקנטרה, ותחנת הרכבת הוותיקה של חדרה המשיכה לפעול עד לבניית תחנת הרכבת המערבית על מסילת החוף ב-1968.
הסלילה המחודשת של המסילה המזרחית מפיחה רוח חיים בתחנה הוותיקה, שתיקרא כעת "חדרה-מזרח". במקום כבר נעשות פעולות לשחזור המבנים, כך שלצד המבנה החדש והעדכני, הנוסעים ישתמשו וייחשפו באותם מבנים ששימשו את הנוסעים לפני כמאה שנה.
13 צפייה בגלריה
תחנת הרכבת בחדרה, 1945
תחנת הרכבת בחדרה, 1945
תחנת הרכבת בחדרה לאחר השיפוץ של הבריטים
(באדיבות ארכיון מוזיאון הרכבת)
תחנת הרכבת בחדרה נבנתה בשנות ה-20 של המאה הקודמת, ובשנת 1944 שופצה והוגדלה על ידי הבריטים. היא נבנתה באבן טובזה, אך בשיפוץ נעשה שימוש בבטון ובחיפויי אבן, כך שהיא משלבת בנייה מודרנית יחסית לאותה תקופה עם אלמנטים מסורתיים.
"הבריטים רצו להראות חדשנות, בכך שמדובר בקצה של האימפריה הבריטים ועדיין סוללים מסילות ומחברים את סוריה עם מצרים במערך מאוד רחב וגדול", הסביר אייל זיו, אדריכל שימור התחנה.
המסילות בתחנת הרכבת הוותיקה חלפו ממש בכניסה לטרמינל הנוסעים, שאליו ניתן היה להיכנס מארבעה פתחים. מצדו השני של הטרמינל הייתה יציאה לגן קטן שבו ניתן היה להמתין לרכבת. מעברו השני של הגן פעלה התחבורה הציבורית אל חדרה והיישובים הסמוכים.
13 צפייה בגלריה
מבנה התחנה לפני השיפוץ
מבנה התחנה לפני השיפוץ
מבנה תחנת הרכבת לפני השיפוץ
(צילום: אייל זיו אדריכלים)
13 צפייה בגלריה
מבנה התחנה המשופץ
מבנה התחנה המשופץ
מבנה התחנה העתיקה אחרי השיפוץ
(צילום: אייל זיו אדריכלים)
רוב תחנות הרכבת ההיסטוריות בארץ מרוחקות מהתחנות החדשות ולא פעילות, בין היתר בעקבות השינוי בתוואי המסילות. כך למשל, תחנות הרכבת העתיקות בירושלים ובתל אביב, שעברה ביניהן הרכבת יפו-ירושלים, לא פועלות כיום והן משמשות כמתחמי בילוי. "כאן בחדרה יש לנו אפשרות, לראשונה בישראל, לחבר בין התחנה ההיסטורית למודרנית ולייצר סינרגטיות בין העבר להווה ולעתיד", אמר זיו.
"בשלב הראשון הרעיון היה שיקום המבנים ההיסטוריים בתחנה. לא רק טרמינל הנוסעים, אלא המבנים של הכוון, מגורי המסילאים, מגורי מנהל התחנה, מגדלי מים ומבנים טכנולוגיים שסייעו להפעלת הרכבות", הוסיף. "זה מרחב שלם שיש לו ערך היסטורי לא רק בגלל המבנים, אלא גם בגלל הצמחייה. את כל אלה אנחנו משמרים בתחנה ההיסטורית ומשלבים עם התחנה החדשה".
13 צפייה בגלריה
הדמיה תחנת רכבת ישנה חדשה חדרה תחנה
הדמיה תחנת רכבת ישנה חדשה חדרה תחנה
הדמיית תחנת הרכבת בחדרה. "משלבים את התחנה ההיסטורית עם החדשה"
(באדיבות חברת נתיבי ישראל)

גן התחנה

גן התחנה שימש בעיקר עבור הנוסעים שהמתינו לבוא הרכבת. לפי זיו, בגן היו פינות ישיבה מעץ וניטעו בו עצי וושינגטוניה ואקליפטוס. בתחנות אחרות בארץ הוצבה לפעמים מזרקה כדי להנעים את ההמתנה.
"עבודות השיקום היו רציניות, כי קירות הגן היו הרוסים לחלוטין וחיפשנו את האבנים המקוריות", סיפר זיו. "את חלקן חתכנו כדי לקבל שתי אבנים מכל אבן. הגענו לסרטוטים מהתקופה הבריטית ושחזרנו הכל בדיוק כפי שהיה".
13 צפייה בגלריה
אייל זיו
אייל זיו
זיו. "הגענו לסרטוטים מהתקופה הבריטית ושחזרנו הכל בדיוק כפי שהיה"
(צילום: ירון שרון)

סככת ההדרים

בשנת 1935 נבנתה בתחנת הרכבת בחדרה "סככת ההדרים". אל הסככה היו אוספים את ההדרים מהפרדסים באזור, אורזים אותם ומשנעים באמצעות הרכבת לנמלי הים בחיפה וביפו כדי להפיץ את הסחורה לאירופה.
"למסילות הברזל הבריטיות היו צרכים צבאיים, אבל השתמשו בהן גם לצרכים טכנולוגיים וכלכליים שהתפתחו כתוצאה ממיקום המסילות", אמר זיו. "ענף ההדרים היה בעיצומו עד לשנות ה-40. רק באזור חדרה היו 10,000 דונם של גידול חקלאי ששונע על מסילות הברזל".
13 צפייה בגלריה
סככת הדרים בתחנת הרכבת בחדרה בהקמה
סככת הדרים בתחנת הרכבת בחדרה בהקמה
סככת ההדרים בבנייה
(באדיבות ארכיון מוזיאון הרכבת)
13 צפייה בגלריה
סככת ההדרים לפני השיפוץ
סככת ההדרים לפני השיפוץ
סככת ההדרים לפני השיפוץ. ממש על מסילת הרכבת
(צילום: אייל זיו אדריכלים)
13 צפייה בגלריה
סככת ההדרים אחרי השיפוץ
סככת ההדרים אחרי השיפוץ
סככת ההדרים המשופצת. אפשר עדיין לראות את הקונסטרוקציות ואת אבני החיפוי
(צילום: אייל זיו אדריכלים)
לדבריו, סככות הברזל ליוו את כל אורך המסילה בדרך אל הנמל. "אלו מבני פלדה שנבנו בטכנולוגיה חדשנית אז, אולם עצום בגדלים שלו, בנוי על דופן המסילה כדי שניתן יהיה לפרוק ולשנע בצורה מהירה לקרונות עצמם. לא היו ריתוכים, אלא הדפנות חוברו על ידי מסמרות פלדה".
גם היום אפשר לראות בסככת ההדרים המשופצת את המסמרים ואת קונסטרוקציות הפלדה ואבני החיפוי של הסככה. מכיוון שהסככה ישבה ממש על המסילה, היא הועתקה למרחק של כ-800 מטרים צפונה, ובעתיד אפשר להשתמש בה למטרות מסחר או תרבות.

בית מנהל התחנה

לא רחוק מסככת ההדרים ניצב בית מנהל התחנה, שחויב על ידי הבריטים להתגורר בשטח תחנת הרכבת. הבית הזה שימש את מנהל התחנה המיתולוגי של חדרה, יוסף טרופ.
13 צפייה בגלריה
מגורי מנהל התחנה אחרי השיפוץ
מגורי מנהל התחנה אחרי השיפוץ
מגורי מנהל התחנה המשופצים
(צילום: אייל זיו אדריכלים)
13 צפייה בגלריה
יוסף טרופ, מנהל תחנת הרכבת בחדרה
יוסף טרופ, מנהל תחנת הרכבת בחדרה
מנהל התחנה המיתולוגי טרופ בפתח התחנה
(באדיבות משפחת טרופ)
עבודות השיקום של התחנה עוררו את נכדתו של המנהל המיתולוגי, עינת טרופ-בשקין, לחקור את מורשת הסב. "בגיל צעיר מאוד הוא התקבל לעבוד ברכבת. לפי הדרכון שלו הוא נולד ב-1904 והתחיל לעבוד ב-1920. אבל לפי הרישומים במסמכים של הבריטים הוא נולד ב-1901, אז כנראה ששינו את שנת הלידה כדי שיוכל לעבוד".
"בהתחלה הוא עבד בלוד, אחר כך בחיפה ובעפולה, וב-1928 הוא קיבל את ניהול תחנת הרכבת בחדרה, אותה ניהל עד פטירתו ב-1957", סיפרה. "במשך 29 שנים הוא ניהל את התחנה והתגורר במבנה הקטן הזה. מנהלי תחנות הרכבת היו יהודים, ולסבא שלי היה סגן ערבי, והסבלים היו ערבים – אז במלחמת השחרור המשפחה פחדה להישאר בבית ועברו לגור בחדרה, שם גרו מאז קום המדינה".

כביש שש של מסילות הרכבת

עבודות השימור של תחנת חדרה, בעלות של 15 מיליון שקלים, הם חלק קטן ממיזם המסילה המזרחית שמוערך בעלות של מיליארדי שקלים. "מדובר בפרויקט תשתית תחבורה מהחשובים למדינה, שלראשונה ייצר רשת של מסילות רכבת", הסבירה המהנדסת רחל שקורי, סגנית מנהל אגף המסילה המזרחית בנתיבי ישראל.
"מדובר בכ-60 קילומטרים של מסילות רכבת – ממסילת החוף סמוך לחדרה בצפון ועד לתחנת לוד בדרום", הוסיפה. "ניתנה לנו הזכות להחיות חלק מדהים מעברה של הארץ – שיקום המבנים ההיסטוריים בתחנת חדרה מזרח, שנבנתה לפני יותר ממאה שנה".
13 צפייה בגלריה
רחל שקורי
רחל שקורי
שקורי. "זכות להחיות חלק מדהים מהעבר של הארץ"
(צילום: ירון שרון)
תכנון המסילה המזרחית החל כבר בשנת 2008 והיה אמור להסתיים ב-2018. אלא שכמו מיזמי תשתית רבים בישראל חלו עיכובים של שנים רבות, בין היתר בשל העובדה שכדי להתחיל בעבודה נדרשה המדינה להפקיע שטחים רבים בתוואי המסילה.
בשנת 2018 הוחלט לחלק את העבודה על המסילה. חברת נתיבי ישראל קיבלה את האחריות על המקטע הצפוני מחדרה לראש העין, שבמסגרתו מונחות מסילות חדשות לגמרי. רכבת ישראל קיבלה את המקטע הדרומי, מראש העין ללוד, שבו נדרש לשדרג את המסילה הקיימת שמשמשת את המטענים ולהוסיף מסילה נוספת.
המהנדס מוטי לוין, מנהל אגף ביצוע בחטיבת תשתיות הרכבת של חברת נתיבי ישראל מוסיף כי לצד השימור, פרויקט המסילה המזרחית אינו כולל רק הנחת מסילות כפי שניתן אולי לחשוב. מדובר בהעתקת ויצירת מאות ממשקי תשתית וערכי סביבה - החל מקווי הובלת מים של 'מקורות', תשתיות ניקוז וביוב, דרך חברת חשמל, חברות התקשורת סלולריות ובזק, תשתיות גז, טיפול ארכיאולוגי ואף הסטת נחלים לצד הקמת מעברים אקולוגיים בראיה של שימור ערכי הטבע", אמר.
היעד החדש שנקבע לסיום הפרויקט הוא 2026, אבל ההערכות של נתיבי ישראל הן שהחלקים שבאחריותם ייפתחו כבר בתחילת 2025, כולל התחנה הישנה-חדשה בחדרה.
לפי התוכניות, במסילה המזרחית צפויות לפעול שש רכבות נוסעים בשעה במהלך שעות השיא. הרכבת אמורה הייתה לעצור בשבע תחנות רכבת במהלך הנסיעה, אך בשל אילוצים תקציביים ביטלה המדינה את תחנות הרכבת באחיטוב ו"כפר סבא צפון". עם זאת, לראשונה יוקמו שתי תחנות רכבת בסמוך ליישובים ערביים.
אבל למרות ההתלהבות והשמחה מהרחבת הגישה של הרכבת גם למזרח הארץ, מומחים לתכנון עירוני מתחו ביקורת על כך שחלק מהתחנות מוקמות במרחק רב מהיישובים, עובדה שצפויה להוריד את האטרקטיביות של הקו, גם אם תהיה תחבורה ציבורית שתקשר בין היישובים לתחנה.