ראש עיריית בית שמש, ד"ר עליזה בלוך, יצאה לפני שנתיים למסע ארוך, יש שיגידו בניגוד לכל הסיכויים, במטרה לחולל שינוי אמיתי ועמוק לפירוק חבית הנפץ החברתית שעליה אנחנו יושבים וששבה להתלהט בימים האחרונים. היא כינסה בקואליציה שלה את כולם – מסיעת הליכוד, דרך הבית היהודי וש"ס, המשך באגודת ישראל ודגל התורה וכלה בפלג הירושלמי. זה לא היה שיקול טכני-פוליטי. היא יכולה הייתה לגבש קואליציה מצומצמת יותר. אבל הייתה לה מטרה: ליצור מחויבות ואחריות של כל המערכת הפוליטית בבית שמש למרחב הציבורי.

הנה כמה דוגמאות לתוצאות הביניים של המסע: כשמחזיק תיק החינוך, הרב ישעיהו ארנרייך, מגיע לפתיחת בית ספר ממ"ד גשר ברוח אנתרופוסופית – יש כאן מסר ואמירה של שותפות מלאה ונטילת אחריות. כאשר יו"ר ועדת התמיכות העירונית, הרב מלאכי כי-טוב, נציג הפלג הירושלמי, חותם על תקציב של תנועת "הצופים" - זו לא החלטה טכנית אלא תוצאה של שותפות והבנה שהוא אחראי לתקציב תנועות הנוער.
לפני כשבוע הגיעה לישיבת מועצת העיר סמ"ר טלי אליהו, חיילת מצטיינת של נשיא המדינה לראש השנה. עם כניסתה עמדו כל חברי וחברות מועצת העיר והריעו לה. בלי גמגום ובלי לצאת מהחדר. קשה להסביר במילים, אבל אין לי דרך אחרת: נציגי סיעות אגודת ישראל, יהדות התורה, ש"ס והפלג הירושלמי הריעו לחיילת (!) צה"ל (!).
רק אם מבינים את המסע של ד"ר בלוך אפשר להבין גם את החלטת ועדת השמות לגבי הרחובות בשכונת "נווה שמיר" – זו שגרמה השבוע לסערה גדולה. הרחובות בשכונה נקראו עד כה לפי שמות חודשי השנה וראש העיר יכולה הייתה להשאיר אותם כך, אבל היא רצתה לפעול להנצחה של גיבורות וגיבורי ישראל, דמויות מופת של הציונות שמבטאות את הפסיפס התרבותי הייחודי שלנו.
אלא שהיא נתקלה בהתנגדות של חברי מועצה חרדים, ולכן החליטה על פשרה: שמות המשפחה (של גברים ונשים כאחד) יהוו את שמו הרשמי של הרחוב, ואליו יצטרף בשלטים השם המלא עם ציון פועלה של האישיות. הנה, תראה בתמונה לעיל: רח' סנש ע"ש חנה סנש.
כעת נותר לבחור עם אילו משקפיים מביטים על המהלך: האם תרכיבו את המשקפיים הפסימיים שבאמצעותם נראה ש"רחוב קליין" או "רחוב סנש" הם חזות הכול? או שמא נביט במשקפיים האופטימיים ונראה שמועצת עיר חרדית ברובה בחרה להנציח את אוריאל ואלירז פרץ, רועי קליין, חנה סנש וחביבה רייך?
שינוי לא מתרחש ברגע, וגם הצעד המשמעותי שהתבצע כאן הוחמץ בלהט השיח שהוזן – בימים שבהם ממילא מתלהטת חבית חומר הנפץ של השסע החברתי - בדיווחים על כך ש"בית שמש מוחקת שמות נשים מרחובותיה".
ובשורה התחתונה: עד ההחלטה הנוכחית היו בבית שמש שלושה רחובות על שם נשים, וכעת המספר גדל פי שלושה לתשעה רחובות (זה לא הרבה אבל זו תחילתו של שינוי). האם מצאתם את הנתון הפשוט הזה בין הדיווחים או שהוא הוחבא תחת הררי המלל? האמת היא שלרגע לא התנהל דיון לעומק בנושא. תוך רגע, כמו בהתניה פבלובית, נשלפו החצים מהנרתיק ונורו.
  • רועי לחמנוביץ הוא דובר עיריית בית שמש

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com