"המדיניות לפיה לא מחסלים מחבלים שמשגרים בלוני נפץ פוגעת בהרתעה. לו היו עפים בלוני נפץ על תל אביב צה"ל היה עוצר זאת. מחבלים? מחסלים". הציטוטים האלה שייכים לראש הממשלה מתחילת השבוע, נפתלי בנט. הוא אמר אותם לפני כשנתיים, והשאלה הגדולה היא כיצד ינהג כעת, לאחר שיותר מ-26 שריפות פרצו אתמול בעוטף עזה, רובן הגדול בעקבות הפרחת בלוני תבערה.
אמש נמסר מעובדי ויערני קק"ל כי מהבוקר פרצו 26 שריפות ביערות הנגב המערבי, בהן 15 שריפות ביער בארי. באחד המקרים התפוצץ אתמול בערב בלון נפץ מעל קיבוץ במועצה האזורית שער הנגב. פיצוץ חזק נשמע באזור וילדים שהיו בגן השעשועים בישוב רצו למרחב המוגן.
10 צפייה בגלריה
(צילום: EPA, AFP)
בנט עצמו, שערך במהלך היום פגישות עבודות ראשונות עם ראש המוסד החדש דוד (דדי) ברנע וראש השב"כ נדב ארגמן, לא התייחס עד כה לחידוש שיגורי בלוני התבערה מרצועת עזה. אלו שוגרו בעקבות איומי חמאס, על רקע מצעד הדגלים בירושלים. במקביל, שר הביטחון בני גנץ קיים אמש "חיתוך מצב" עם הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, ראש השב"כ נדב ארגמן, ראש אמ"ן אלוף תמיר הימן, רח"ט מחקר תא"ל עמית סער וראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון זהר פלטי.
במערכות הבחירות לפני שנתיים נשמע בנט לוחמני מאוד בנוגע לתגובות הנדרשות לדבריו בעקבות שיגורי בלוני תבערה. במרץ 2019 פנה בנט - אז יו"ר מפלגת "הימין החדש" - לראש הממשלה עד השבוע בנימין נתניהו, ודרש ממנו לכנס דיון חירום בקבינט בעקבות הפרחת בלוני התבערה: "לו היו עפים בלוני נפץ על בתים בתל אביב או שטיל היה משוגר לעברה, צה"ל היה עוצר זאת", אמר אז.
10 צפייה בגלריה
מכבים את האש שנגרמה מבלוני התבערה בעוטף עזה
מכבים את האש שנגרמה מבלוני התבערה בעוטף עזה
26 שריפות מהבוקר
(צילום: חיים הורנשטיין)
10 צפייה בגלריה
מכבים את האש שנגרמה מבלוני התבערה בעוטף עזה
מכבים את האש שנגרמה מבלוני התבערה בעוטף עזה
(צילום: חיים הורנשטיין)
בציוץ באותה חודש כתב: "ברגע זה, עוד מתקפת בלוני נפץ על הדרום. הפעולה הראשונה שלי כשר ביטחון תהיה לבטל את הפקודה ההזויה של הרמטכ"ל הקודם לפיה 'לא יורים לעבר משגרי בלוני תבערה'. מחבלים? מחסלים". ביוני 2019 אמר דברים דומים: "הדרום נשרף והממשלה עסוקה בבחירות. מדיניות הממשלה, לפיה לא מחסלים מחבלים שמשגרים בלוני נפץ, מסכנת חיים ופוגעת בהרתעה. בלון נפץ הוא כמו טיל נ"ט, מי שמשגר אותו הוא מחבל שמנסה לרצוח ישראלים ויש לפגוע בו".
בתוך כך, חמאס פרסם אמש את התייחסותו לאירוע מצעד הדגלים בירושלים - במה שנראה כ"סיום האירוע" מבחינתו - אך גם הדגשה של המאזן החדש שנוצר מאז מבצע "שומר החומות". מארגון הטרור נמסר: "עמדת ההתנגדות והחלטותיה הכריחו את ישראל לשנות את תוואי מצעד הדגלים הרחק ממסגד אל-אקצא, לשנות את נתיבי הטיסות האזרחיות ולעבות את פריסת מערכות כיפת ברזל. זוהי הוכחה להשגת משוואת ההרתעה שהצבנו במערכה האחרונה והצלחתנו לכפות משוואה חדשה על ישראל".
10 צפייה בגלריה
ציוץ של נפתלי בנט מ2018 על מפריחי הבלונים מעזה
ציוץ של נפתלי בנט מ2018 על מפריחי הבלונים מעזה
ציוץ של נפתלי בנט מ-2018
10 צפייה בגלריה
פלסטינים מבעירים צמיגים גבול רצועת עזה רפיח
פלסטינים מבעירים צמיגים גבול רצועת עזה רפיח
פלסטינים מבעירים צמיגים בגבול עזה
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
השר לביטחון פנים עמר בר לב עם צמרת המשטרה לאחר מצעד הדגלים בירושלים
השר לביטחון פנים עמר בר לב עם צמרת המשטרה לאחר מצעד הדגלים בירושלים
השר בר לב עם המפכ"ל בחפ"ק בירושלים
(צילום: דוברות המשטרה)
במשטרה ציינו כי בסיום הערכת המצב שהתקיימה בתום צעדת הדגלים, השר לביטחון הפנים עמר בר-לב הודה לשוטרים על ההתנהלות באירוע. "פעלתם בצורה נבונה ומתחשבת בתוך מערכת אילוצים מורכבת ותמונת מציאות משתנה", אמר השר. "התוכנית המבצעית שהוצגה לי הוכיחה את עצמה והביאה לסיום מוצלח של האירוע".
מוקדם יותר תוואי המצעד השתנה ללא הודעה מוקדמת כדי למנוע את מראות החוגגים דופקים על שערי החנויות הפלסטיניות בשוק. הצועדים הועברו בקבוצות מאובטחות של 50 משתתפים דרך שער יפו ומשם הגיעו לכותל. במקביל, ישראל העבירה מסרים לראשי הרשויות הערביות ולחמאס, דרך מצרים, כדי להימנע מהסלמה.
"סיימנו הערב, לאחר הכנות רבות, אירוע מורכב שבו לקחו חלק אלפי שוטרים ולוחמי מג"ב", אמר המפכ"ל קובי שבתאי. "ההיערכות הארצית אפשרה את קיום האירוע ואת חופש הביטוי כפי שהגדרנו, תוך מתן מענה מבצעי חזק, התקפי ומהיר לכל אירוע שהתפתח. נמשיך להיות ערוכים גם בשעות הקרובות בכוחות מתוגברים בירושלים ובמוקדים נוספים ברחבי הארץ בכדי לוודא שהסדר נשמר".
פורסם לראשונה: 22:12, 15.06.21