הרשימה המשותפת, שבבחירות הקודמות זכתה למספר חסר תקדים של 15 מנדטים, התרסקה בבחירות הנוכחיות, ומספירת 89.2% מהקולות עולה כי היא תקבל 6 מנדטים בלבד. רבים מהאזרחים הערבים הביעו אכזבה מתוצאות הרשימה, שלדבריהם צריכה להבין היכן טעתה, וקוראים גם להחליף את הרשימה.
הרשימה המשותפת מחולקת לשלוש מפלגות שונות: חד"ש, תע"ל ובל"ד. לפי התוצאות, חד"ש תקבל שלושה מנדטים: איימן עודה, עאידה תומא, ועופר כסיף; תע"ל יקבלו שניים שבהם זכו אחמד טיבי ואוסאמה אלסעדי, ובל"ד קיבלו מנדט עבור היו"ר סאמי אבו שחאדה.
6 צפייה בגלריה
איימן עודה
איימן עודה
הרשימה המשותפת בליל הבחירות, אמש
(צילום: גיל נחושתן )
גורם במשותפת אמר כי "לא חשבנו שזאת תהיה התוצאה. ציפינו לשמונה מנדטים ולאחר המדגמים הלכנו לבתים עם תוצאות טובות, אך בשעות הלילה המאוחרות הכול התהפך. אנחנו לא מעכלים את התוצאה, חובה עלינו לדעת מהן הטעויות. החברה הערבית הייתה תמיד תומכת, אך הפעם רבים שינו כנראה את הכיוון. חשבתי שהפיצול יגרום יותר נזק לרע"ם, והרבה סברו כמוני. אבל הם ניצחו עם חמישה מנדטים והפכו להיות מפלגה מובילה".
הגורם הוסיף כי "סיבות רבות גרמו לאנשים לא להצביע לרשימה המשותפת. אם זה האלימות והרציחות, הריסת בתים וויכוחים על עמדות בנושאים שונים. כל זה השפיע רבות על אחוז ההצבעה הנמוך, ושכנע אנשים להצביע לרע"מ".
6 צפייה בגלריה
אחמד טיבי איימן עודה
אחמד טיבי איימן עודה
אחמד טיבי, איימן עודה וסאמי אבו שחאדה
(צילום: AFP)
הפעיל החברתי והפוליטי ד"ר תאבת אבו ראס, תושב קלנסווה, אמר ש"תוצאות הבחירות לכנסת בחברה הערבית הן רעידת אדמה. חד"ש הפסידה את הבכורה המספרית שלה בכנסת לטובת הרשימה המאוחדת בראשות התנועה האיסלאמית (רע"מ). הפילוג שהתחיל בדברים משניים במערכת הבחירות עלול להפוך לקרעים אידיאולוגיים שירחיקו אותנו מהאתגרים המרכזיים העומדים בפני החברה הערבית".
6 צפייה בגלריה
איימן עודה
איימן עודה
יו"ר המפלגה איימן עודה
(צילום: AFP)
"אני מציע פגישה מהירה בין הנהגת שתי המפלגות לתיאום עמדות בכנסת ובכלל. על ועדת המעקב העליונה ליזום כנס חירום ארצי לחברה הערבית, לנתח את המצב ולהתוות מפת דרכים משותפת ושיח יותר בונה לפוליטיקה הערבית", הוסיף הפעיל.
תושבת טמרה ציינה כי "החברה הערבית צריכה לעשות 'טיפול שורש' לבעיות המרכזיות. חשוב שהרשימה המשותפת תתעורר ותחפש הנהגה יותר חזקה שיכולה להשתלב עם הציבור. עם הנהגה כמו הנוכחית, בבחירות הבאות יהיה אחוז הצבעה יותר נמוך".
6 צפייה בגלריה
אחמד טיבי ואיימן עודה
אחמד טיבי ואיימן עודה
אחמד טיבי ואיימן עודה
(צילום: מוטי קמחי)
עבד אלרחים מנסור, תושב טירה, אמר: "אני מצביע לחד"ש הרבה שנים, ובימים האחרונים עודדתי אנשים להצביע לרשימה המשותפת. הייתי אופטימי שנגיע לפחות לשמונה מנדטים, אבל התאכזבתי מאוד מהתוצאות. יכול להיות שהעבודה בשטח לא הייתה מספיקה, וכל האחראים לא קראו את התמונה וחשבו שהם לא בסכנה. צריך להחליף את כל הרשימה המשותפת באנשים חדשים, כי אני סבור לרוב הציבור הערבי נמאס לשמוע את אותם הקולות".
6 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
מנסור עבאס, יו"ר רע"מ, לאחר המדגמים
(צילום: אלעד גרשגורן )
ג'עפר פרח, מנכ"ל מרכז מוסאוא לזכויות הערבים בישראל, אמר כי "המנצח היחיד של הבחירות בחברה הערבית הוא מנסור עבאס, יו"ר רע"מ. אם רשימתו אכן תקבל חמישה מנדטים היא תהפוך למפלגה הגדולה בחברה הערבית עם כ-155 אלף קולות. בבחירות של אפריל 2019 רע"מ התמודדו יחד עם בל"ד וקיבלו רק 143,666 קולות. עתה רע"מ לבדה קיבלה יותר קולות. רבים עסוקים בסיכוי שעבאס יצטרף לממשלת נתניהו, אך בפועל הסיכוי לכך הוא נמוך. עבאס ינסה לקבל מנתניהו הישגים לחברה הערבית, אך ברגע שנתניהו יבנה קואליציית ימין הוא יותיר אותו באופוזיציה. נתניהו בסופו של דבר מחויב לסמוטריץ' ובן גביר, שותפיו האמיתיים לקואליציה, וינסה לספק פירורים לעבאס.
"פעילים רבים בחד"ש, בל"ד ותע"ל דורשים משעות הבוקר בדק בית על מה שקרה בשנים האחרונות שהביא לתוצאה המסתמנת. אם הרשימה המשותפת תרד לשישה חברי כנסת, חד"ש הפסידה, למעשה, שני פרלמנטרים טובים: יוסף ג'בארין וג'אבר עסאקה. שניים שפעלו בשתי קהילות גדולות וחשובות. ג'בארין פעל בעיר אום אל-פחם, שנחשבת למעוז של התנועה האיסלאמית הצפונית, ועסאקלה פעל בציבור הערבי הדרוזי", הוסיף פרח.
6 צפייה בגלריה
איימן עודה
איימן עודה
יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה מצביע בבחירות
(צילום: אלעד גרשגורן)
לדבריו, לאחר שר'דיר כמאל מריח (יש עתיד) נטשה את הזירה הפוליטית, הייתה ציפייה לתמיכה גדולה יותר ברשימה המשותפת. אך בפועל, מצביעים רבים בקהילה זו עברו לתמוך דווקא בליכוד. "חד"ש, שהובילה את הרשימה המשותפת, ספגה מכה משמעותית ורבים כבר דורשים התפטרות של מנהיגים שאחראים לכישלון. בחיפה, העיר של איימן עודה, הצביעו בפועל לרשימה המשותפת רק כשליש מהמצביעים הערבים. עודה יידרש עתה לתת תשובות על הכישלון של רשימתו. אם אכן בל"ד ירדה לנציג אחד בכנסת, מדובר במכה אנושה למפלגה שנפגעה מאז עזב מייסד המפלגה עזמי בשארה. לראשונה מאז הוקמה המפלגה בשנות התשעים, היא תהפוך למפלגה הקטנה ביותר ולכך יהיו השלכות על המחנה החילוני הערבי. ח"כ אחמד טיבי, חבר הכנסת הערבי הוותיק מטעם תע"ל, ספג את המכה הקלה ביותר. בל"ד ותע"ל ייצגו במשך שנים את הזרם השלישי שבין חד"ש לרע"מ. הזרם הזה, שצמח מאז שהוקמה המפלגה הדמוקרטית הערבית בשנות השמונים, יחפש את דרכו בין המפלגה הקומוניסטית לאיסלאמית", אמר פרח.