4 צפייה בגלריה
מלכה לייפר עולה על מטוס בדרך לאוסטרליה
מלכה לייפר עולה על מטוס בדרך לאוסטרליה
מלכה לייפר עולה על המטוס
במבצע חשאי ומורכב ורגע לפני שהשמיים בישראל נסגרים, מלכה לייפר הוסגרה לפנות בוקר (שני) לאוסטרליה אחרי שש שנים של הליכים משפטיים בישראל. לייפר הוצאה במהלך הלילה מתא המעצר שבו שהתה, ותחת מעטה סודיות הועברה על-ידי לוחמות שב"ס כשהיא אזוקה בידיה וברגליה לנמל התעופה בן גוריון, שם עלתה על טיסה לפרנקפורט שבגרמניה, ומשם תטוס לאוסטרליה - ותעמוד לדין על עבירות מין בתלמידות.
אין-ספור דחיות וערכאות משפטיות התנהלו בעניין הסגרתה של לייפר, עד שבית המשפט העליון קבע בחודש שעבר כי ניתן להסגירה. באופן חריג הגיעו לישראל כוחות אכיפה מאוסטרליה כדי ללוות את לייפר למטוס.
עו"ד ניק קאופמן, שמייצג את לייפר, מסר: "יתקיימו דיונים מקדמיים בימים הקרובים שלא בנוכחותה הפיזית של מלכה לייפר, לפי התו הסגול האוסטרלי. בשלב זה היא תוחזק במתקן הכליאה היחידה לנשים במלבורן - שם אני מקווה שיכבדו את זכויותיה ודרישותיה ההלכתיות. לאור העיכוב בניהול משפטים והפעילות המצומצמת של בתי המשפט באוסטרליה עקב משבר נגיף הקורונה, אינני סבור כי עניינה של הגברת לייפר יגיע למשפט הוכחות בשנה הנוכחית".
אחת הנפגעות מעדכנת בטוויטר: לייפר בדרך לאוסטרליה
מארגון "מגן", שמלווה את הנפגעות, נמסר: "אנו מברכים על הסגרתה של מלכה לייפר לאוסטרליה. לקח למעלה מ-70 דיונים עד שהוחלט על ההסגרה, אך לבסוף גם הרגע הזה הגיע. אנו עומדים לצד הנפגעות ומחזקים את ידיהן לקראת תחילת המסע הבא מול מערכת הצדק האוסטרלית. כארגון וכקהילה נמשיך להילחם עבור נפגעים ונפגעות נוספים, ונילחם בכל הכוח שישראל תחדל להיות מדינת מקלט עבור עברייני מין, ושסאגת הסגרה שכזו לא תחזור על עצמה שוב".
בבקשת ההסגרה של לייפר יוחסו ללייפר עשרות אישומים, הכוללים מעשה מגונה בקטין ואינוס. בעקבות התלונות של התלמידות נגדה הושעתה לייפר ב-2008 מבית הספר ונמלטה לישראל. במרץ 2012 הוצא נגדה צו מעצר בבית משפט באוסטרליה, וב-2014 החלו הליכי ההסגרה מישראל. לייפר נעצרה, אך שוחררה למעצר בית בביתו של הרב גרוסמן במגדל העמק. ב-2016 קבע הפסיכיאטר המחוזי כי לייפר אינה כשירה לעמוד לדין, ולכן הופסקו הליכי ההסגרה ולייפר קיבלה טיפול פסיכיאטרי אחת לחודש, אך חוקרים פרטיים חשפו כי לייפר היא למעשה מתחזה, וכי היא מתפקדת באופן עצמאי. בדצמבר 2017 היא תועדה מסתובבת בשכונת מגוריה בירושלים, עורכת קניות וממתינה בסניף הדואר.
4 צפייה בגלריה
מלכה לייפר
מלכה לייפר
מלכה לייפר
(צילום: עמית שאבי)
בעקבות התיעוד, שהציג את לייפר כאדם נורמטיבי, הוגשה תלונה במשטרה וחודשו הליכי ההסגרה נגדה. כמו כן הוגשה חוות דעת פסיכיאטרית חדשה שקבעה כי לייפר אינה סובלת ממחלת נפש במובנה המשפטי, מבינה את משמעות ההליך וכשירה לעמוד לדין.
בספטמבר שעבר קבעה השופטת חנה מרים לומפ מבית המשפט המחוזי בבירה כי לייפר אינה כשירה לעמוד לדין. "בשל פגמים רבים שעלו בחוות הדעת של הפסיכיאטר המחוזי, שבין היתר התבססו על עובדות שגויות שהוצגו בפני הרופאים, הדבר השפיע על דעתם בטרם חוות הדעת", קבעה לומפ. היא קבעה עוד כי הראיות שהוגשו על-ידי הפרקליטות, כמו שיחה עם אנשים ועריכת קניות, "אינן מלמדות בהכרח על התחזות פסיכיאטרית".
עם זאת, לאור הסתירות שעלו בעבר ומורכבות המקרה, היא החליטה למנות צוות מומחים מטעם בית המשפט שיבחן שוב את מצבה הנפשי של לייפר. בינואר האחרון קבע צוות המומחים שמינה בית המשפט לבדיקת מצבה הנפשי של מלכה לייפר כי היא כשירה לעמוד לדין. בספטמבר קבע המחוזי כי לייפר תוסגר לאוסטרליה, וגם לאחר הערעור לעליון לא שונתה ההחלטה.
בהכנת הכתבה השתתפה יעל פרידסון