תושבים רבים בקלנסווה אמרו שלא יצאו היום (שבת) מהבתים מכיוון שהם חשים שנשקפת סכנה לחייהם. בשעות הלילה נורו יריות לעבר בתים ומכוניות, וכתוצאה מכך נפגע באורח קל עד בינוני נער בן 17 בזמן ששהה בביתו. היריות האלו התרחשו שעות לאחר הרצח הכפול שבו נורו למוות ליית נסרה (19) ומוחמד חטיב (21) בבית בעיר מוכת האלימות.
לאור המצב, ראש העיר קלנסווה עבד אל באסט סלאמה אמר היום ל-ynet כי החליט "להוציא תעודת פטירה למשטרה". לדבריו, "המשטרה נכשלה במיגור האלימות, ולכן אתחיל לחפש חברות אבטחה פרטיות שיכולות לספק לנו ביטחון אישי".

5 צפייה בגלריה
עבד אלבאסט סלאמה
עבד אלבאסט סלאמה
"יש נשק בכל רחבי העיר". עבד אל באסט סלאמה
5 צפייה בגלריה
בית שנפגע מירי בקלנסווה
בית שנפגע מירי בקלנסווה
"המשטרה הגיעה אחרי 40 דקות". בית שנפגע מירי בקלנסווה, אתמול
לפי דיווחים של תושבים בעיר, לבעלי הבתים והרכבים שלעברם נורו הלילה יריות לא היה כל קשר לסכסוך המדמם בעיר. התושבים טוענים שהיורים בחרו לירות ללא כל הבחנה, תוך שהם מסכנים חיים של חפים מפשע: הנער שנפגע, למשל, ישב בסלון בביתו כשנפגע מהירי. גם בבית אחר הכדורים חדרו את הקירות, ואישה בהיריון אף נפלה וטופלה במקום.
לדברי ראש העיר קלנסווה, "הגיעו מים עד נפש. המצב מתוח, רותח, קשה ואכזרי. אזלו לנו כל המשפטים, הביטויים והמונחים כדי לתאר אותו. אנחנו כל הזמן מאשימים את עצמנו, אבל הגיע הזמן לדבר בכנות. לצערי הרב, עולם הפשע גבר על האינטליגנציה וראינו אזלת יד של המשטרה. היינו כמו עורכי דין בשביל המשטרה, תקפנו והאשמנו את עצמנו - אבל היום אפילו המשטרה אומרת ש-90% מהתושבים בקלנסווה פשוט רוצים לחיות".
"אני אומר שאפילו רק 2% מהתושבים הם לא נורמטיביים, אבל בואו נניח כמו המשטרה שזה 10% - מה עשיתם?", תקף. "יש נשק בכל רחבי העיר. אתם מדברים על תרבות וחינוך, אבל מה התפקיד שלכם במיגור הפשיעה ובאיסוף נשק? שתי משפחות רבו, היה רצח כפול. לא ציפיתם שיהיו לזה השלכות? יכול להיות שאחרי אירוע כל כך קשה אין כוננות של המשטרה? בלילה היה ירי והמשטרה הגיעה רק אחרי 40 דקות. לאיפה הגענו?".
5 צפייה בגלריה
ירי בקלנסווה ניפוץ חלון המכונית
ירי בקלנסווה ניפוץ חלון המכונית
"לקחתי את הילדים ונסעתי להורים". רכב שנורה בקלנסווה, אתמול
5 צפייה בגלריה
ירי לעבר בתים בקלנסווה
ירי לעבר בתים בקלנסווה
בית שנורה בקלנסווה, אתמול
ראש העיר הוסיף: "אני בטוח שהמשטרה יכולה לעשות את העבודה שלה, היא פשוט לא רוצה או לא מעוניינת. המשטרה אומרת 'ערבים לא משתפים פעולה, לא מדווחים לנו'. כמה אנשים שיתפו איתכם פעולה והלכו לעולם הבא? כמה אנשים נרצחו? כמה עדי מדינה, על מי שמרתם? אתם לא יכולים לשמור על כל אחד שיכול לשתף פעולה, ובמקומות אחרים אתם פשוט לא רוצים. רק אצל ערבים צריך שיתוף פעולה. אם אתם יכולים להגן עלינו, אין בעיה. אבל גם אלה שמעידים ורק רוצים לשבת בבית ולחיות בסוף מותקפים".
"לצערי הגיע הזמן לקחת את העניינים לידיים", אמר ראש העיר. "ניעזר בחברות אבטחה פרטיות, נשלם להם שיתחילו לעשות סיורים בעיר. אני מתכוון לאסוף את כל המכובדים, לגייס תקציבים ולהגן על הילדים שלנו. הגיעו מים עד נפש".
"אני אישית נלחמתי כדי שיהיה כאן שיטור עירוני, וכך גם כל ראשי הרשויות", הוסיף. "בזמן האחרון אני חושב שטעינו. מאז שאנחנו נעזרים בתחנות המשטרה, האלימות והרציחות הכפילו את עצמן. איפה עוד נכנסים לבית ככה באופן פרטיזיני ורוצחים באופן כזה אכזרי? למה אין סיורים ואכיפה? כמעט עשרה אנשים נרצחו במשולש הדרומי ב-2021, לא הגיע הזמן להביא את כל הכוחות לכאן?".
5 צפייה בגלריה
חיסול בבית בקלנסווה: מוחמד חטיב וליית נסרה נרצחו
חיסול בבית בקלנסווה: מוחמד חטיב וליית נסרה נרצחו
"לעצור את היורים זה לא בא בחשבון בשביל המשטרה". ליית נסרה ומוחמד חטיב שנרצחו

עבד נאטור שגר בקלנסווה אמר כי "המצב אצלנו חמור וקשה, כל בית עלול להיפגע מירי כי הנשק מסתובב חופשי. משפחות חפות מפשע נפגעות. אני חושש לחיי ילדיי ואשתי, אנחנו לא מוכנים לצאת מהבית".
אידה, תושבת קלנסווה, אמרה: "הירי היה ליד הבית שלי. יש לי ארבעה ילדים, וכל הלילה הם בכו ופחדו. נאלצתי לעזוב ולנסוע להורים עד שהאווירה תירגע. גם לבתי הספר אני לא שולחת אותם".
ג'בר ח'טיב מקלנסווה סיפר שהתקשר היום למשטרה כדי להודיע על מתמודדת נפש יהודיה שלדבריו הסתובבה בצורה מסוכנת בכביש. "לצערי עברו יותר מ-20 דקות ולא הגיעה משטרה. התקשרתי שוב והתשובה הייתה שיגיעו תוך עשר דקות. אני כאזרח רציתי לעזור, אבל אין מענה. זה מצביע על הזלזול. אם האישה הייתה מתקשרת להתלונן עלינו היו מגיעים תוך שתי דקות ואולי עוצרים אותנו על דברים שלא עשינו".
תושבים אחרים אמרו כי לאחר הירי אתמול "המשטרה הגיעה באיחור, אספה את התרמילים והלכה. זה מה שהשוטרים יודעים לעשות, אבל לעצור את היורים זה לא בא בחשבון".
בתוך כך, בבית החולים שמיר אסף הרופא נקבע מותו של ערפאת לדאווי, בן 31, שנפצע באורח אנוש לפני חודשיים מפיצוץ מטען שהוטמן ברכבו. ברהט נפצע היום צעיר באורח קשה מירי. מתחילת השנה נרצחו 26 קורבנות בחברה הערבית, ורוב המקרים עדיין לא פוענחו.
מהמשטרה נמסר בתגובה: "לצערנו אירועי אלימות וירי מתרחשים לעתים קרובות מדי בקרב החברה הערבית בישראל, רובם על רקע סכסוכים פנימיים הגולשים לאלימות. המשטרה פועלת בנחישות לאורך כל ימות השנה נגד החזקה, סחר ושימוש באמצעי לחימה בכל זמן ובכל מקום. פעילות זו הביאה לתפיסת כמויות נשק חסרות תקדים, בפרט ביישובי המגזר הערבי. בשנה החולפת, שהייתה בצל המאבק בנגיף הקורונה, המשטרה דווקא הגבירה את הפעילות נגד עבירות נשק ועצרה בישובי החברה הערבית יותר מ-5,000 חשודים בעבירות ירי ואמל״ח.
"כמו כן, בשנה החולפת, הוגשו בתום חקירות המשטרה 1,548 כתבי אישום נגד נאשמים בעבירות ירי ואמל״ח בכל רחבי הארץ, וכ-85% הוגשו נגד חשודים מהחברה הערבית. רק בחודש החולף נתפסו מאות אמצעי לחימה, חומרי חבלה, רימונים וכיו"ב ביישובי החברה הערבית בישראל, ובהם גם עשרות כלי נשק מסוגים שונים. פריטי האמל"ח שנתפסו מהווים למעלה מ-90% מסך כל אמצעי הלחימה שנתפסו ברחבי הארץ.
"לצערנו גורמים שונים מנסים להציג לעתים קרובות מציאות אלטרנטיבית ולהטיל דופי בפעילות המשטרה נגד גורמי פשיעה במגזר, במקום לחזק את המשטרה בטיפול הנחוש באלימות בחברה הערבית ולפעול בכל הכלים הקיימים בכדי להוביל לשינוי. לצד המשך האכיפה והעמקתה, בכדי לטפל בתופעה ולמגרה לחלוטין דרוש טיפול רב מערכתי ושינוי שורשי עמוק מעבר לאכיפה משטרתית".