שנתיים לפני הטיסה ההיסטורית שהמריאה אתמול (שני) מישראל, עברה בשמי סעודיה, ונחתה באבו דאבי, ראש הממשלה בנימין נתניהו כבר ביקר בחשאי באיחוד האמירויות, ונפגש עם יורש העצר מוחמד בן זייד. בפגישה נכח גם ראש המוסד יוסי כהן, שהכין אותה מבעוד מועד.
לדברי מקורות דיפלומטיים, הפגישה נערכה באווירה טובה. הקשר בין הצדדים נשמר גם אחרי הפגישה, ולפני כשנה התקיימה פגישה בין ראש המל"ל, מאיר בן שבת, לבין נציגים אמריקנים ואמירתיים בוושינגטון.
2 צפייה בגלריה
מוחמד בן זייד בנימין נתניהו
מוחמד בן זייד בנימין נתניהו
מוחמד בן זייד ובנימין נתניהו
(צילום: AFP)
שגריר ישראל בוושינגטון, רון דרמר, היה בסוד העניינים של המגעים שהובילו להסכם שנחתם לפני שבועיים. בלשכת ראש הממשלה סירבו להתייחס לידיעה, אולם במסיבת עיתונאים שקיים אתמול נתניהו שעות לאחר נחיתת המשלחת באבו דאבי, הוא רמז שכמה מהפגישות שקיים עם מנהיגים ערבים עדיין לא נחשפו לציבור. "אני נפגש עם הרבה הרבה מנהיגים בעולם הערבי והמוסלמי. הרבה יותר ממה שאתם חושבים", אמר נתניהו.
כשמנה את ההישגים הדיפלומטיים של ישראל בחידוש היחסים עם מדינות מוסלמיות ציין ראש הממשלה כי "יש הרבה דברים שאני לא יכול עדיין לספר לכם. אבל מאמין שהם יצאו לאור במהלך הזמן. את קצה הקרחון יכולתם לראות בעצמכם בשנים האחרונות".
נתניהו התייחס גם לפרסום "ידיעות אחרונות", לפיו ארה"ב תמכור מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות כחלק מההסכם בניגוד לעמדת מערכת הביטחון ואמר: "ארה"ב אמרה שהיא מחויבת באופן מוחלט לשמירה על היתרון האיכותי של ישראל. אשמע מה שיש לנשיא טראמפ לומר".
2 צפייה בגלריה
מטוס F-35
מטוס F-35
מטוס F-35
(צילום: AFP)
לגבי אפשרות של סיפוח, טען נתניהו: "זה לא ירד מהפרק. מתרחשים כאן דברים היסטוריים שמשנים את מפת המזרח התיכון. מתחוללים פה דברים מאוד טובים, גם למדינת ישראל וגם לארץ ישראל".
על כך שלא עידכן את שר הביטחון בני גנץ ואת שר החוץ גבי אשכנזי על ההסכם עם איחוד האמירויות אמר נתניהו: "אני מקווה שבהסכמים הבאים שיגיעו אוכל לעדכן אותם. בהסכם עם האמירויות הייתה בקשה מפורשת לשמור על סודיות מרבית. אני חושב שיהיה לי מה לשתף את גנץ ואשכנזי בהמשך, כי המדיניות שתיארתי כאן מבשילה ומביאה תוצאות".