דיאנה רז, בת 32 ואם לארבעה ילדים, היא האישה שלפי החשד נרצחה אמש (שישי) בידי בעלה השוטר, בביתם ביישוב נעלה שבמועצה האזורית מטה בנימין. ב-14 השנים האחרונות עבדה רז כמנטורית לזוגיות. בעבר סיפרה שהייתה ב"מערכת יחסים מאמללת", אך חייה עברו מהפך לאחר שיישמה את אשר למדה כחלק מהמקצוע. "הייתי פגועה ושבורה עם הערכה עצמית נמוכה ביותר, אך עם כל הפחד החלטתי לסיים אותה", סיפרה בעבר.
לפי החשד בעלה של רז ירה בה אמש בזמן שילדיהם בבית. גורמים המעורים בחקירת הרצח סיפרו כי הבעל החשוד התקשר תחילה לאימו וביקש שתיקח את ארבעת הילדים. לאחר מכן התקשר החשוד, שהחזיק מתוקף תפקידו כשוטר נשק ברישיון, למפקדו במשטרה כדי לדווח על הירי. בחקירתו במחלקה לחקירות שוטרים הודה הבעל ברצח, וכבר הלילה בוצע שחזור של המעשה בבית. כך מסר פרקליטו של החשוד, עורך הדין משה אלון. הערב יובא החשוד לדיון בהארכת מעצרו בבית משפט השלום בראשון לציון.
4 צפייה בגלריה
דיאנה רז וזירת אירוע הירי בנעלה
דיאנה רז וזירת אירוע הירי בנעלה
דיאנה רז וזירת אירוע הירי בנעלה
(צילום: נדב אבס)

במסגרת עבודתה עודדה דיאנה נשים וזוגות לעשות שינוי בחייהם כדי לפתח מערכת יחסים טובה וזוגיות מאושרת. באחד מהפוסטים שלה בפייסבוק היא כתבה: "את כל לימודיי יישמתי בחיי האישים והיום אני נשואה לגבר מדהים, ואמא טרייה". באותו פוסט, שבו תיארה כיצד אזרה אומץ לצאת ממערכת היחסים הפוגענית שהייתה בה בעבר, היא הוסיפה: "אני עוזרת לנשים רבות לצאת מפחדים וחסמים, למשוך אליהן את הגבר האידיאלי ללא פשרות, לצאת ממערכות יחסים מאמללות ולהגיע לזוגיות בריאה ומאושרת".
איש ממכריה של דיאנה לא האמין שכך יסתיימו חייה. אחת הנשים שאותה אימנה כתבה בפייסבוק: "השליחות שלה הייתה לעזור למאות נשים למצוא זוגיות ואהבה, והיא נרצחה על ידי בעלה? הלב מסרב לקבל, הראש מסרב להאמין".
אישה נוספת שעמה עבדה דיאנה כתבה עליה: "נתת דוגמה להמון נשים, ובום שתי יריות מהבעל שאהבת כל כך ונעלמת לכולנו. כמה קשה לשמוע את זה, שלוקחים את החיים ברגע מול הילדים". מתאמנת נוספת שלה ספדה: "אהובה שלי, עכשיו זאת את נרצחת. כל כך עוצמתית, כל כך מאמינה בזוגיות ואהבה, כל כך הרבה תוכניות שנגנזו ברגע אחד. כואבת את הרצח שלך".
רק לפני מספר חודשים דיאנה העבירה שידור חי בקבוצת האימון שבו עסקה ברצח של מיכל סלה, ודיברה על איך לזהות זוגיות רגילה. היא דיברה על נשים שחוות זוגיות אלימה - ואף נתנה טיפים לזיהוי סימנים מקדימים לזוגיות שכזו.
גם השכנים, ששמעו את היריות לא חשדו שהן מגיעות מבית משפחת רז. חברתה של דיאנה שגרה בבית הסמוך בכתה וזעקה לשמיים. "איך זה ייתכן? זה סיוט, זה לא אמיתי. הם היו זוג מדהים", אמרה בכאב.
שכנה נוספת אמרה שתמיד ראתה אותה מחויכת ומטפלת בילדים: "הם היו מאוד מעורבים כאן בשכונה, הילדים תמיד שיחקו יחד, לא היה נראה שמשהו לא בסדר". הערב בשעה 20:00 יגיעו נשות היישוב לתהלוכת מחאה ותמיכה בכניסה לרחוב שבו גרה הנרצחת, וידליקו שם נרות נשמה.
4 צפייה בגלריה
זירת אירוע הירי בנעלה
זירת אירוע הירי בנעלה
זירת הרצח בנעלה, אתמול
(צילום: נדב אבס)
4 צפייה בגלריה
זירת אירוע הירי בנעלה
זירת אירוע הירי בנעלה
(צילום: נדב אבס)
4 צפייה בגלריה
זירת אירוע הירי בנעלה
זירת אירוע הירי בנעלה
(צילום: נדב אבס)
הדיווח על התקרית אמש התקבל במוקד מד"א סביבות השעה 15:43 במוקד 101 של מד"א במרחב איילון. חובשים ופרמדיקים של מד"א שהוזעקו לזירה דיווחו על אישה ללא סימני חיים וקבעו את מותה במקום.
לילי בן עמי שאחותה מיכל סלה נרצחה בידי בן זוגה התייחסה למקרה: "בממוצע, בכל שבועיים אישה נרצחת בישראל. דיאנה רז ז"ל היתה יועצת לזוגיות מאושרת והוא שוטר שרצח אותה באקדח שקיבל מהמשטרה. כלו כל הקיצים. ראש הממשלה צריך לקרוא לישיבת חירום עם טובי המוחות ומומחי הביטחון של מדינת ישראל ולשבת עד שיצא עשן כדי להנדס פתרונות ולהציל את הנרצחת הבאה".
יו"ר משפחות נרצחים ונרצחות לרה צינמן אמרה כי "על משטרת ישראל לקחת אחריות על אי-אכיפת הקריטריונים המחמירים שהיא בעצמה קבעה בנושא החזקת נשק חם בידי השוטרים, מאבטחים ובעלי תפקידים בטחוניים נוספים". צינמן הוסיפה כי "הארגון קורא למשטרת ישראל לשאת באחריות על הפרת הפקודות שלה עצמה במקרי רצח נשים על ידי בני זוגם".
יו"ר נעמת, חגית פאר, אמרה בתגובה לרצח כי "משטרת ישראל מחויבת בבירור מקיף כיצד קורה שמי שאמור להגן בנשקו על חייהם של אזרחים מפנה אותו על פי החשד כלפי זוגתו. כל רצח דורש חקירה מעמיקה, אך במקרה שבו מדובר בשוטר נושא נשק יש לבחון האם לא מדובר במחדל מערכתי והאם היו סימנים מקדימים שאמורים היו להדליק נורות אדומות".
יו"ר ויצו אניטה פרידמן ציינה כי מדובר ברצח שני של אישה מתחילת השנה. "אנו מתריעות מתחילת המשבר שהקורונה עלולה להפוך בתים אלימים למלכודת מוות ולהביא להסלמה באלימות עד כדי רצח, אבל הממשלה משחקת בבית הקלפים ובקושי קידמה צעדים ממשיים כדי להגן על נשים וילדיהן, אשר חווים שנה של גיהינום", אמרה.
אם אישה בסביבתכם נמצאת במערכת יחסים אלימה, הפנו אותה לקו החירום של משרד הרווחה בטלפון 118 או 077-9208560, או התקשרו בעצמכם. המוקד מאויש במשך 24 שעות ביממה ומעניק שירות בעברית, בערבית, ברוסית ובאמהרית.