1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ישיבת ממשלה
בנימין נתניהו ישיבת ממשלה
בנימין נתניהו וישראל כץ
(צילום: AFP)
עימות בתוך הליכוד בצמרת הממשלה: שר האוצר ישראל כץ השמיע הערב (יום ד') ביקורת חריפה על מדיניות הסגר שמוביל משרד הבריאות בתמיכת ראש הממשלה בנימין נתניהו. בדיונים הפנימיים במשרד האוצר על גיבוש תוכנית הסיוע הכלכלית לעצמאים ולמובטלים אמר השר: "לא אתן למיליוני אנשים לשקוע לייאוש ולחרפת רעב בגלל החלטות לא נכונות של משרד הבריאות לסגור את המשק ללא אבחנה וללא שום הצדקה בריאותית".
בתגובה נמסר מלשכת נתניהו כי הוא לא ייכנע ללחצים מתוך הממשלה או מחוצה לה "מצד אלה שמנסים לקושש קולות על חשבון בריאות הציבור".
לדברי השר כץ, "במקום לבצע אכיפה במקומות שמדביקים, סוגרים מקומות עבודה שלא מקבלים קהל ואין בהם שום הדבקה. לא ייתכן שמאפשרים התקהלות עד 10 אנשים, אבל אוסרים על פתיחת עסקים עד 10 עובדים. אף אחד לא מקבל את זה".

כץ ציין כי "לצד המאבק על פתיחת המשק והעסקים הקטנים, אוודא שיהיה לאנשים בינתיים ממה לחיות - וזו מטרת התוכנית. נתנו מענק למקבלי מס הכנסה שלילי, שאלה העובדים שמקבלים את השכר הכי נמוך, וגם לעצמאים הקטנים, וכעת חייבים לחזק את המובטלים שמקבלים שכר נמוך ואין להם אלטרנטיבה תעסוקתית".
בתגובה לדברים נמסר מלשכת נתניהו: "ראש הממשלה עומד בתוקף על ההכרח בסגר בעת הזאת, כשכולם רואים שהוא מחויב המציאות ונותן תוצאות ראשונות. נתניהו לא נכנע ללחצים מתוך הממשלה או מחוצה לה מצד אלה שמנסים לקושש קולות על חשבון בריאות הציבור. הכלכלה תהיה חזקה יותר רק כשהציבור יהיה בריא יותר".
סגן שר הבריאות, יואב קיש, הוסיף: "‏ישראל ‎כץ אתה טועה. האמירות האלו הן בדיוק חזרה על הטעות של היציאה מהסגר בגל הראשון. מי שכלכלת ישראל חשובה לו חייב לדרוש יציאה מדורגת מהסגר ולא להיכנע ללחצים. גם לטובת המשק והכלכלה - אנחנו חייבים להמתין לירידת התחלואה".
תמיכה בכץ נשמעה מצד כמה משרי כחול לבן. שר המדע יזהר שי צייץ בטוויטר: "תומך בעמדתו החד משמעית של שר האוצר. צריך להחזיר את המגזר העסקי שאינו מקבל קהל ואת החינוך לגיל הרך (גילאי 0-6) מיידית לעבודה ולגנים. זהו שלב 0 של מתווה היציאה. אפשרי כבר מחר בבוקר. במקביל, תקציב ל 2021, כדי להפסיק את העוול המתמשך לכלל אזרחי המדינה."

ההתבטאות של כץ מחדשת את הקרב על התקציב

גם השרה לנושאים אסטרטגיים ומובילת התקציב מטעם כחול לבן, אורית פרקש הכהן, גיבתה את כץ על עמדתו בנוגע לסדר, אך עקצה אותו בסוגיית תקציב המדינה. היא כתבה בטוויטר שלה כי "שר האוצר צודק. יש להחזיר בהקדם את החיים לשוק העסקי. ‏אבל ישראל - הגיע הזמן להגיש לממשלת ישראל תוכנית תקציב 2020/21 שמגיעה לכולנו. לא פחות קריטי למליוני אזרחי ישראל".
מכחול לבן נמסר: "המתקפה הישירה של נתניהו על כחול לבן בגין הדרישה החד-משמעית לאשר את תקציב המדינה לשנת 2021 מבטאת פאניקה עמוקה ומדאיגה מאוד בנוגע ליכולת העמידה תחת לחץ הסקרים וכישלון הדוגמא האישית שלו ושל מקורביו בשמירה על בריאות הציבור. כחול לבן תמשיך לעמוד על אישור תקציב ל-2021. כל ניסיונות החבלה והפגיעה באזרחי ישראל יובילו לבחינה מחדש של מגוון אפשרויות פוליטיות מהן נמנענו עד כה".

מהליכוד נמסר בתגובה: "לראש הממשלה נתניהו יש רקורד ארוך ומוכח בהחלטות כלכליות שהביאו את ישראל לשיאים. ראש הממשלה הביא יותר תקציבי מדינה מוצלחים מכל מנהיג עולמי אחר. הוא לא מתרגש מניסיון מביש של כחול לבן לחלץ את עצמם מקריסתם בסקרים. בושה שכחול לבן מאיימים בבחירות בעיצומו של משבר הקורונה בגלל פייק סקר אחד. שלושה סקרים ב-24 השעות האחרונות מראים שהליכוד שומר על כוחו. בינתיים, כחול לבן מתרסקים בכל הסקרים".
ח"כ רם שפע מכחול לבן העלה לטויטר תמונה של ארנק וכתב: "נתניהו, כנראה שבגלל שאין לך ארנק אתה לא מבין שתקציב זה עניין קריטי שהאזרחים זקוקים לו. יאללה, שחרר אותנו מציוצים מביכים ותנסה להיזכר שפעם, לפני שנים רבות, עוד היה אכפת לך מהציבור, לפחות קצת". ח"כ שלמה קרעי מהליכוד ענה לו: "רם מסכן. לא מוצא את עצמו בין ההשתלטות של ניסנקורן והאנרכיה של חיימוביץ'. אז מה עושים? מידרדרים לאשפתות. למיץ של הזבל. תתבייש לך. צאו כבר מהממשלה הזו ותניחו לעם ישראל לנפשו".
ח"כ מיקי זוהר הוסיף: "אחרי שהצביע בניגוד לעמדת הקואליציה בעניין חוק ההפגנות, כך בוחר להתבטא ח״כ רם שפע - יו״ר ועדת החינוך, כחבר בקואליציה שלנו עם כחול לבן. לא סתם אני חוזר ואומר שיש לפרק אותה בהקדם וללכת לציבור שיכריע. זה מסוג הרגעים שבהם אני מתבייש להיות היו"ר של הקואליציה המיותרת הזו".
בעקבות העימות הודיע שר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ: "אני מגבה את עמדתו של שר האוצר להאצת פתיחת המשק והגדלת המענקים".