בדצמבר 2019 נכנסו שוטרים לדירה של רוסלן שבדינוב במוסקבה, והוציאו אותו באזיקים. הוא נשלח לשירות צבאי באזור הארקטי של רוסיה. בניגוד לתקנות, הצבא אסר עליו להחזיק טלפון סלולרי. שבדינוב, פעיל אופוזיציה בן 25, נאלץ לכתוב מכתבים ליקיריו – ולהמתין במשך שבועות למכתב חזרה. "שלחו אותי הכי רחוק שאפשר", אומר רוסלן, בעל ברית של אלכסיי נבלני – יריבו הגדול ביותר של הנשיא ולדימיר פוטין.
שבדינוב נשלח לשירות של שנה בבסיס צבאי שניתן להגיע אליו רק במסוק, ושמסביבו משוטטים דובי קוטב. שבדינוב שירת בבסיס עם ארבעה חיילים אחרים. לא היו להם מים לשתות, והם נאלצו להמיס שלג. "זה היה כאילו ששלחו אותי לגלות, בלי שום קשר לעולם שבחוץ, בתנאים שלא ניתן לדמיין", הוא מספר על התקופה הקשה בבסיס המרוחק.
4 צפייה בגלריה
  צעירים בבדיקות לפני גיוס לצבא הרוסי
  צעירים בבדיקות לפני גיוס לצבא הרוסי
צעירים בבדיקות לפני גיוס לצבא הרוסי
(צילום: AFP)
ברוסיה הגיוס לצבא הוא חובה, ויותר מ-250,000 גברים בני 18 עד 27 מתגייסים מדי שנה. עם זאת, רוסים רבים מקבלים פטור משירות – מטעמי בריאות או לימודים. חלק מעדיפים לשלם שוחד – או להתעלם מצווי הגיוס. אך עבור אנשי האופוזיציה התחמקות משירות זו משימה קשה במיוחד. פעילי האופוזיציה, ופעילים לזכויות אדם, אומרים שבשנים האחרונות צווי הגיוס הפכו לנשק נוסף בארסנל של הרשויות כדי להשתיק את ההתנגדות לפוטין.
הרשויות החלו לגלות עניין בשבדינוב בקיץ 2019, כשעוזריו של נבלני ארגנו הפגנות במוסקבה – שבהן המפגינים דרשו לקיים בחירות הוגנות. שבדינוב וחבריו גם הרגיזו את הרשויות בסתיו של אותה שנה, כשקראו ל"הצבעה אסטרטגית" שגרמה למועמדים שמזוהים עם הקרמלין להפסיד בקלפיות. שבדינוב אמר שהיו לו הוכחות שהוא לא כשיר לשירות צבאי – אך הערעורים שלו נדחו שלוש פעמים.
שבדינוב לא האמין שהפעילות הפוליטיות שלו תהיה עילה לגיוס בכפייה, ומשווה את מה שקרה לו לגולאגים שאליהם נשלחו מתנגדי השלטון הסובייטי. "זה היה בלתי אפשרי לדמיין שתופעה כזאת תחזור ברוסיה, שאנשים שאינם רצויים פוליטית יישלחו לגלות".
שבדינוב הוא אחד משלושה ממקורביו של נבלני שגויסו לצבא נגד רצונם בחמש השנים האחרונות. ארבעה מקורבים אחרים הועמדו לדין על התחמקות משירות צבאי.
שנים לפני שהמשטרה הגיעה לדירה של שבדינוב היא עצרה את אולג קוזלובסקי – פעיל זכויות אדם. קוזלובסקי נעצר ב-2007 ונשלח לבסיס צבאי למרות שהיה זכאי לפטור – מכיוון שהיה סטודנט. "המקרה שלי היה תקדים מסוכן. התחילו להשתמש בשיטות האלה שוב ושוב", אומר קוזלובסקי, חוקר בארגון אמנסטי. קוזלובסקי אמר שהגיוס לצבא הרוסי הוא "דרך לבודד בני אדם ולנתק אותם מאנשי הקשר שלהם". לדבריו השלטון בוחר בטקטיקה הזאת "כשקשה – או בלתי אפשרי – לתפור תיק פלילי" לפעילים שמתנגדים לשלטון.
4 צפייה בגלריה
אולג קוזלובסקי. "תקדים מסוכן"
אולג קוזלובסקי. "תקדים מסוכן"
אולג קוזלובסקי. "תקדים מסוכן"
(צילום: AFP)

4 צפייה בגלריה
רוסיה הפגנות ל שחרור אלכסיי נבלני סמל מחאה מרגריטה יודינה שוטר בעט בבטן
רוסיה הפגנות ל שחרור אלכסיי נבלני סמל מחאה מרגריטה יודינה שוטר בעט בבטן
מרגריטה יודינה. שוטר היכה אותה - והבנים קיבלו צווי גיוס
קוזלובסקי מאמין שגיוסים של פעילי אופוזיציה בולטים הם רק "קצה הקרחון". הוא טוען שהרשויות שולחות באופן קבוע פרטים של מפגינים לצבא – כדי לבדוק מי הצליחו לחמוק מגיוס. הוא מזכיר את ההפגנות שהיו במוסקבה בקיץ 2019 כשוועדת החקירה של רוסיה – שחוקרת פשעים חמורים במדינה – דיווחה ש-134 מהמפגינים שנעצרו התחמקו משירות.
בינואר ופברואר התקיימו ברוסיה הפגנות ענק למען שחרורו של אלכסיי נבלני, שכעת מרצה עונש מאסר במושבת עונשין. ראש ועדת החקירה של רוסיה, אלכסנדר בסטריקין, קרא לחקור אם בין המפגינים שנעצרו היו כאלה שהצליחו לחמוק מגיוס.
מרגריטה יודינה חיה בעיירה לוגה, 100 ק"מ דרומית לסנט פטרבורג. היא זועמת על כך ששני הבנים שלה – רוברט בן ה-24 ורוסטיסלב בן ה-24 – קיבלו לאחרונה צו גיוס. היא טוענת שהסיבה לכך היא הפעילות הפוליטית שלה – ואומרת שהיא תיאבק כדי שהבנים שלה (שאחד מהם חולה בסוכרת) לא יישלחו ל"בית ספר של עבדות".
4 צפייה בגלריה
יודינה עם הבן רוברט
יודינה עם הבן רוברט
יודינה עם הבן רוברט
(צילום: AFP)
בינואר פורסם סרטון מאחת ההפגנות למען שחרורו של נבלני, שבו נראה שוטר רוסי בועט בבטן של יודינה ומפיל אותה על המדרכה. היא מחתה על התקיפה והגישה תלונה. יודינה בת ה-54 מאמינה שצווי הגיוס שנשלחו לבנים שלה נועדו להפעיל עליה לחץ כדי שהיא "תדבר פחות" ולא תפעל נגד מי שתקף אותה. היא חוששת שבצבא יתעללו בשני הבנים שלה. ב-2008 רוסיה הפחיתה את השירות בצבא משנתיים לשנה. לפי המומחים אחת הסיבות הייתה למנוע מחיילים ותיקים להכות את החיילים הצעירים.
פוטין אמנם אמר שהגיוס לצבא הרוסי הופך לשריד היסטורי – אך בכל זאת כרבע מיליון צעירים מתגייסים מדי שנה. וסבולוד גונקוב, פעיל פוליטי בן 19 מסיביר, מתכנן לקבל פטור: בדצמבר הוא הגיש ערעור, אך באפריל קיבל צו גיוס נוסף. הוא לא מתכוון לוותר. "הכול בלתי צפוי. בואו נראה מה יהיה", הוא אומר.