ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ג') את התקנות שמגדילות את התפוסה באוטובוסים ל-75%, חרף העובדה שבדיון התברר שמשרדי הבריאות והתחבורה לא הכינו כל מתווה מסודר בעניין וכי משרד הבריאות לא ידע להצביע על השיקולים האפידמיולוגיים שבדחיסת 49 נוסעים לאוטובוס עירוני בחורף.
משמעות התקנות הן שבאוטובוס עירוני יוכלו לנסוע 49 נוסעים ובאוטובוס בינעירוני 45 נוסעים. במקביל, משרד התחבורה הודיע שיתגבר את השירות באוטובוסים לא מונגשים לאנשים עם מוגבלויות.
נציג משרד התחבורה בדיון, עופר לוי, אמר: "המשק נפתח, יותר ויותר בתי עסק ומקומות עבודה נפתחים ויש עלייה בביקושים לנסיעה בתחבורה הציבורית. במסגרת זו אנחנו צריכים לספק לנוסעים אפשרויות נסיעה בתחבורה היבשתית. מבחינה אפידמיולוגית - הכוונה היא למנוע דוחק בתחנות ההסעה".
לדבריו, המשרד יתגבר את השירות העירוני באוטובוסים בינעירוניים של חברות הסעה פרטיות שאינם מונגשים לאנשים עם מוגבלות.
2 צפייה בגלריה
קו 72 בתל אביב
קו 72 בתל אביב
ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
גלית לביא, פעילה בתנועת "לינק 20", אמרה: "אני מתניידת עם כיסא גלגלים וחשוב לי להדגיש שבפתרון של משרד התחבורה לתגבור האוטובוסים נשכחה אוכלוסייה שלמה. זה סוג של הדרה כי שוב אותה אוכלוסייה לא יכולה להשתמש בתחבורה הציבורית - כי האוטובוסים לא נגישים. פתאום מבקשים מאתנו לחזור אחורה ולוותר על כל הישגי הנגישות. זכותנו להיות שווים. צריך לתגבר.
2 צפייה בגלריה
קו 1 מיפו לפתח תקווה
קו 1 מיפו לפתח תקווה
קו 1 מיפו לפתח תקווה

ח"כ מרגי: "באתם לא מוכנים, במיוחד משרד הבריאות"

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) אמרה במהלך הדיון כי מדובר ב"אחד התהליכים המטומטמים שנעשו בתקופת הקורונה. אני לא מבינה, אין הדבקה? נגמרה הקורונה?", תמהה, "כל הרעיון של מניעת הדבקה הוא מניעת התקהלות. אז אתה מנסה למנוע התקהלות באוויר פתוח ומיישם אותה בצינור מתכת? רוצים לפתוח מסחר ונייצר מוקדי הדבקה בתוך האוטובוסים וזה בזמן שיש לנו שני ענפים של היסעים ותיירות שיש בהם אוטובוסים ריקים ומושבתים כבר תשעה חודשים".
אליאס מטר, נציג אגף הרכבות במשרד התחבורה, הודיע כי תנועת הרכבות אמנם תחודש בקרוב בסופי השבוע, אך רק לדרום . לכיוון צפון היא תחודש בעוד שנים: "בקרוב נתחיל לשחרר נסיעות בסופי שבוע לכיוון דרום ומודיעין. לגבי כיוון צפון אין לנו בשורה כי אי אפשר לפגוע בתנועה בימי חול וכל העבודות מבוצעות בימי שישי. לכן, בשירות לכיוון צפון, עד 2024-2023 לא יהיו נסיעות".
במהלך הדיון אמר ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) כי מדובר בפתרון הקל. "לא צריך להיות גאון כדי להבין שב-75% תפוסה אנשים ישבו אחד ליד השני. להגיד שזה הפתרון זו אמירה מוזרה ובעייתית. לא חושבים מחוץ לקופסה. זו סכנה בריאותית".
נציג משרד התחבורה, עופר לוי, ביקש להשיב לח"כ טופורובסקי, והחל לומר כי "כשאוטובוסים נוסעים עם חלונות פתוחים, לא בטוח שיש...". בשלב הזה קטע אותו יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס): "למה אתה עונה על זה?". עו"ד טל וינר, נציגת משרד הבריאות, הסבירה כי המצב הקיים מייצר צפיפות בתחנות, אך ח"כ מרגי אמר: "אני רוצה חוות דעת אפידימיולוגית, לא משפטית. מהן ההנחיות? איך זה יעבוד?".
ד"ר אריק האס ממשרד הבריאות אמר כי "שם המשחק הוא איזון. אם השאלה היא אם עדיף להוסיף קווים ב-50% לעומת הקווים הקיימים עם 75% - אין ספק שמבחינה אפידמיולוגית עדיף קווים עם פחות תפוסה. לא צריך להיות רופא כדי להבין את זה". ח"כ מרגי קטע אותו: "תסביר לי איך זה הולך לעבוד בתוך אוטובוס עם 50 מקומות בספסלים של זוגות עם 75% תפוסה".
ח"כ מרגי הוסיף כי התקנות ייכנסו לתוקף 10 בדצמבר, "ואז אתם באים לפה עם תשובות יותר רציניות. אנחנו רוצים לשחרר את המשק אבל לא בטוחים שכל כללי הזהירות נשמרים. יש סיכונים בלפתוח בלי הנחיות מיוחדות לתחבורה הציבורית. אי אפשר במודע לסמוך על זה. לא הגעתם מוכנים לדיון - ובמיוחד משרד הבריאות. הלוואי שמשרד הבריאות היה קליל בנושאים אחרים".


מוקדם יותר היום דרשו בארגונים "15 דקות" ו"תחבורה בדרך שלנו" מחברי הוועדה לאשר את התקנות רק אם משרד התחבורה יתחייב על תגבור האוטובוסים. מנכ"לית ארגון "15 דקות" שמרית נוטמן אמרה היום באולפן ynet כי "כולנו התפלאנו מאוד לשמוע שהשרה מקדמת איזשהי מדיניות שמבחינתנו היא ממש הזויה, שזה להגדיל את הצפיפות באוטובוסים.
"כמו שאנו יודעים על ימי קורונה, שריחוק חברתי הוא מילת הקסם, ובמקום להגביר את תדירות האוטובוסים ולגרום לריחוק חברתי גדול יותר, היא למעשה יוצרת מצב שבו הריחוק הזה הלכה למעשה מתבטל".