ניצב ג'מאל חכרוש, ראש המנהלת לשיפור שירותי המשטרה בישובים הערביים, אמר היום (ראשון) לאולפן ynet כי המשטרה תופסת כל יום עשרות כלי נשק ביישובים הערביים ומסכלת עבירות, והוסיף כי על כל רצח במגזר הערבי המשטרה מסכלת רצח נוסף.
ניצב חכרוש התייחס לפשיעה המשתוללת ביישובים הערביים, ואמר שיש תוכנית מוכנה למלחמה בפשיעה, שכוללת מודיעין, כוחות שיוקצו ואיסוף נשק, תוכנית שהייתה אמורה להתחיל השבוע אבל תחילת יישומה נדחה במספר שבועות בשל העבודה השוטפת. "צריך לטפל בזה כולנו ביחד, כולל הצעות חוק על הגברת הענישה", אמר.
1 צפייה בגלריה
ניצב ג'מאל חכרוש
ניצב ג'מאל חכרוש
ניצב ג'מאל חכרוש
(צילום: שמיר אלבז)


ניצב חכרוש דחה טענות לפיהן המשטרה איבדה שליטה על החברה הערבית. "למרות שכאמור יש תוכנית אך נאלצנו לדחות את תחילת יישומה, יש עבודה שנעשית ומרגישים אותה. כל יום נתפסים עשרות כלי נשק ומסוכלות עבירות, אבל כמה סיכלנו אנחנו לא מפרסמים. רק בשבוע שעבר סיכלנו רצח - נתפסו אנשים עם הנשקים שלהם והם מאחורי סורג ובריח".
לדבריו, על כל רצח בחברה הערבית המשטרה מונעת רצח נוסף. "יש המון מקרים שאנחנו מונעים במספר כפרים שאנחנו נמצאים עכשיו בהם בכוחות מתוגברים. הסיכול הוא עיקר העבודה שלנו, למנוע מראש את ביצוע העבירות. העבודה השנייה היא הפענוח של העבירות שכבר קרו".
איך אתם נלחמים בהון השחור, שהוא מקור להרבה מקרי פשע בחברה הערבית? "התוכנית שלנו כוללת גם בנוסף לכל הפעילות נגד הנשקים, שלוש יחידות כלכליות שזה התפקיד שלהן - אחת בדרום, אחת במרכז ואחת בצפון. אנחנו יודעים שארגוני הפשיעה ממומנים מהדברים האלה, אנחנו צריכים להילחם בזה. זה גורם מרכזי לאיבוד הביטחון האישי לאזרח הנורמטיבי. הירי ברחובות, הירי על הבתים, ירי על הרכבים, זה כתוצאה מהרצון להשיג את הכסף הקל.
"זה אחד הכיוונים שאנחנו צריכים להילחם בו ואנחנו לא מכחישים שיש הרבה כלי נשק - יש כאלה שאומרים אלפים או עשרות אלפים, אני לא רוצה לנקוט במספרים אבל יש המון כלי נשק בידי אנשים שלא צריכים להחזיק בנשקים האלה. זה עבודה של כולנו ביחד".
ניצב משנה יגאל עזרא, ראש מחלקת (רמ"ח) סיכול פשיעה במשטרה, העריך ביום חמישי האחרון בהערכה גסה כי במגזר הערבי מסתובבים כעשרת אלפים כלי נשק לא-חוקיים. הוא דיבר בישיבה של הוועדה המיוחדת לענייני החברה הערבית, שהתכנסה בכנסת, ודנה בין היתר במבצע "חוק וסדר" של המשטרה, שמטרתו להביא לדין את המתפרעים ברחבי הארץ בשבועות האחרונים, בעיקר בפרעות שהתרחשו במהלך מבצע "שומר החומות" של צה"ל בעזה.
"זה לא שאנחנו מסתובבים עם עגלה ולוקחים מכל בית נשק. העבודה סביב כלי הנשק היא קשה מאוד", אמר עזרא. "היכולת שלנו להפעיל את המודיעין הנכון, להוביל לכוחות אופרטיביים שיתפסו את כלי הנשק ובסופו של דבר, גם לגבש תשתית ראייתית. אז נכון, עדיף שנשק יהיה אצלנו מאשר אצל העבריין, אבל הרצון שלנו גם לגרום לעבריין להיות מאחורי סורג ובריח כדי שלא תהיה לו הנגישות לאותו הנשק".