השייח שחשוד בהסתה שוחרר למעצר בית, אך המשטרה הגישה ערעור על ההחלטה: בית המשפט לא נענה לבקשת המשטרה להאריך בשבוע את מעצרו של אימאם העיר לוד יוסף אלבאז, שלפי החשד הסית לפגיעה בשוטרים. השופט ארז מלמד שחרר היום (ה') את השייח אלבאז למעצר בית למשך שבוע, אך המשטרה הגישה בקשה לערער על ההחלטה ולפיכך הוא יישאר במעצר יממה נוספת.
בלשי היחידה הארצית לחקירות בינלאומיות (יאחב"ל) בלהב 433 עצרו את האימאם של לוד הלילה באישור פרקליטות המדינה בעקבות פרסום פוסט שבו הוא שיתף סצנה מסרט האימה "וולף קריק". בקטע המדובר נראה אדם רוצח שני שוטרים. אלבאז הוסיף לסרטון את המשפט "הדרך הטובה ביותר להתמודד עם חוסר צדק".
1 צפייה בגלריה
יוסוף אל באז
יוסוף אל באז
השייח אלבאז בבית המשפט
(צילום: אבי חי )
בתחילת הדיון בבית משפט השלום בראשון לציון ציין נציג המשטרה כי החשדות נגד האימאם הם פרסום קריאה לעשיית מעשה אלימות ופרסום דברי שבח ואהדה או עידוד ואיומים. נציג היחידה החוקרת סירב לציין מי הגיש את התלונה נגד האימאם, אך לאחר כמה פעמים שנשאל בנושא הוא אמר כי מדובר בכמה תלונות.
"יש בתיק מספר עבירות, אחת מהן היא של איומים", אמר בדיון נציג היחידה החוקרת. "יש בסך הכול כמה פרסומים שקשורים לתיק". עו"ד ראיס אבו סייף, אחד מפרקליטיו של אלבאז, טען כי לדעתו מרשו נעצר בעקבות תלונה של ח"כ איתמר בן גביר (הציונות הדתית).
"המעצר הזה הוא הזוי, בחיים לא ראיתי שבמדינת ישראל עוצרים על עבירה מהסוג הזה", טען פרקליטו של האימאם בדיון. "יבוא אדם כמו בן גביר שהמפכ"ל אמר שהדליק אינתיפאדה ויגיש תלונה. מדובר במעצר פוליטי של מישהו שמביע את דעתו. השייח לא קורא לאלימות והסתה, והוא לא עשה את הדרך הזו וכל הזמן הרגיע את המצב. אין כאן עילת מעצר ויש לשחררו".

"אין מדובר בדברי ביקורת לגיטימיים"

השופט מלמד הגיב: "הדיון פה הוא לא על בן גביר אלא על אלבאז". בהמשך דבריו ציין השופט כי אלבאז לא יכול לשבש את החקירה ולכן יש לשחררו למעצר בית בתנאים מגבילים בבית אחותו בתל שבע. "לטעמי, חופש הביטוי - אין משמעות מתן היתר לפרסום תכנים אלימים ופוגעניים וקריאה לאלימות. התרשמותי היא שאין המדובר בדברי ביקורת לגיטימיים אלא דברי הסתה תוך שימוש ברשתות החברתיות והפצת רוע ופחד. דווקא בימים אלו שבהם ראינו גלי שנאה, חובתו של בית המשפט לעקור עבירות אלו מהשורש".
המשטרה ביקשה לערער על החלטתו של השופט מלמד לשלוח את השייח אלבאז למעצר בית, ובעקבות כך הוא יישאר כאמור מאחורי סורג ובריח יממה נוספת. בתוך כך, השופט מלמד אסר על האימאם להשתמש בכל כלי תקשורת.
עו"ד אבו סייף ועו"ד חאלד אזברגה, פרקליטיו של אלבאז, אמרו בתום הדיון: "בית המשפט אמר את הברור - שאין שום סיבה לעצור את השייח. אם המשטרה סבורה שיש משהו שמצריך חקירה יכלו לשאול אותו, זה מעצר פוליטי.
"מי שהגיש אל התלונה לדעתנו אלה אנשים שכל הזמן מסיתים והם היו צריכים להיות מאחורי סורג ובריח. השייח ניסה כל הזמן להרגיע את השטח, הוא השתתף בפגישות עם צמרת המשטרה בזמן המהומות בעיר כדי להחזיר את החיים למסלולם. המעצר הזה הוא טעות ובית המשפט עשה החלטה נכונה ונחכה לערעור. השייח לא קרא חלילה - לא לאלימות ולא להסתה, והדברים הוצאו מהקשרם".