1 צפייה בגלריה
ארכיון
ארכיון
ארכיון
(צילום: AP)
במשרד ראש הממשלה עמלים בימים אלו על הקמת מערך פקחים שיתעד ויאסוף מודיעין על בנייה לא-חוקית פלסטינית בשטחי C (שטחים בשליטה ישראלית) ביהודה ושומרון. עלות הפרויקט תיגזר מ-20 מיליון השקלים שהועברו מתקציב המדינה למשרד ההתיישבות ויועדו ל"מאבק על שטחי C".
תפקידו של מערך הפקחים הוא לאסוף "תיקי מודיעין" על כל אזור ולתעד את עבירות הבנייה. מדובר בשלב הראשון שבו יפורסם "קול קורא" ובו יופיעו הקריטריונים שלפיהם תוכל כל רשות ביהודה ושומרון לקבל תקציב עבור הפקחים שיפעלו בגזרתה.
בשלב ההתחלתי מדובר על 20-30 פקחים שיעבדו עם ציוד משלים כגון רכב ורחפן. לפקחים, יודגש, לא תהיה סמכות אכיפה ותפקידם יהיה להעביר את המודיעין שאספו לגורמים הרלוונטיים במנהל האזרחי. הזרוע הביצועית של מערך הפקחים תופעל באמצעות משרד ההתיישבות.
בשנים האחרונות, יצוין, מנהלים ארגוני ימין בהתנחלויות את "המאבק נגד הבנייה הבלתי-חוקית בשטחי C". הם מפעילים "פקחי קרקעות" מטעמם שאינם קשורים למדינת ישראל. כעת יוסדר המערך וימומן, כפי שצוין, מכספי המדינה. בעבר התעוררה דרישה למנות מעין "פרויקטור" למאבק - אך המהלך לא קרם עור וגידים.
בינתיים, בשטח, מקדמים הפלסטינים את "תוכנית פיאד" שבאמצעותה, הם מאמינים, יוכלו לממש את חזונם להקמת מדינה.

"נאכוף גם עבירות בנייה של יהודים"

אלא שהמנהל האזרחי, האמון על האכיפה בשטחים, סובל ממצוקת כוח אדם משמעותית. בכך נוצר מצב של היעדר אכיפה. גורם בכיר בהתיישבות אמר: "בגלל שאין פקחים אנחנו מאבדים אדמות מדינה".
בנוסף לאכיפה נגד בנייה בלתי-חוקית פלסטינית, ייאלצו הפקחים להתמודד עם סוגייה דומה בקרב אוכלוסייה יהודית על אדמות מדינה מחוץ לקו הכחול של היישוב. בנוסף, הפקחים ישמרו על אתרים היסטוריים ואתרי מורשת ביהודה ושומרון, בשל העובדה שבשנים האחרונות הפלסטינים בונים גם במקומות הללו.
סוגייה נוספת איתה יצטרכו הפקחים להתמודד היא בנייה בלתי חוקית של יהודים. המדובר על בנייה באדמות מדינה שהן מחוץ ל"קו הכחול" של היישוב. בעבר, יצוין, דווח על לא מעט מקרים שבהם נאבקה רשות מסוימת בפורעי חוק שבנו ללא אישור. "אי אפשר להגיד לפקח לתעד רק עבירות של פלסטינים", הוסיף הגורם. "נאכוף גם עבירות בנייה של יהודים, אבל ברור לכל מה המטרה של המערך הזה".
שר ההתיישבות צחי הנגבי מסר כי "המשרד לקח אחריות לסכל השתלטות וגזל בקרקעות ביהודה ושומרון על ידי מפרי חוק חסרי מעצורים. נעמיד למועצות האזוריות כלים, משאבים ואמצעים ראויים כדי לעמוד בהצלחה במשימה לאומית חיונית זו".