מסביב לעולם מתקיימות הפגנות נגד ישראל, מועצת הביטחון תדון היום בהסלמה, מזכ"ל האו"ם אמר כי הוא "נחרד" מהקורבנות האזרחיים ברצועת עזה - אבל יש מי שגם ניצב לצד ישראל במהלך מבצע "שומר החומות". אלו המדינות הבולטות בקרב התומכות:

אוסטריה

במדינה המרכז-אירופית התקיימו אתמול הפגנות תמיכה בעזה, אבל הקנצלר הצעיר סבסטיאן קורץ, בן 34, הוא אחד התומכים הגדולים ביותר בישראל מבין מנהיגי מדינות העולם.
6 צפייה בגלריה
דגל ישראל על גג משרד קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ
דגל ישראל על גג משרד קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ
דגל ישראל על גג משרד קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ
( צילום: AFP)
בסוף השבוע החליט קורץ להניף את דגל ישראל על בניין הקנצלר בבירה האוסטרית לאות הזדהות עם ישראל, ובתגובה לכך הודיע אתמול שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף כי ביטל את ביקורו המתוכנן בווינה. בהודעתו על הנפת הדגל בטוויטר כתב קורץ: "הדגל הונף לאות הזדהות. יש לגנות את התקפות הטרור נגד ישראל בכל תוקף. אנו עומדים יחד לצד ישראל".
זריף היה אמור להיפגש בביקורו בווינה עם שר החוץ האוסטרי אלכסנדר שלנברג. מלשכתו של שלנברג נמסר בתגובה על החלטת זריף שלא להגיע: "צר לנו על הביטול, אבל ברור לנו כשמש שכשחמאס יורה יותר מ-2,000 רקטות על מטרות אזרחיות בישראל – לא נשתוק על כך".
6 צפייה בגלריה
רה"מ נתניהו עם קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ
רה"מ נתניהו עם קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ
נתניהו וקורץ, בפגישה לפני חודשיים
(צילום: אולבייה פיטוסי)
שגרירת אוסטריה חנה ליקו צייצה בטוויטר אתמול: "רקטה פגעה ברמת גן, קרוב לשגרירות האוסטרית. למרבה המזל כולנו בריאים ושלמים. זה חייב להיפסק באופן מיידי".
ביום שישי תיקנה אוסטריה את חוק הסמלים, האוסר על שימוש בסמליו של ארגון טרור, וקבעה כי חיזבאללה - על כל זרועותיו - הוא ארגון טרור. לפני התיקון, רק הזרוע הצבאית של חיזבאללה נכללה בחוק הסמלים. בכך הצטרפה אוסטריה לגרמניה, צ'כיה, סלובניה ושווייץ שכבר קיבלו לאחרונה החלטות בנוגע לארגון הטרור הלבנוני.

ארצות הברית

באגף הליברלי של המפלגה הדמוקרטית יש לחץ כבד על הנשיא ג'ו ביידן לפעול ביתר שאת להפסקת אש, אבל בינתיים ביידן מסתפק בשיחות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו שבהן הזכיר את "אובדן החיים הטרגי של אזרחים, ישראלים ופלסטינים" והביע תקווה שהעימות יסתיים בקרוב.


בשיחתו האחרונה עם נתניהו הדגיש ביידן את התמיכה הברורה שלו בזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני הרקטות של חמאס וארגוני הטרור הנוספים בעזה. לפי הודעת הבית הלבן, ביידן אף גינה את המתקפות חסרות ההבחנה נגד ערים ויישובים בישראל. "אני מאוד מעריך את הגיבוי של ביידן ושל הממשל האמריקני לזכותה של ישראל להגנה עצמית", אמר על כך נתניהו.

בריטניה

בהצהרה של נתניהו ביום שישי הוא ביקש לומר מילות הערכה לכמה ממנהיגי המעצמות, שלא כופים על ישראל הפסקת אש. לצד נשיא ארצות הברית ביידן, הוא הזכיר את נשיא צרפת עמנואל מקרון, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל וגם את ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון. הם, לדבריו, "עמדו על זכותנו הטבעית והמובנת מאליה להגן על עצמנו, לנהוג בהגנה עצמית מול הטרוריסטים הללו שגם תוקפים אזרחים וגם מתחבאים מאחורי אזרחים".
6 צפייה בגלריה
שר החוץ של בריטניה דומיניק ראב ב פרלמנט דיון כמעט ריק בגלל ה קורונה
שר החוץ של בריטניה דומיניק ראב ב פרלמנט דיון כמעט ריק בגלל ה קורונה
שר החוץ הבריטי ראב. גינה את מתקפת הטילים על ירושלים
(צילום: EPA)
בתחילת המבצע גינה שר החוץ הבריטי דומיניק ראב את מתקפת הטילים על ירושלים. עם זאת, ועל רקע המחאות ההמוניות בלונדון בהשתתפות מנהיג הלייבור הקודם ג'רמי קורבין, אמר מנהיגה הנוכחי של מפלגת האופוזיציה, קיר סטארמר, כי "ישראל חייבת לכבד את החוק הבינלאומי, ועליה לעבוד לצד המנהיגים הפלסטינים כדי להפיג את המתיחות".

צ'כיה

תומך נלהב נוסף בישראל הוא נשיא צ'כיה מילוש זמאן. הוא אמר במהלך המבצע כי ליבו עם מדינת ישראל, וצייץ תמונה של דגל ארצו לצד דגל ישראל ולב. דגל ישראל החליף זמנית את דגל האיחוד האירופי במצודה בפראג, והטקס שודר בחלקו בשידור ישיר ברשתות החברתיות על ידי לשכת הנשיאות בצ'כיה.
6 צפייה בגלריה
בצ'כיה מניפים את דגל ישראל במקום את דגל האיחוד האירופאי
בצ'כיה מניפים את דגל ישראל במקום את דגל האיחוד האירופאי
מניפים את דגל ישראל בפראג
6 צפייה בגלריה
פוסט תמיכה בישראל של נשיא צ'כיה מילוש זמאן
פוסט תמיכה בישראל של נשיא צ'כיה מילוש זמאן
ציוץ התמיכה של הנשיא זמאן
(מתוך טוויטר)
ראש ממשלת צ'כיה אנדריי באביש הצהיר אף הוא שהוא ניצב לצד ישראל. גם שר החוץ יאקוב קולהאנק הביע תמיכה בלתי מסויגת: "ישראל מתמודדת עם מתקפה ברברית, לכן אתלה את דגל ישראל על בניין ארמון צ'רנין".

סלובניה

שלשום הונף דגל ישראל על בניין ממשלת סלובניה, וגם היא פרסמה הודעה שבה הבהירה כי היא מזדהה עם ישראל ומגנה את התקפות הטרור עליה.
6 צפייה בגלריה
דגל ישראל על בניין ממשלת סלובניה
דגל ישראל על בניין ממשלת סלובניה
דגל ישראל על בניין ממשלת סלובניה
(צילום: AFP)
בנאומו אמש הזכיר ראש הממשלה בנימין נתניהו את אוסטריה, סלובניה וצ'כיה: "אני מעריך את התמיכה חסרת התקדים של מנהיגים עולמיים ממדינות רבות, 25 מדינות כבר הביעו תמיכה חזקה בישראל. באוסטריה, בצ'כיה, בסלובניה - הניפו את דגל ישראל על בנייני הממשלה".
"אני לא זוכר דבר כזה, יכול להיות שזה היה, אבל אותי זה ריגש מאוד ואני רוצה לומר בשמכם ובשמי שאנחנו מאוד מודים לכל הממשלות הללו ואנחנו מאוד מעריכים את ההתייצבות שלהן איתנו", הוסיף נתניהו. "הם יודעים ואנחנו יודעים שהפעולות שלנו צודקות והפעולות שלנו הכרחיות".

הונגריה

מדינה אירופית אחרת שהביעה תמיכה במאבק מול חמאס היא הונגריה, שראש ממשלתה הוא ויקטור אורבן, שנחשב למנהיג הכי ימני באירופה.
שר החוץ שלה פטר סיירטו כתב בפייסבוק: "הונגריה מגנה את מתקפת הטילים נגד ערי ישראל שמבוצעת על ידי ארגוני טרור פלסטינים. אנחנו מביעים סולידריות עם ישראל ותומכים בזכותה להגנה עצמית. האלימות חסרת ההבחנה נגד אזרחים חייבת להיפסק מיידית".

פולין

תמיכה התקבלה גם משגריר פולין בישראל מארק מאגיירובסקי, שכתב בעמוד הטוויטר שלו בעברית: "אני מגנה בתוקף את המתקפות של חמאס נגד אזרחים בישראל. השימוש בטרור הוא מבוי סתום. אני משתתף בצערם של כל הקורבנות".

יפן

לא רק באירופה יש תומכים במדיניות הישראלית. גם מיפן הרחוקה הגיע חיבוק. סגן שר ההגנה יסוהידה נקאיאמה הביע תמיכה בישראל, בציוץ שפרסם בתחילת מבצע "שומר החומות".
כך כתב נקאיאמה בטוויטר: "מה אתם הייתם עושים? יום אחד, יותר מ-300 טילים שוגרו לפתע על ידי טרוריסטים תוך 24 שעות, גזלו חיים והרסו בתים. לישראל זכות להגן על עצמה מפני הטרוריסטים. מי היה הראשון שירה רקטות על אזרחים? הלב שלנו עם ישראל".