אלפים הגיעו אתמול (שישי) להלווייתם של מוחמד חטיב (22) שנרצח בביתו עם חברו ליית נסרה (19) לפנות בוקר בקלנסווה. "עד מתי נמשיך לחיות עם הסכנה?", זעקו קרוביהם של השניים במסע הלוויה. "נמאס לנו, כל אחד יכול להיות הבא בתור". שעות אחרי ההלוויה, שוב נורתה אש לעבר בתי מגורים בכמה שכונות בעיר.
האש שנפתחה אמש כללה גם ירי לעבר מכוניות, והובילה לפציעתו של אדם אחד באורח קל עד בינוני. אישה בהיריון נפלה בזמן הירי לעבר אחד הבתים. במקביל, בתי עסק בעיר סגרו את דלתותיהם מחשש שהאנשים שפוקדים אותם ייפגעו. "זה לא נגמר, הרצח הבא בדרך", אמרו תושבים.
בינתיים, בחברה הערבית עדיין מעכלים את שאירע בקומה השנייה של בית המגורים הסמוך לבית ספר מקומי, כשהמתנקש ניתק את החשמל בבית ופרץ למקום תוך כדי יריות. "זה כמו בסרטים, העבריינים חצו את כל הקווים האדומים", אמרו. במקום היו עוד 15 חברים של חטיב ונסרה, ושניים מהם פונו לבית החולים, אחד במצב קשה והשני במצב קל עד בינוני.
העירייה כינסה אתמול בצהריים ישיבה דחופה של חברי מועצת העיר ואנשי ציבור, שבה עלה הרעיון לנדות מהעיר משפחות שאחד מחבריהן ייתפס באירוע ירי. "אין מקום לרוצחים ולפושעים שמסכנים את חיי הציבור", אמרו גורמים שהשתתפו בישיבה וביקשו לבדוק את חוקיות המהלך. "זאת הצעה שעשויה למגר את הפשע, הלחץ הציבורי יעשה את שלו".
8 צפייה בגלריה
ירי לעבר בתים בקלנסווה
ירי לעבר בתים בקלנסווה
ירי על בתים בקלנסווה, אמש
תושבים בעיר תקפו את התנהלות המשטרה, וטענו שאין מספיק מעצרים. "אין אמונה בעבודת המשטרה, אם היו עוצרים את היורים היינו מרגישים שהפשיעה בירידה, במקום זה אנשים לוקחים את החוק לידיים". ראש העיר, עבד אל באסט סלאמה, אמר בישיבה כי העירייה מתכוונת להקים ועדה משלה שתמגר את האלימות ברחובות. "המשטרה צריכה לעשות את תפקידה, וההורים צריכים לחנך את הילדים שלהם ולשמור עליהם", רמז למבקרי המשטרה. "אני בקשר יומיומי עם המשטרה וחוזר בכל פעם על דרישתי לטפל בתופעת האלימות". לדבריו, המשטרה עדכנה אותו על התפתחויות בחקירת הרצח הכפול.
8 צפייה בגלריה
ישיבה בעיריית קלנסווה בעקבות הרצח הכפול
ישיבה בעיריית קלנסווה בעקבות הרצח הכפול
הישיבה בעיריית קלנסווה
חבר הכנסת מנסור עבאס, שהשתתף בישיבה, אמר כי הנשק הרב שמסתובב בחברה הערבית מקשה על הפתרונות המוצעים. "עלינו לבנות תוכנית מקצועית ולממש אותה בשטח, אחרת מספר הנרצחים יעלה", אמר. "בשנה שעברה היו קרוב ל-400 ניסיונות רצח, תתארו לכם שמספר הנרצחים בשנה היה כזה".
תושבת קלנסווה, שחששה להיחשף בשמה, סיפרה ל-ynet כי מלבד הפחד להסתובב ברחובות העיר, תושבים שמוצאים את עצמם במקרה עדים לאירועי אלימות נמצאים במלכוד. "אחרי שהייתי עדה לפשע התחלתי לקבל איומים על החיים שלי. העדפתי לא לקחת חלק בכלום כדי שלא יפגעו בי ובילדיי. לעבריינים אין גבולות, ויש להם את השיטות שלהם לנקום. בגלל זה אנחנו מפחדים למסור מידע למשטרה. אם באמת רוצים שנהיה עדי מדינה - אז קודם כל שיאבטחו אותנו ואת המשפחות שלנו, כי גם אם ישמרו עליי - הם מסוגלים לפגוע במשפחה שלי".
8 צפייה בגלריה
הפגנה בקלנסווה בעקבות רצח שני הצעירים מוחמד חטיב וליית נסרה והפשיעה במגזר הערבי
הפגנה בקלנסווה בעקבות רצח שני הצעירים מוחמד חטיב וליית נסרה והפשיעה במגזר הערבי
הפגנה בעקבות הרצח של מוחמד וליית
(צילום: יאיר שגיא)
אחמד סלאמה, שמתגורר גם הוא בעיר, אמר כי הוא חושש מהרגע שבו ייקלע לזירת פשע. "כבר רצחו עדי מדינה ששיתפו פעולה", אמר. "רוב התושבים יודעים גם מי מחביא נשק ומי יורה ברחובות - אבל מפחדים לדבר".
תושב קלנסווה שבנו נרצח לאחרונה, אמר כי עד היום הוא נתקל ברוצח של בנו מעת לעת. "המשטרה לא הגיעה אליו בכלל, והוא מסתובב חופשי", אמר. "אני אפילו לא יודע על מה רצחו אותו. פשוט רצח בדם קר". כששמע על היוזמה לגרש משפחות של מעורבים בפשע אמר כי יתמוך בכך: "הם מסכנים את החיים שלנו. יש לנו תרבות טובה, ובגללם חושבים שיש עבריינים בכל העיר".
25 בני אדם נרצחו מתחילת השנה בחברה הערבית. מאות מפגינים השתתפו שלשום בערב בעצרת בכיכר רבין בתל אביב בדרישה למגר את האלימות במגזר: "אנחנו כבר איבדנו את היקר לנו מכל, לכן נגיע לכל מקום בארץ כדי למנוע את הקורבן הבא", אמרה מונה חליל, שבנה עבד נורה למוות בשנה שעברה בחיפה.
פורסם לראשונה: 22:36, 19.03.21