2 צפייה בגלריה
מבחן לפני עידן הקורונה. סטודנטים נגד התוכנה החדשה
מבחן לפני עידן הקורונה. סטודנטים נגד התוכנה החדשה
מבחן לפני עידן הקורונה. סטודנטים נגד התוכנה החדשה
(צילום: shutterstock)
אגודת הסטודנטים של האוניברסיטה הפתוחה עתרה היום (חמישי) לבית המשפט המחוזי בלוד נגד הנהלת המוסד האקדמי, בדרישה לאסור על האוניברסיטה לחייב את הסטודנטים להיבחן באמצעות תוכנה שפוגעת בפרטיותם, לדבריהם. האגודה דורשת לאפשר לתלמידים להיבחן בכיתה אם ירצו בכך.
בעתירה שהגישה האגודה, המייצגת 40 אלף סטודנטים, באמצעות עורכי הדין ישי דב גלילי ואיילת בטש מנחם, נטען כי האוניברסיטה הפתוחה מחייבת את תלמידיה המבקשים להיבחן להתקין במחשב את התוכנה "תומקס". התוכנה משתלטת על המחשב, מצלמת ומקליטה את הסטודנטים בזמן מבחנים. היא מונעת גם פתיחת קבצים שונים. באמצעות בינה מלאכותית התוכנה מסמנת למשגיחים על תנועות של הסטודנט שעשויות לעורר חשד להתנהגות פסולה במהלך הבחינה.
בעתירה ציינו הסטודנטים כי "התוכנה משתלטת על המחשב. היא יכולה להעתיק קבצים של הסטודנט מבלי שהוא יידע על כך. התוכנה דורשת כתנאי להתקנתה שמירה של נתוני הסטודנט במאגרי חברה הפרטית. בכניסה לבחינה הסטודנט מצטלם עם תעודת הזהות שלו - והמידע נשמר במאגרי החברה. לא ברור איזה שימוש תעשה החברה, הפרטית הזאת, במאגרי המידע ובאיזה אופן תסחור במידע זה".
עורכי הדין ציינו כי בשל העובדה שהתוכנה היא כה פולשנית, סטודנטים המשרתים בכוחות הביטחון וחלק מהסטודנטים העובדים בחברות היי טק לא יכולים להוריד את התוכנה למחשבים שלהם. זאת משום שהארגונים הללו אוסרים את הורדת התוכנה מפני שהיא מאפשרת חדירה לקבצים הפרטיים של הסטודנט. הם הוסיפו כי השימוש בתכנה אינו סביר ואינו מידתי, בפרט כאשר ישנן אלטרנטיבות שאינן פוגעניות, ובאמצעותן אפשר לבחון את הסטודנטים מרחוק.
2 צפייה בגלריה
ישי דב גלילי ליאור פליק
ישי דב גלילי ליאור פליק
יו"ר אגודת הסטודנטים ליאור פליק ועו"ד ישי דב גלילי שהגיש את העתירה
"במציאות אשר נכפתה עלינו ברור כי יש לבצע התאמות לצורך למידה ובחינה מרחוק. ברם, בהתאם ובהכרח יש להתאים את הבחינות לסביבה הלימודית הנוכחית. לא ייתכן כי ייעשה שימוש בתוכנה כה אגרסיבית אשר עלולה לפסול בחינה על תזוזת עיניים או רעש רקע", הוסיפו הסטודנטים.
עוד הם ציינו כי השימוש בתוכנה נבחן על ידי מוסדות השכלה גבוהה רבים, למשל אוניברסיטת תל אביב, ומרביתם פסלו את השימוש בה. באוניברסיטת אריאל כבר הוחלט על הפסקת השימוש בתוכנה. גם באוניברסיטת בן גוריון, הטכניון ואוניברסיטת חיפה החליטו שלא להשתמש בתומקס. אוניברסיטה נוספת שמשתמשת בתוכנה היא בר אילן, וגם בה מתכננת אגודת הסטודנטים לפנות לית המשפט.
יו"ר אגודת הסטודנטים באוניברסיטה הפתוחה ליאור פליק אמר: "טוהר הבחינות זהו ערך חשוב ביותר, אך לא יכול להוות תירוץ לפגיעה חמורה בזכויות הסטודנט. כמוסד שיכול היה לבחור בחלופות אחרות, האוניברסיטה איננה נותנת שום פתרון חלופי למרות שהיא מקיימת בחינות גם בזום כמו שאר המוסדות". בתוך כך חברת הכנסת קטי שטרית (הליכוד) ביקשה מוועדת ההסכמות בכנסת לאשר כינוס מיוחד של ועדת החינוך לדון בטענות הסטודנטים נגד תוכנת הבחינות.
מהאוניברסיטה הפתוחה נמסר בתגובה: "האוניברסיטה הפתוחה היא האוניברסיטה הגדולה בישראל. עשרות אלפי הסטודנטים לומדים בכל רחבי הארץ, וגם מהעולם, ועל כן נדרשת היערכות לוגיסטית ייחודית. משבר נגיף הקורונה הציב בפני במוסדות האקדמיים בארץ ובעולם אתגרים חדשים, ביניהם קיום בחינות מקוונת מרחוק שיאפשרו מצד אחד שמירה על טוהר הבחינות ורמה אקדמית גבוהה ומצד שני הגנה על פרטיות הסטודנטים.
"השגחה מקוונת היא הפתרון המקובל במוסדות אקדמיים רבים אחרים בארץ ובעולם, והיא תיעשה גם באו"פ, בחלק מהקורסים שבהם נדרשת השגחה, בהתאם לכללי הגנת הפרטיות. לצערנו אין ביכולתנו לאפשר לסטודנטים להגיע לקמפוסים להיבחן במחשבים של האוניברסיטה כפי שחלקם ביקשו נוכח הנחיות משרד הבריאות. בעניין הפנייה לביהמ"ש, נציין כי ביהמ"ש לא נעתר לעתירת הסטודנטים ולא הוציא צו מניעה במעמד צד אחד".