בתוך ימים אחדים ידון הקבינט הביטחוני בתקציב הביטחון לשנת 2021, כשבשנה שעברה כבר קיבל תקציב צה"ל תוספת של 2.5 מיליארד שקלים. השנה, כך נודע ל-ynet, מבקש צה"ל תוספת של עוד ארבעה מיליארד שקלים כדי להשלים את תקציבו, על רקע העובדה שלא אושר תקציב שנתי. בנוסף לסכום הזה, הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי מבקש תוספת תקציב נוספת בסכום של כשלושה מיליארד שקלים, כדי לממן מוכנות לתקיפה אפשרית באיראן, שמטרתה למנוע פריצה שלה לעבר נשק גרעיני.
3 צפייה בגלריה
F-35 מטוס קרב
F-35 מטוס קרב
מטוס F-35
(צילום: AP)

התוספת החדשה שכעת מבקש הצבא היא רק המינימום הנדרש, להערכת חיל האוויר, למוכנות בהקשר האיראני. כוכבי מקבל בבקשתו לתוספת התקציבית תמיכה חד-משמעית הן מראש הממשלה בנימין נתניהו והן משר הביטחון בני גנץ. זאת בצל חוסר הידיעה נכון לעכשיו באשר להתפתחויות בין איראן לממשלו החדש של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, אם בכלל יהיו כאלו.
כוכבי כבר החל ב"נוהל קרב" לתקיפה אפשרית באיראן – תהליך מובנה מהגדרת המשימה, התכנון ועד ביצוע המשימה – והוא יודע בדיוק מה הוא צריך, כיוון שתקיפה באיראן פירושה כנראה בוודאות גם מלחמה בצפון ואולי אף בדרום. מדובר בחימושים מכל הסוגים להגנה (מיירטים) ולהתקפה (אוויריים).
3 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל אביב כוכבי. הכין "נוהל קרב"
הרמטכ"ל אביב כוכבי. הכין "נוהל קרב"
הרמטכ"ל אביב כוכבי. הכין "נוהל קרב"
(צילום: חיים הורנשטיין)
החלטת הרמטכ"ל להתחיל ב"נוהל קרב" לתקיפה אפשרית באיראן התקבלה בסביבות האביב בשנה שעברה, כשהתברר שהאיראנים הגיעו לשלב מתקדם מאוד בפיתוח דור חדש של צנטריפוגות מהירות להעשרת אורניום.
הצנטריפוגות (סרכזות) האלו – מהדגמים IR-8 ,IR-6 ו-IR-10 – מסוגלות להעשיר אורניום במהירות שהיא פי שישה ואפילו פי עשרה ממהירות הצנטריפוגות הישנות, P-2, שבהן השתמשו האיראנים עד כה (והתבססו על טכנולוגיה ורכיבים שרכשו האיראנים ממדען הגרעין הפקיסטני עבד אל קאדיר חאן).
הכנסת הצנטריפוגות החדישות לשימוש מקצרת מאוד, בחודשים רבים, את מה שמכונה "הפריצה לפצצה" – פרק הזמן שעובר בין החלטה לייצר נשק גרעיני עד שנצברת כמות מספקת (28 ק"ג) של אורניום מועשר לרמה של 90%, המהווה חומר בקיע שאיתו אפשר לייצר ראש קרב גרעיני אחד, בעוצמה של הפצצה שהשמידה את הירושימה.
3 צפייה בגלריה
צנטריפוגה צנטריפוגות מתקדמות מסוג IR-8   ב מתקן העשרת ה אורניום ב נתנז איראן
צנטריפוגה צנטריפוגות מתקדמות מסוג IR-8   ב מתקן העשרת ה אורניום ב נתנז איראן
הצנטריפוגות המתקדמות. לקצר את הפריצה לפצצה
(צילום: EPA)
אנשי פרויקט הגרעין האיראני אף התקינו כמה מערכים של צנטריפוגות חדשות כאלה במתקן ההעשרה בנתנז והתחילו להפעילן, עד שביולי נהרסו מרביתן בפיצוץ מסתורי המיוחס לישראל.
השלמת פיתוח הצנטריפוגות החדישות באיראן והתקנתן לפעולה עוררה דאגה רבה בישראל כיוון שהיא מאפשרת לאיראן להציב את העולם ואותנו בפני עובדה מוגמרת: שהיא בעלת נשק גרעיני או אפילו יכולת לייצר אותו בתוך כמה שבועות – ממש כמו שעשתה צפון קוריאה.
במצב כזה לישראל, ארה"ב ומדינות אחרות בעולם לא יהיה זמן לפעול דיפלומטית או להיערך צבאית לסיכול כניסתה של איראן ל"מועדון האטומי". ההשלכות ברורות, ולכן החליט הרמטכ"ל כוכבי לפני יותר מחצי שנה – בלי קשר לתוצאות הבחירות לנשיאות בארה"ב – להתחיל בהכנות כדי שבידי ישראל תהיה אופציה צבאית אמינה שתאפשר לה לסכל לבדה פריצה אפשרית של איראן לעבר הפצצה, וכדי שישראל תוכל לנטרל את האיום, התוכנית המבצעית צריכה להיות זמינה, מדויקת והרסנית.