3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ו בני גנץ
בנימין נתניהו ו בני גנץ
בני גנץ ובנימין נתניהו. יוזמות מכל צד
(צילום: אלעד מלכה)
אל מול איומי כחול לבן לייצר מהלך פוליטי שיפרק את ממשלת האחדות, הליכוד נערך לתרחיש דומה - ומכין יוזמות בקנה, בהסתמך על דבריו של יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד: ח"כ שלמה קרעי הניח הבוקר (יום ב') על שולחן הכנסת הצעת חוק לביטול ממשלת החילופים, שתאפשר לראש הממשלה נתניהו לפטר את שרי כחול לבן מהממשלה.
ההצעה תצטרך לצבור 45 ימים על שולחן הכנסת לטובת תחילת הליך החקיקה. מטרת ההצעה, כך מסביר קרעי, היא לייצר מצב שבמסגרתו גם אם המערכת הפוליטית אכן תלך לבחירות, שרי כחול לבן לא יכהנו בממשלה.
3 צפייה בגלריה
שלמה קרעי
שלמה קרעי
מסתמך על דבריו של לפיד. ח"כ קרעי
(צילום: אבי מועלם)
להצעת החוק, שכבר עלתה בדיונים פנימיים בליכוד, אין אמנם רוב אוטומטי בכנסת, אולם במפלגה מתכוונים לנסות ולשכנע את אנשי האופוזיציה ובראשם יש עתיד, שגם אם המערכת צועדת לבחירות, ליו"ר המפלגה יאיר לפיד עדיף להיכנס למערכה מבלי שגנץ מכהן במשרד הביטחון, אבי ניסנקורן במשפטים, ואשכנזי במשרד החוץ.
כך לשיטתם, ללפיד יהיה אינטרס לחפש לעצמו את הדרך הקלה להחזיר את הבייס של כחול לבן שעדיין תומך בגנץ. על-פי הסקרים האחרונים שפורסמו, כחול לבן עומדת יציבה על 10 מנדטים במקרה שהמערכת הפוליטית תלך לבחירות. זו לא הפעם הראשונה שההצעה הועברה ללפיד. גם בעבר היא הוצעה לו על-ידי גורמים בליכוד שרצו לקדם אותה, אולם היא נגנזה לאחר שהתברר שאין לה סיכוי לעבור.

כעת, כשהמתיחות הפוליטית נראית בשיאה, ההצעה חוזרת אל שולחן הכנסת, כדי שאפשר יהיה לשלוף אותה בנסיבות הפוליטיות המתאימות.
"תיקון מס' 8 לחוק-יסוד: הממשלה (והתיקון המשלים לו) נחקקו על מנת לצאת מ'הפלונטר' הפוליטי ולמנוע קיום מערכת בחירות רביעית בתוך שנה וחצי", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק. "במצב הפוליטי שנוצר, לא הייתה שום אופציה ריאלית אחרת להקמת ממשלה מלבד ממשלת החילופים שכוננה בהתאם לתיקון האמור".

"כשלביבי לא יתחשק - שיגיד"

בהמשך נכתב: "יחד עם זאת, הליקויים בממשלה זו וחוסר היכולת לעבוד למען האזרחים בשיתוף פעולה בין שתי מפלגות הנמצאות בקצוות אידיאולוגיים שונים, פוגע יותר מאשר מועיל למדינה ולאזרחים.
על כן, מוצע לבטל את תיקון חוק היסוד שנחקק לצורך כינון ממשלת החילופים, ובכלל זה התיקונים שנחקקו כהוראת שעה וכן אלה שנחקקו כהוראת קבע. כמו כן, מוצע לבטל את התיקונים המשלימים לחוקים "רגילים" שנחקקו ביחד עמו. ביטול כאמור יאפשר לכנסת לבחור ממשלה חדשה באמצעות הצבעת אי-אמון של 61 חברי כנסת, וזאת מבלי לצאת למערכת בחירות נוספת".
3 צפייה בגלריה
נאומים במליאת הכנסת
נאומים במליאת הכנסת
לפיד יחבור לנתניהו?
(צילום: שמוליק גרוסמן/דוברות הכנסת, ערוץ הכנסת)
בהצעת החוק הזכיר קרעי כי בעת הליכי חקיקת התיקון לחוק היסוד, באפריל האחרון, אמר לפיד כי יחבור לנתניהו במקרה שיחליט לבטל את חוקי הרוטציה. "לגוש הליכוד יש 59 ח"כים ולנו 16. זה 75. ובכל רגע נתון שלא יתחשק לביבי לקיים את הרוטציה, כל מה שהוא צריך לעשות זה לבוא אליי ולהגיד - אנחנו רוצים להחזיר את החוקים הללו לנוסח המקורי שלהם", אמר אז לפיד. "אני רוצה להגיד משהו: אנחנו נגיד כן".
בפנייה לחברי כחול לבן בדיון בוועדה לשינוי חוק היסוד, לפיד הוסיף אז כי "החוקים האיומים והמבזים האלה צריכים להתבטל. הם נעשו רק מסיבות פרסונליות כדי שתוכלו להיות שרים בלשכות של שרים. אל תעמידו פנים שזה בגלל הקורונה".
בתגובה אמר ח"כ לפיד: "אני אמרתי כבר אז - אני לא אעשה שום דבר שיאריך אפילו בשעה את כהונת נתניהו כראש ממשלה. אם הם רוצים, שיצביעו איתנו על פיזור הכנסת, נלך לבחירות. תיקבע ממשלת המעבר ואז אני אשמח להצביע איתם על החוק הזה כדי להחזיר את חוק יסוד הממשלה לקדמותו. עד אז - לא".