2 צפייה בגלריה
אבו מאזן ג'ו ביידן
אבו מאזן ג'ו ביידן
אבו מאזן וג'ו ביידן
(צילום: רויטרס, AFP)
הרשות הפלסטינית שלחה איגרת מדינית רשמית ראשונה לממשל האמריקני, שבה הוצגו ההסכמות הבסיסיות שאליהן הגיעו הפלגים הפלסטינים, בהם גם חמאס. לפי ההסכמות הללו, כלל הפלגים מחויבים להקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967 שבירתה מזרח ירושלים ולהתנגדות עממית בדרכי שלום.
את האיגרת שלח בכיר הרשות הפלסטינית חוסיין א-שייח לאחראי על הנושא הישראלי-פלסטיני בממשל ביידן, האדי עמר. באיגרת נכתב כי לאור ההסכמות הללו החליט אבו מאזן לפרסם את הצו הנשיאותי לבחירות לפרלמנט, לנשיאות ולמועצה הלאומית הפלסטינית. א-שייח הדגיש במפורש באיגרת את הסכמת חמאס לעקרונות הללו.
2 צפייה בגלריה
האיגרת
האיגרת
האיגרת הרשמית ששלחו הפלסטינים לאמריקנים
ההסכמות המפורטות באיגרת הושגו במפגש שנערך בתחילת ספטמבר במקביל ברמאללה ובביירות באמצעות שיחת וידאו. השתתפו בו מנהיגי הפלגים הפלסטינים, כולל אלו שאינם חלק מאש"ף כמו חמאס והג'יהאד האיסלאמי.
באיגרת צוין עוד כי כלל הפלגים מחויבים לסטנדרטים של החוק הבינלאומי, וכי אש"ף מהווה את המטרייה החוקית היחידה לייצוג הפלסטינים. עיקרון נוסף שהוסכם עליו ונשלח לאמריקנים הוא שכל תוצאה בבחירות תכובד ושתהיה העברה מסוגרת של השלטון במידת הצורך.

איגרת זו מחזקת את ההערכה כי אחת המטרות של הצו הנשיאותי שהוציא אבו מאזן לקיום בחירות נועדה לסייע לשיקום היחסים של הרשות הפלסטינית עם הממשל האמריקני החדש. זאת משום שהדמוקרטים בארצות הברית מייחסים חשיבות לסממנים דמוקרטיים.
הבחירות לפרלמנט הפלסטיני צפויות להיערך בחודש מאי, ולאחריהן ייערכו בחירות לנשיאות הפלסטינית ביולי. הבחירות למועצה הלאומית הפלסטינית, שהיא למעשה הפרלמנט של אש"ף, ייערכו באוגוסט. עם זאת, ברור לכל כי עד אז יכול אבו מאזן לעצור בכל שלב את קיום חלק משלבי הבחירות או את כולם בתירוצים שונים, אם לא יושגו הסכמות או שתהיה סכנה שתנועתו, פתח, תפסיד את הנשיאות לגורם אחר.
אמש חתם אבו מאזן על צו שמורה על כיבוד חופש הביטוי לקראת הבחירות שייערכו. הצו אוסר רדיפה משטרתית ומעצרים בגין סיבות הקשורות לחופש הביטוי ולשיוך פוליטי בשטחי הרשות לרבות רצועת עזה. בחמאס בירכו על הוצאת צו זה, שמאפשר לארגון להתחיל בקמפיין בחירות בשטחי הגדה המערבית.