מנכ"ל משרד הבריאות היוצא הפרופסור חזי לוי, אמר היום (ראשון) לאולפן ynet כי "ישנה התפרצות של קורונה, אבל לא מדובר בגל ולא צריך להיות מבוהלים". לוי אמר עם זאת כי במשרד שוקלים להטיל מגבלות נוספות בעקבות העלייה בתחלואה והוסיף כי נשקלת האפשרות להתחיל לחסן במנה שלישית כבר באוקטובר הקרוב, לפחות את האוכלוסייה שבסיכון.
"אנחנו רואים שההתפרצות ממשיכה להתחולל, אבל אין ספק שהמצב שונה מהגל הקודם ולכן אני לא אומר שאנחנו בגל ושצריך להיות מבוהלים, אבל במשרד אנחנו מוטרדים ומודאגים מהמגמה. היינו כמעט על 0 או 1 חולים קשים ביום ולאחרונה רואים 4-3 חולים ביום ומרבית המאומתים לשמחתנו עדיין בתחלואה קלה".
2 צפייה בגלריה
חזי לוי
חזי לוי
"מוטרדים ומודאגים מהמגמה". פרופ' לוי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
-אתה אומר שמי שחולה זה בקטנה אז בעצם ממה דואגים? אולי זו סתם שפעת? "אמנם חולים קשים הם בני 60 ומעלה אבל גם בקרב מחוסנים יש הדבקות, ואתה לא יכול להתעלם מהמצב הזה ולומר שכלום לא קרה. יש עדיין ילדים ובני נוער רבים שאינם מחוסנים ושיכולים להידבק ולהדביק ויש לנו 200 אלף מבוגרים שאינם מחוסנים וזה מצב שצריך להכיל אותו. נכון, התחלואה לא קשה בקרב החולים ואם היא קשה היא במספרים לא גדולים, זה לא מעלה את רמת העומס עדיין על מחלקות האשפוז בבתי החולים, אבל ראוי שנהיה מודאגים ומוטרדים ונראה כיצד להכיל לפני שזה ייצא מכלל שליטה. תראה מה קורה בעולם, בארצות שגם בהן הייתה ירידה בתחלואה שמתחילה שוב לעלות, אתה רואה מה קורה בבריטניה מאותו זן דלתא".
לוי אמר כי אין עדיין החלטה על צעדים נוספים מעבר לאלו שכבר יושמו כמו השבת המסכות בחללים הסגורים. "כמובן שהגבלות יכולות לכלול חזרה לתו ירוק באירועים עם ילדים, נמשיך להתדיין בזה היום ומחר".



-אתה אומר שזאת התפרצות עזה ויש דאגה, אבל מצד שני אתם שוקלים ומדברים. למה לא להקדים תרופה למכה? "יש התפרצות, יש עלייה במספרים ולכן החזרנו מסכות. עכשיו אנחנו דנים האם צריך לנקוט בצעדים נוספים, על פי מספר המאומתים והתייעצות עם מומחים. יש כלים על השולחן וננקוט בהם לפי הצורך וזה בדיוק הרגע לדון האם קיים הצורך או שעדיין אפשר להכיל את ההתפרצות. כשנצטרך לנקוט בצעדים האלה לא נהסס".
לוי אמר כי אינו חושב שביטול התו הירוק היה טעות. "ניהול מגפה כולל נטילת סיכונים מחושבים, מה אפשר לעשות ומה נכון לעשות. בזמן שביטלנו את התו הירוק ואת המסכות הייתה תחלואה מאוד נמוכה של 5-4 חולים ביום עם שיעור מאומתים נמוך ומקדם הדבקה מתחת ל-0.6% וחשבנו שנכון להקל על התושבים ולעשות פעולות ללא תו ירוק שהטיבו עם הילדים שלא מחוסנים לקראת הקיץ".
2 צפייה בגלריה
בני נוער מתחסנים
בני נוער מתחסנים
בני נוער מתחסנים

לוי התייחס לנושא החיסונים ואמר כי גורמי המקצוע דיברו על מנת חיסון שלישית עד סוף השנה או תחילת השנה הבאה, מתוך מטרה להגיע אולי למצב שייצרו חיסונים שיותר מתאימים לזנים החדשים. "מסתבר שבעולם בוחנים מגמה של הקדמת המנה השלישית לסביבות אוקטובר, או משהו כזה, לכן אמרתי שאנחנו נלמד מהעולם וייתכן שגם אנחנו ננקוט בדרך כזאת, לפחות האוכלוסייה המבוגרת יותר שנמצאת בסיכון. מדובר בדברים דינמיים שנמדדים כל הזמן גם בעולם ואנחנו קשובים לשיח בעולם. לכן אמרתי בכל הזהירות המתבקשת שיכול להיות שנתחיל לחסן מנה נוספת לפני סוף השנה, באוקטובר".
-אתה יכול להבטיח שבאוקוטבר יהיו חיסונים לכולם במידה ונצטרך? "אני יכול לומר שהדברים האלה נלקחו בחשבון כשרכשנו את החיסונים, ואם נחליט לעשות את זה ניערך בעוד זמן כדי שנוכל לתת את החיסונים שנחליט לתת לאוכלוסיה הנדרשת".
לוי התייחס לאפשרות שחיסונים שרכשנו ייזרקו לפח כי הם פגי תוקף: "כשקונים חיסונים במקום שיש חוסר בעולם, מחסור בייצור ונהירה אחרי חיסונים, אתה קונה עם מידת סיכון. בבריטניה קנו 7-6 חיסונים פר אדם, אנחנו קנינו הרבה פחות, כשני חיסונים מכמה סוגים כי אם היה מחסור אתה לא יכול להגיד 'אוי אני צריך עוד חיסונים, בוא נתקשר לחברה ונקבל משלוח'. יש מחסור בחיסונים ולכן אתה קונה עם סיכון משום שאם חלק מהם לא יהיו בשימוש זה עדיין פחות מסוכן מהאפשרות שלא יהיו לך חיסונים".
-האם הפרצה בנתב"ג סוף סוף בדרך להיסגר? "אנו עושים רבות כדי להגביר את השירות והנוחות של הנכנסים ארצה ותוך כדי סוגרים פרצה. ממש בימים האלה מוקם אוהל חדש בהמשך לאוהל הקיים שייתן עוד 50-40 עמדות בדיקות ויביאו למעל 120 עמדות בידוק. אנחנו עושים הכל לשפר את היכולות בחוץ אבל בעיקר מקצרים את הזמן מהבדיקה ועד ההודעה לנדבקים. גם הוגברה האכיפה בקרב היוצאים לאותן מדינות שאסרו לנסוע עליהם, המדינות השחורות, והאכיפה בקרב השבים, אבל האכיפה לבידוד היא קריטית ומתחילה בראש של כל אחד מאיתנו. אנשים צריכים להבין שחלק מההתפרצות החלה בקרב חוזרים מחו"ל שלא שמרו על הבידוד. אז גם אם אתם מרגישים טוב אתם יכולים לפזר את שרשראות ההדבקה".