איי פארו, קבוצת איים בצפון האוקיינוס האטלנטי, נחשבת לאחד המקומות היפים והמיוחדים בעולם. האיים שייכים באופן רשמי לממלכת דנמרק, אך בפועל נהנים 53 אלף תושבי האיים מאוטונומיה כמעט מלאה. באופן די מפתיע, בעיצומו של משבר הקורונה, פתחה איי פארו "שגרירות" בישראל.
10 צפייה בגלריה
איי פארו
איי פארו
(צילום: יניב רוזנמן-סגל)
10 צפייה בגלריה
איי פארו
איי פארו
(צילום: יניב רוזנמן-סגל)
הנציגות הדיפלומטית של איי פארו בישראל היא השביעית שלהם ברחבי העולם, וכדי להסביר עד כמה יוצא דופן הצעד, נציין שלאיי פארו אין אפילו נציגות בארצות הברית. הנציג הדיפלומטי של איי פארו בארץ, ג'ון רג'אני, סיפר כי ההחלטה על פתיחת הנציגות כאן נועדה לקדם את יחסי המסחר והתיירות שלהם עם ישראל.
את איי פארו מרכיבים 18 איים שממוקמים בין יבשת אירופה לבין איסלנד. מבין 18 האיים, רק 17 מאוישים. מזג האוויר שם הפכפך מאוד ובלתי צפוי, וביום טוב אחד אפשר לחוש שם את כל עונות השנה. מאז שנת 1948 מתנהלת קבוצת האיים שמשתייכת לדנמרק באמצעות שלטון עצמאי, ונהנית ממעמד של אזור אוטונומי.
10 צפייה בגלריה
תוכי ים
תוכי ים
תוכי ים (פאפינים). רבים באיי פארו
(צילום: shutterstock)
אחת האטרקציות המיוחדות של האיים היא תוכי הים – הפאפינים – שמושכים לשם תיירים מכל רחבי העולם.
"העם הישראלי אוהב סלמון, ואנחנו רוצים לתת לכם סלמון טרי מאיי פארו. אנחנו גאים בכך שהוא הטוב בעולם, ואנחנו מייצאים לכל העולם", סיפר רג'אני. "הסלמון שלנו הוא פרימיום, עושים בו שימוש למסעדות סושי ואיכות, וכיום יש מעט מאוד סחר בין ישראל לאיי פארו. ישראל מתקדמת בהרבה תחומים, ואני חושב שיש פוטנציאל להרבה יותר שיתוף פעולה".
רג'אני סיפר כי אחת הסיבות לפתיחת שגרירות בישראל הייתה האהדה שרוחשים האזרחים בקבוצת האיים לישראל. "זה קשור להרבה סיבות. זו מדינה נוצרית שמרנית ורבים מתושבי האיים בעלי הרבה ידע על הברית הישנה וההיסטוריה של ישראל", אמר. "הם מאוד אוהבים את ישראל ועוקבים אחריכם. מאז שנות ה-70 היו הרבה טיולים של תושבי איי פארו לישראל".
10 צפייה בגלריה
ג'ון רג'אני
ג'ון רג'אני
ג'ון רג'אני. הסלמון הטוב בעולם
10 צפייה בגלריה
דגל איי פארו
דגל איי פארו
(צילום: shutterstock)
הוא העריך שאין עוד מדינה בעולם ששלחה שיעור גבוה כל כך מתושביה לטיולים בישראל, ביחס לאיי פארו. "זו עוד סיבה שיש סנטימנט חיובי לישראל", אמר רג'אני. "והממשלה אמרה שאנחנו צריכים לפתוח שגרירות בישראל כדי לקדם ולחזק את היחסים – הפוליטיים וגם הכלכליים והתרבותיים".
בעניין התיירות, סיפר רג'אני כי הנציגות כבר החלה בחקר שוק כדי לבדוק אם יש היתכנות כלכלית לפתיחת טיסות ישירות בין ישראל לאיים. "יש לנו חברת תעופה לאומית ויש להם מטוסים שיכולים לטוס ישירות לתל אביב", אמר. "אנחנו בוחנים אפשרויות. איי פארו היא יהלום לא מוכר של העולם. אנחנו רחוקים, וצריך לבחור להגיע אלינו. האיים נותרו טהורים ולא תיירותיים, ואנחנו מחפשים תיירות איכותית".
10 צפייה בגלריה
אוהדי איי פארו
אוהדי איי פארו
אהבה לישראל והיכרות מהכדורגל. אוהד הנבחרת המקומית
(צילום: gettyimages)
לדברי רג'אני, אזרחי ישראל יכולים להתאים לתיאור שהוא מעניק לתיירים שאותם רוצים באיי פארו לראות. "ישראל היא שידוך מושלם לכך. הישראלים אוהבים לטייל בעולם וזה טוב לנו. הם יראו את איי פארו כחוויה נהדרת".
איי פארו כנראה זכורה לאוהדי הכדורגל בישראל מהמפגשים בעבר במסגרת מוקדמות המונדיאל והיורו. הנבחרת, שידועה כ"בשר התותחים" של אירופה, הוגרלה באותו בית עם ישראל במוקדמות מונדיאל 2022, וב-15 בנובמבר שחקניה יגיעו לארץ, חודשיים אחרי ששחקני נבחרת ישראל יבקרו שם.
10 צפייה בגלריה
איי פארו
איי פארו
ארבע עונות השנה ביום אחד. איי פארו
(צילום: AP)
10 צפייה בגלריה
תיירים מתנדבים בעבודות תחזוקה איי פארו
תיירים מתנדבים בעבודות תחזוקה איי פארו
(צילום: Visit Faroe Islands)
על-פי התכנון, בנובמבר יגיע עם הנבחרת של איי פארו גם שר החוץ, שיחנוך רשמית את המשרדים בארץ עם משלחת אנשי עסקים שיחלו בשיתוף הפעולה בין המדינות.
רג'אני גם סיפר על התחושות שחווה עם ההגעה לישראל בחודש ינואר, שהיה הקשה ביותר במגפת הקורונה בארץ. "הגעתי בסוף ינואר בעיצומו של הסגר. יכולתי לחכות עוד אבל ראינו כמה שישראל מתקדמת ואיך הצלחתם לטפל באתגרי הקורונה. אמנם היה קשה בהתחלה לנוע, אבל זה נתן לי זמן להקים משרד ולמצוא בית. עכשיו אני פעיל יותר ופוגש אנשים מעניינים", הוא סיכם.
איי פארו עצמה נקייה מקורונה, וכ-10% מתושביה כבר מחוסנים. מפרוץ המגפה נמצאו שם 659 מאומתים לקורונה ונפטר אדם אחד.