שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און נשא בסוף השבוע נאום לא שגרתי, במהלכו מחה דמעות מעיניו כשהודה לאזרחים על הקרבתם. מדובר בדוגמה הבולטת ביותר לניסיונו של קים לטפח תדמית של מנהיג "עממי", בתקופה שבה המשברים הגדולים בארצו הולכים ומחריפים.
למרות שבשנותיו בשלטון ביצע המנהיג הצעיר טיהורים אכזריים במדינה המבודדת, המומחים אומרים שבמקביל הוא רוצה להציג את עצמו כדמות פוליטית "מסורתית יותר" בהשוואה לאביו האקסצנטרי קים ג'ונג איל.
4 צפייה בגלריה
צפון קוריאה נאום קים ג'ונג און
צפון קוריאה נאום קים ג'ונג און
הנאום של קים ג'ונג און בסוף השבוע
(צילום: רויטרס)
במצעד צבאי בשבת קים היה נרגש מהרגיל כשהודה לחיילים על תגובתם לאסונות הטבע שפקדו את צפון קוריאה, ועל חלקם במניעת התפשטות נגיף הקורונה במדינה. הוא התנצל בפני האזרחים על כך שלא תמיד הוא מצליח לעמוד בציפיות שלהם.
"העם שלנו נתן בי אמון בגובה השמיים ובעומק הים, אך אני לא הצלחתי לענות על הציפיות בצורה מספקת כל הזמן", אמר קים בנאום החריג, במהלכו נראה היה שהדמעות חונקות את גרונו. "אני ממש מצטער על כך".
"הצניעות והכנות של קים, הדמעות שלו והעובדה שדיבר בגרון חנוק - כל הדברים האלה חריגים מאוד, אפילו בשביל מישהו שמודה באופן פומבי במגרעותיו וביסס דפוס של התנהגות אקספרסיבית", אומרת רייצ'ל מיניונג לי, חוקרת שבעבר הייתה פרשנית הממשל האמריקני לענייני צפון קוריאה. היא מציינת שהנאום, שבפירוש היה מיועד לקהל הצפון קוריאני ולא למדינות אויב, נועד להציג את קים כמנהיג כריזמטי – אך גם אנושי.
קים - שחייך חיוך רחב כשצפון קוריאה הציגה טילים בליסטיים ענקיים במצעד – אמר לאזרחיו שהקשיים הכלכליים הממושכים במדינה הם תוצאה של הסנקציות הבינלאומית, משבר הקורונה וסדרת שיטפונות וסופות טייפון שגרמו נזק למדינה.
מאז שהמנהיג הצעיר החליף את אביו בשלטון ב-2011 לפיתוח הכלכלי של צפון קוריאה יש חלק מרכזי באג'נדה שלו. לאור הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו על צפון קוריאה בגלל תוכנית הגרעין והטילים הבליסטיים שלה, הפיתוח הכלכלי של המדינה - סחר בינלאומי, רפורמות ופרויקטים בתחום התשתיות והבנייה - תקוע. גם השיחות ההיסטוריות עם ארה"ב נקלעו למבוי סתום.
לכלכלה הצפון קוריאנית נגרם נזק נוסף כשצפון קוריאה סגרה את גבולותיה כמעט לחלוטין בגלל מגפת הקורונה. קים אמר שההצלחה של המדינה במאבק נגד הנגיף וההתגברות שלה על אתגרים אחרים היא "ניצחון גדול" שהושג על ידי האזרחים. "העם שלנו תמיד היה אסיר תודה למפלגה שלנו, אבל הוא בעצמו זה שראוי להכרת תודה", אמר קים בנאום בסוף השבוע.
4 צפייה בגלריה
קים ג'ונג און צפון קוריאה 75 שנה לייסוד מפלגת הפועלים מפלגת השלטון מצעד צבאי
קים ג'ונג און צפון קוריאה 75 שנה לייסוד מפלגת הפועלים מפלגת השלטון מצעד צבאי
(צילום: רויטרס)
הפרשנית לי אומרת שבדרך כלל מנצל השליט את נאומיו להצהרות אידיאולוגיות ולהרעפת שבחים על מפלגת השלטון. רק לעיתים רחוקות הוא מתמקד באזרחים. "הנאום בפירוש נועד להיות על העם ולמענו", אמרה. בניגוד לאביו שהקפיד לשמור על ריחוק קים מנסה להיראות נגיש יותר. הוא מגיע עם רעייתו למפגשי פסגה עם מנהיגים זרים, ובהופעותיו הפומביות הוא מקפיד לחבק ילדים ולשוחח עם "פשוטי העם".
בנג'מין קצף סילברשטיין, מומחה לכלכלת צפון קוריאה, מציין שקים מקפיד להיות נוכח יותר בשטח ולהגיע לאזורים שנפגעו בסופות או שזקוקים לשיקום. בנוסף הוא נותן עדיפות גבוהה לפרויקטים סמליים בתחום הבנייה והתשתיות – כדי להראות לאזרחיו שהמדינה מתפתחת.

קים קרא בסוף השבוע לאזרחיו לקחת חלק ב"קרב בזק" של 80 ימים כדי לעמוד ביעדים הכלכליים עד סוף השנה, לפני שהקונגרס יחליט בינואר על תוכנית כלכלית של חמש שנים. סילברשטיין אומר שקמפיינים שכאלה, שבהם מתבקשים האזרחים לעבוד קשה יותר "מרצון", מוגדרים על ידי חלק מהצפון קוריאנים כאחד הדברים "המתישים והמרגיזים ביותר בחיי היומיום".
סילברשטיין מזכיר שלמרות הנאום הנרגש קים כלל אינו רפורמיסט, והשלטון שלו דומה לשלטון האכזרי של אביו ושל סבו, אבי האומה קים איל סונג. לפי האו"ם צפון קוריאה של קים ג'ונג און ממשיכה לעקוב אחרי אזרחיה, לפגוע בחופש הבסיסי שלהם ולהפעיל מחנות לאסירים פוליטיים. קים הוציא להורג את דודו ושלטונו אחראי גם לחיסול אחיו למחצה של השליט.