1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה חיסון חיסונים נגיף קורונה מודרנה
אילוסטרציה חיסון חיסונים נגיף קורונה מודרנה
חיסוני מודרנה
(צילום: shutterstock)
ישראל תקבל בשבוע הקרוב משלוח גדול של חיסונים לקורונה מחברת מודרנה, אף שיש בידה מלאי מספיק של חברת פייזר לחיסון האוכלוסייה. באחרונה הופעלו לחצים על ישראל לשחרר מלאי של מודרנה משום שהאספקה מחברת פייזר מספיקה לעת עתה לחיסון האוכלוסייה בישראל.
עד כה הגיעו לישראל רק כמאה אלף מנות חיסון של מודרנה שטרם נעשה בהן שימוש. בהמשך צפויות להגיע מנות חיסון נוספות של החברה. ישראל התכוונה לחסן במנות הללו את העובדים הפלסטינים השוהים בארץ כחוק. עם זאת, בהמשך שוקלים לחסן במנות הללו גם ילדים בגילים 12 עד 16, בהתאם לתוצאות המחקר של מודרנה.

בתוך כך, בכירי משרד הבריאות, בהם המנכ"ל פרופ' חזי לוי, ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס ופרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש ביקרו היום ברמאללה ודנו עם מקביליהם ברשות הפלסטינית על ההתמודדות עם הקורונה ועל נושאים בריאותיים אחרים.
במשרד ציינו כי "מתוך הבנה שישראל והפלסטיניים חיים בתא שטח אחד והעובדה שהתפשטות הקורונה ברשות הפלסטינית עלולה להשפיע גם על מצב התחלואה בקרב תושבי ישראל, בכירי המשרד ביקרו בחמ"ל הבריאותי ושמעו הערכת מצב על החולים ברש"פ, נתוני התחלואה ברשות, החקירות האפידמיולוגיות המתקיימות והמחקרים המתבצעים. כמו כן, ביקרו בבית החולים בעיר ובמחלקת הקורונה".
באחרונה נמתחה ביקורת על ישראל ש"יושבת על מלאי חיסוני מודרנה" בשעה שהעולם משווע לחיסונים אלו. בסוכנות בלומברג נכתב בשבת שעברה כי שיעור המתחסנים לנפש בישראל הוא הגבוה בעולם, אך בכל זאת ההיצע גבוה מהביקוש. לישראל חוזים לקבלת מיליוני מנות מהחיסון שפיתחו פייזר וביונטק בתמורה להעברת מידע על המתחסנים. לפי אלי גלעד, בכיר במשרד הבריאות ובמחלקה למאבק בקורונה המצוטט בכתבה, "כמות החיסונים ממודרנה בישראל היא מאוד קטנה", ולא שווה להכניס חיסון נוסף לתפוצה כשהמדינה משתמשת במיליוני מנות של פייזר.
לדבריו, האספקה ממודרנה - שהגיעה לישראל בינואר ואפשר לאחסן אותה בתנאים מיוחדים למשך שישה חודשים - תיכנס בסופו של דבר לשימוש, ולא חל שינוי במשלוחים הצפויים. אבי לוין, מנהל מתחם החיסונים של קופת חולים כללית בתל אביב, טען בפני בלומברג כי לא פורסמו הנחיות לגבי השימוש בחיסונים. גורם ישראלי נוסף, שביקש להישאר בעילום שם, אף ציין כי המדינה דחתה את מועד הקבלה של החיסונים שהוקצו לה במסגרת היוזמה של ארגון הבריאות העולמי.