3 צפייה בגלריה
תחנת רכבת נתניה
תחנת רכבת נתניה
תחנת הרכבת בנתניה
(צילום: עידו ארז)
כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, הרכבת תשוב לפעילות חלקית בסופי השבוע החל מסוף השבוע הבא - אך שלוש הערים הגדולות בישראל יישארו מנותקות.
לפי הודעת משרד התחבורה שפורסמה אחר הצהריים (שלישי), השירות יחודש רק בארבעה קווי רכבת: קו באר שבע מרכז-הרצליה והקווים בין נהריה, בית שאן וכרמיאל לתחנת חיפה חוף הכרמל.

קו הרכבת המבוקש בין חיפה לתל אביב יישאר סגור בסופי שבוע עד שנת 2023. התכנית לסגירתו של הקו התקבלה עוד ב-2015, אך איש במשרד התחבורה וברכבת לא מצא לנכון לעדכן על כך את הציבור. קו הרכבת בין ירושלים להרצליה יישאר סגור מבלי שבמשרד התחבורה וברכבת מוכנים לפרסם מועד משוער להפעלתו. קו הנגב המערבי יישאר סגור עד ספטמבר - אז תתחיל הפעלתו כקו חשמלי.
הודעת משרד התחבורה התפרסמה על רקע סדרת הכתבות ב-ynet, שמביאה מדי שבוע את סיפוריהם של האנשים שנפגעו מההחלטה להשאיר את הרכבת סגורה בסופי השבוע. הפתיחה החלקית, שעליה החליטה השרה מירי רגב, תתחיל ימים ספורים לפני הבחירות לכנסת.
בהודעת משרד התחבורה גם אין בשורה בנוגע להפעלת הרכבת בערבים. בעקבות העבודות להסבת הרכבת לפעול על חשמל, רכבות מפסיקות לעצור בתחנות החל מ20:00 תוך פגיעה משמעותית בציבור הנוסעים.
כתבנו אסף זגריזק מספר על הכשלים והתקלות ברכבת, בפודקאסט "הכותרת":

כך תפעל הרכבת בסופי השבוע, מיום שישי 19 במרץ:
הרכבות יפעלו בימי שישי מ-06:00 ועד 14:00, ובמוצאי שבת מ-21:00 עד חצות. תדירות הנסיעות תהיה אחת לשעה, לכל כיוון.
בקו באר שבע מרכז-הרצליה: הרכבות יעצרו בתחנות הביניים באר שבע צפון האוניברסיטה, להבים-רהט, קריית גת, קריית מלאכי-יואב, מזכרת בתיה, רמלה, לוד וכול תחנות תל אביב.
קו נהריה-חיפה חוף הכרמל: הרכבות יעצרו בתחנות הביניים עכו, קריית מוצקין, קריית חיים, חוצות המפרץ, מרכזית המפרץ, חיפה מרכז השמונה וחיפה בת גלים.
קו בית שאן-חיפה חוף הכרמל: הרכבות יעצרו בתחנות הביניים עפולה רפאל איתן, מגדל העמק כפר ברוך, יקנעם כפר יהושע, מרכזית המפרץ, חיפה מרכז השמונה וחיפה בת גלים.
קו כרמיאל-חיפה חוף הכרמל: הרכבות יעצרו בתחנות הביניים אחיהוד, קריית מוצקין, קריית חיים, חוצות המפרץ, מרכזית המפרץ, חיפה מרכז השמונה וחיפה בת גלים.
3 צפייה בגלריה
מירי רגב
מירי רגב
הרכבת תתחדש בסופ"שים ימים לפני הבחירות. שרת התחבורה רגב
(צילום: הדר יואביאן)
עם סיום עבודות החשמול בקטע המסילה שבין לוד לגנות יורחב השירות בשעות הערב בימים ראשון עד חמישי בתחנות בית שמש, לוד ורחובות, וכן יתווספו רכבות ישירות בקו באר שבע - תל אביב, רחובות - בנימינה, ובית שמש - תל אביב.

איחור של שנים בפרויקט חשמול הרכבת

במשרד התחבורה טוענים כי העבודות האינטנסיביות של רכבת ישראל מבוצעות בחלקים נרחבים של רשת המסילות, תוך קיצור לוחות הזמנים של הפרויקטים בשנה עד 5 שנים. מדובר בין השאר, בחשמול קווי הרכבת מאשקלון ועד נתניה, התקנה של מערכת איתות חדשה והרצה לציוד נייד חדש, בהיקף גדול שאמור להיכנס לפעילות ברכבת בשנה הקרובה.
ואולם המידע שנמסר לא מדויק: פרויקט החשמול אמור לשדרג את השירות לנוסעים, אלא שהוא נעשה באיחור משמעותי. לפי דו"ח מבקר המדינה שפורסם באוקטובר האחרון, רכבת ישראל פועלת כדי להחליף את מערך רכבות הדיזל המזהם ברכבות חשמליות כבר משנת 2000. המהלך צפוי להביא לקיצור זמני הנסיעה, להגדיל את מספר הרכבות ברשת, לשפר עמידה בלוחות הזמנים ולצמצם תקלות. על פי הדו"ח, 12.1 מיליארד שקלים הוקצבו לפרויקט, אך נכון לסוף 2019 רק 31 אחוזים מהתקציב נוצלו.
3 צפייה בגלריה
שלט תמיכה בטראמפ בנתיבי איילון
שלט תמיכה בטראמפ בנתיבי איילון
המבחן של הרכבת: לספק שירות הולם במקביל לעבודות
(צילום: AFP)
בשנת 2013 נקבע שהפרויקט יושלם עד 2019, אך הוא נדחה וכעת מועד הסיום המשוער הוא 2025 - שש שנים איחור. בדו"ח הקודם, שהכין מבקר המדינה בנושא ב-2017, העריכו ברכבת ישראל שהמיזם יושלם בשנת 2021. לאחר מכן נקבו במועד מאוחר הרבה יותר - 2030.
חלק מהעיכובים בשנים האחרונות נובעים מסכסוך משפטי שנוצר מול החברה שמבצעת את החשמול ומהצעת הרכבת לשלב קבלנים נוספים. לאחר כניסתו לתפקיד של המנכ"ל החדש של הרכבת, מיכה מייקסנר, הושגה פשרה עם החברה המבצעת ותאריך היעד נקבע לשנת 2025.
גם אומדן העלויות של פרויקט החשמול תפח מ-11.9 מיליארד שקלים ב-2014 ל-12.4 מיליארד ב-2019. על פי מבקר המדינה, לדחיית הפרויקט יש גם עלויות אחרות בסך מאות מיליוני שקלים מדי שנה. "עיכובים בפרויקטים עלולים לגרום לפרויקט לאבד את כדאיותו ולהביא לשינויים בתעדוף מרכיביו", כתב המבקר.
עד לסיום הפרויקט, מקטעים רבים צפויים להיסגר, אך מבחנה של הרכבת לא יהיה רק בעמידה בלוחות הזמנים - אלא גם ביכולתה לספק במקביל שירות הולם לציבור הנוסעים שרבים מהם נסמכים עליה.