האפליקציה שחוללה מהפכה בתרבות ובדיוק הקליעה בצבא: כשנתיים לאחר שהחלה כפיילוט ביחידות קרביות, מערכת "דאבל שוט" שצה"ל רכש הובילה לשינוי משמעותי בדיוק הפגיעה של אלפי לוחמים שהשתמשו בה בחטיבות כמו גולני, צנחנים, כפיר וגדודי החילוץ וההצלה של פיקוד העורף.
מדובר בפטנט רשום ישראלי שנמכר כבר לגופים ביטחוניים בארה"ב ובסינגפור. האפליקציה מחדדת במהירות את יכולת הקליעה של החייל במגוון מקצים.
7 צפייה בגלריה
דאבל שוט
דאבל שוט
"דאבל שוט". מחשבת ומקצרת זמנים
7 צפייה בגלריה
דאבל שוט
דאבל שוט
מדריכות קליעה עם האפליקציה
"דאבל שוט" החלה כאפליקציה לשיפור ולקיצור זמני איפוס הכוונות של החיילים, שנאלצו לאורך השנים לסמן על דף המטרה את הפגיעות, לחשב את המרחק כדי לקבוע מקבץ - הטווח בין הפגיעות - בהתאם להזיז את כוונות הברזל או הכוונות האופטיות, בהליך מייגע שלא תמיד הסתיים בהצלחה. עם "דאבל שוט" החישוב נעשה באופן מיידי ואוטומטי, וכך לוחם יכול לאפס את נשקו בתום מקצים אחדים.
"אחת הבעיות שהיו לנו ברמת הקליעה נגעה לחוסר שליטה ולמעקב אחר פלוגות וגדודים שאנו מכשירים ומאמנים, בעיקר בטירונות, בלוח זמנים אינטנסיבי", סיפר מפקד גדוד ההכשרה של לוחמי ולוחמות החילוץ שבזיקים, סא"ל שלומי בן יאיר.
7 צפייה בגלריה
דאבל שוט
דאבל שוט
במקום ערימות דפים - מאגר נתונים לשימוש החייל והמפקדים
"עם הדאבל שוט אני, המח"ט והמ"פים מקבלים און-ליין עדכונים מסודרים בטבלאות על רמת הקליעה של כל מחלקה ושל כל חייל. אי אפשר לעבוד עלינו, ואנו נותנים מיקוד חניכה אישי לחיילים שפחות טובים בקליעה, מדייקים אותם ומעלים בעשרות אחוזים את הרמה. אם בעבר נאלצנו משיקולי כוח אדם לוותר בתום ההכשרה הבסיסית על כמה חיילים בגלל יכולת הקליעה שלהם, היום זה כבר לא קורה", הוסיף.
לדבריו, "כל פלוגה שהתאמנה עם "דאבל שוט", זמן האיפוס שלה ירד משבוע לפחות מיום. מקצי ירי ייחודיים שארכו שעות ארוכות מסתיימים בתוך חצי שעה, עם חיסכון גדול בתחמושת ובזמן האימון והכי חשוב - שיפור דרמטי במקבצים ובהיקף הפגיעות של החיילים". המערכת נוסתה בהצלחה גם במשטרה, במטווחים של קצינים ותיקים ושוטרים צעירים בהכשרות הבסיסיות, והובילה לשיפור משמעותי בדיוק הפגיעה ובקיצור זמני האיפוס.
האפליקציה מותקנת על הטלפון האישי של החייל, במצב טיסה במטווח, וכך הוא יכול בעצמו לעקוב אחר טיב המקצים שלו, לשפר אותם בהתאם ולקבל מהאפליקציה הכוונות לשדרוג יכולותיו. "המערכת הזניקה את המוטיבציה של הלוחמים לקלוע טוב יותר, כי בסוף המקצים הם מקבלים ציון על הירי שלהם, ויכולים לשלוח אותו לחברים ולבני משפחה, לשתף בגאווה ולהראות כמה הם טובים או כמה השתפרו".
7 צפייה בגלריה
דאבל שוט
דאבל שוט
מסך האפליקציה. אפשר לשתף עם משפחה וחברים
7 צפייה בגלריה
דאבל שוט
דאבל שוט
מסייעת בכיוון ובאיפוס
המערכת פותחה על ידי ראש חטיבת יבשה בזרוע היבשה ומח"ט כפיר לשעבר, תא"ל במיל' אורן אבמן, ועל ידי טל טיניקיג'יו-אברג'יל, קצינת קליעה ותיקה ששירתה שנים בתחום. אבמן יורד לשטח במטווחי החיילים וחונך אותם במסגרת שיתוף הפעולה עם צה"ל, באופן ממוקד עם מדריכות "דאבל שוט", ששירתו כקצינות קליעה וצליפה.
"חסכנו ב-30% במספר המקצים והתחמושת מאז שהתחלנו להשתמש ב"דאבל שוט", מהאיפוסים ועד למקצים של מבחני הסיום הכוללים ירי אחרי מאמץ", הוסיפו בבסיס הכשרת גדודי החילוץ, שלוחמיהם מבצעים תעסוקות מבצעיות באיו"ש. "זה שיפור מטורף שלא נוגע רק לסיוע בטכנולוגיה אלא בתרבות הקליעה והאימונים. המפתח הוא נגיעה אישית לכל לוחם ומחלקה. נאלצנו להעלות את ציוני העובר במבחני ההסמכה ללחימה מרוב שיכולות הקליעה שופרו", העידו בגדודי החילוץ.
ב"דאבל שוט" שכפלו את יכולות האפליקציה לכל סוגי כלי הנשק בצה"ל ובעתיד המערכת צפויה לשמש גם את כוחות המילואים. בנוסף, המערכת מותאמת גם לכלי נשק בצבאות זרים, וגם לאקדחים. "המערכת היא מרכז מידע שמשרת את הלוחם מהכדור הראשון שירה בטירונות ועד למקצים שיעשה במילואים, את המ"פ והמג"ד ששולטים וממקדים היטב חניכה אישית ואת בכירי הזרוע שמזהים מגמות ביכולות הקליעה של הגדודים והחטיבות, משווים, ומובילים לשיפור", אמר המפתח אבמן.
7 צפייה בגלריה
דאבל שוט
דאבל שוט
בקרוב גם בצבאות זרים. "דאבל שוט"
טיניקיג'יו-אברג'יל, קצינת קליעה והדרכה במילואים שהקימה את החברה עם אבמן, הוסיפה כי "בעבר כתבנו את תוצאות המקצים על ערמות של דפים, שבסוף היו נעלמים ולא היה ניתן להפיק מזה דבר. "דאבל שוט" מביאה יכולת אדירה של שמירת נתונים וניתוחם באופן אוטומטי לחתכים".
החברה הוקמה בסיוע הרשות לחדשנות ומינהל לפיתוח אמצעי לחימה במשרד הביטחון, בין היתר אחרי אירועים ביהודה ושומרון שבהם לוחמים ירו עשרות כדורים לעבר מחבלים, מטווח של עשרות מטרים בודדים, ולא פגעו.
בשיא שביצעה החברה פלוגה בצה"ל הצליחה לאפס את כלי הנשק של החיילים בתוך 38 דקות בלבד ובמקרה אחר לוחם שהחל במקבצי ירי דו ספרתיים, עם מרחק גדול בין פגיעה לפגיעה, זכה לחניכה אישית ממדריכות "דאבל שוט" עד שהגיע למקבץ של 2.74 ס"מ. בכוונות אופטיות שעשויות להיכנס לצה"ל, וכיום כבר נמצאות בשימוש אמריקאי, המערכת תוכל בעצמה "להזיז" קליקים בהתאם לצורך במהלך איפוס הנשק, בשל חיבור בלותות' בין הכוונת הדיגיטלית לאפליקציה.