ח"כ מאיר כהן, מספר 3 ברשימת יש עתיד לכנסת, לא פוסל את צירוף הרשימה המשותפת לתמיכה בהרכבת ממשלה בראשות ח"כ יאיר לפיד. "בוודאי שהם פרטנרים", אמר היום (ה') ח"כ כהן בריאיון באולפן ynet בהתייחסו למפלגה שרק אתמול הליכוד לא הצטרפה לבקשות לפסול אותה בוועדת הבחירות המרכזית.
בעוד בליכוד נימקו את ההחלטה שלא להשתתף בבקשת הפסילה של הרשימה המשותפת ורע"מ בהנהגת ח"כ מנסור עבאס בכך ש"בית המשפט העליון מכשיר אותם בסוף", אמר היום בכיר יש עתיד בנוגע לרשימה בהובלת ח"כ איימן עודה כי "היות והם מפלגה ערבית משותפת, אני חושב שחלק מהם צריכים לעשות חשיבה מחדש. אם הם יקעקעו את הזכות שלנו וחלקם ימשיכו לתמוך בטרור, הם לא יהיו פרטנרים".
6 צפייה בגלריה
יאיר לפיד  איימן עודה
יאיר לפיד  איימן עודה
ח"כ לפיד וח"כ עודה. ישתפו פעולה?
(צילום: קובי קואנקס, אבי מועלם)
6 צפייה בגלריה
מאיר כהן בריאיון באולפן
מאיר כהן בריאיון באולפן
"חלק מהרשימה המשותפת צריכים לעשות חשיבה מחדש". ח"כ כהן באולפן ynet
(צילום: הדר יואביאן)
יו"ר המפלגה לפיד קרא בימים האחרונים לשותפו לשעבר ויו"ר כחול לבן בני גנץ לפרוש מהמרוץ. על כך אמר ח"כ כהן: "אנחנו מודאגים ממציאות שבה באמת בתוך הגוש הזה יהיה מצב שמנדטים לא יהיו משמעותיים, של מפלגות שלא יעברו את אחוז החסימה. אנחנו יודעים מה קורה בתוך הסקרים, הם לא עוברים את אחוז החסימה. זכותם הבלעדית להתמודד, אני אומר את זה מתוך דאגה ולא מתוך כעס על כחול לבן".
- אולי טעיתם בזה שלא חיברתם אותו אליכם? "לא טעינו בדבר וחצי דבר. רק לפני כמה חודשים היה שבר גדול מאוד, שבר אמון. מפלגה שנטעה תקווה במיליון ומאתיים אלף בוחרים שלה גרמה לשבר. אני חושב שהוא שבר שמהדהד בפוליטיקה, זה לא דבר פשוט. יש משקעים, לא טובים. אני אומר שזכותם להתמודד, אבל בשביל האחריות - אתם כבר המלכתם את ביבי, אל תעשו את זה עוד פעם".
- לא התחברתם בגלל אגו, בני גנץ לא איש ראוי? "לא היה שום אגו. מפלגת יש עתיד לקחה את האגו ושמה אותו בצד. כשגנץ אמר 'אני מקום ראשון' - אמרנו לו בבקשה. כשגנץ אמר 'אני לא רוצה רוטציה עם לפיד' - אמרנו לו בבקשה".
- אבל לא אתם לבד הבאתם 33 מנדטים. "אני מאוד מעריך את זה שהבאנו יחד 33 מנדטים ועשינו את זה בכוחות משותפים, אבל עשינו את זה כי בעם הייתה תקווה שאכן יהיה שינוי. עכשיו לקח בני את כל התקווה ופירק אותה לרסיסים. בפוליטיקה אין מושגים של 'אין מחילה וסליחה'. אני רק אומר מתוך דאגה, היות ואנחנו רואים את הסקרים ורואים שהם לא עוברים את אחוז החסימה, אני מקווה שהם יהיו מספיק אחראים לפרוש מהמרוץ".
6 צפייה בגלריה
יו"ר כחול לבן גנץ. "מקווה שהם יהיו מספיק אחראים לפרוש"
יו"ר כחול לבן גנץ. "מקווה שהם יהיו מספיק אחראים לפרוש"
יו"ר כחול לבן גנץ. "מקווה שהם יהיו מספיק אחראים לפרוש"
(צילום: קובי קואנקס)
- איך אתה מסביר את זה שבנימין נתניהו, עם יותר מ-5,000 מתים מהמגפה הזאת וכישלונות הניהול נמצא עם בייס מטורף של 30 מנדטים ואתם לא מצליחים לגרד אותו? "אני לא חושב שאנחנו לא מצליחים לגרד אותו, זה לא נכון, אנחנו כן מצליחים לגרד אותו. ההתנהגות של ביבי נתניהו בזמן האחרון מעידה על כך שהוא מבין שהוא נמצא בסכנה שההישרדות שלו הפוליטית היא לא בטוחה. קרו שני דברים: האחד - גדעון נוגס בו, והשני - הציבור מתחיל לראות דברים, בסקר פנימי שלהם דובר על 26 מנדטים".
- אתם מוכנים לתת לגדעון סער את ההובלה? "כל מה שאנחנו צריכים לעשות, אנחנו כאנשי יש עתיד, זה להוביל את הגוש הזה. להיות המפלגה החזקה ולהקים ממשלה שפויה".
- אבל אתם משחקים לידיים של נתניהו כי האינטרס שלו זה לצעוק כל הזמן "לפיד, לפיד". "אני חושב שנתניהו מבין הפעם שמי שמסכן אותו זה לפיד ולא אף אחד אחר".
- אז למה הוא בונה אותו? "תשאל אותו. הוא פוליטיקאי על שמבין שמסכן אותו זה יאיר לפיד. לכן אין שם קונץ. אתם כל הזמן מנסים לחפש מה הטריגר אחרי מה שהוא אומר. לא, הוא מבין שיאיר לפיד יוביל את הגוש הזה, הוא מבין שהסכנה היא משם, אז הוא מתחיל להתנגח".
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו. "הוא פוליטיקאי על שמבין שלפיד מסכן אותו"
( אלכס קולומויסקי)
6 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
ח"כ סער. "נוגס בנתניהו"
(צילום: קובי קואנקס)
על השאלה מה יקרה אחרי שהקלפיות ייסגרו, השיב ח"כ כהן: "אני מאלה שלא מדברים עד שלא רואה את המציאות. כל אמירה היא חסרת אחריות. מי שמצביע ליש עתיד צריך לדעת שהוא מצביע למפלגה שאמרה ועשתה, לא נכנסה לממשלה מטורללת של 36 שרים ו-14 סגני שרים. זה מה שצריך להנחות את המצביעים, לא מה שנעשה למחרת. נעשה הכול כדי להקים ממשלה בהובלת יאיר לפיד".
- ומי שמצביע לכם יכול לדעת שתהיה אופציה של רוטציה, ואולי סער יהיה ראש ממשלה בסיבוב הראשון? "כדי שהוא לא יקבל את גדעון, אז שיצביע לכך שיש עתיד תהיה מפלגה גדולה. אחרי שנבחן את התוצאות - נבדוק מה אנחנו עושים. אנחנו עושים הכול כדי שנקבל 23 ו-24 מנדטים וזה יהיה כי אנחנו מרגישים את המגמה".
6 צפייה בגלריה
אבתיסאם מראענה
אבתיסאם מראענה
אבתיסאם מראענה. "האמירות שלה לא לגיטימיות"
(צילום: מוטי קמחי )
על החלטת ועדת הבחירות המרכזית לפסול את מועמדותה של אבתיסאם מראענה מנוחין, מספר 7 ברשימת מפלגת העבודה, אמר כהן: "האמירות שלה לא לגיטימיות ומאוד קשות. אנחנו מקשיבים ליועץ המשפטי לממשלה שאמר שלא צריך לפסול אותה. יש לנו עמדה ערכית מאוד ברורה שאומרת שצריך לכבד את דעתו של היועץ המשפטי לממשלה".
- בית המשפט העליון צפוי לבטל את הפסילה. אתה תאהב את זה שהיא יושבת לידך בקואליציה? "יהיה לי קשה מאוד לשבת לצדה, אבל זה חלק מהחיים בכנסת. היה לי קשה לשבת ליד חנין זועבי, אבל מה לעשות? זאת מדינה דמוקרטית, ובמדינה דמוקרטית צריכים לסבול דעות שלא תואמות לך".
- נפתלי בנט עוד לא מוותר על הרעיון שהוא ירכיב את הממשלה. "אני שומע את האנשים שלו שמדברים שזה יקרה גם עם עשרה מנדטים. נפתלי הוא בחור מצוין, חשבתי שאשמע ממנו אמירה מאוד חדה לגבי 'כן לשבת עם ביבי' או 'לא לשבת עם ביבי'. הוא קיבל את ההחלטה שלו. אם הוא לא יבהיר את עמדתו, אז זאת אומרת שהוא רוצה ללכת ולהצטרף לביבי נתניהו. כמו שזה נראה עכשיו, אם הוא לא יגיד אמירה מאוד ברורה, בסוף הוא ייתן לנתניהו את השלטון".