במפלגות החרדיות עדיין מלקקים את הפצעים מההתחזקות של בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר על חשבונן - וזועמים על ראש הממשלה בנימין נתניהו שלטענתן התערב באופן לא הוגן בחלוקת הקולות בתוך גוש הימין. תוצאות האמת המתעדכנות של בחירות 2021 מלמדות כי לפי שעה ש"ס ויהדות התורה אמנם שומרות על כוחן, 9 ו-7 מנדטים בהתאמה, אך ככל הנראה איבדו את ההזדמנות לממש את הפוטנציאל שהביא איתו הגידול הטבעי של החרדים בשנה האחרונה ולהתחזק ל-10 ו-8.
2 צפייה בגלריה
אריה דרעי, בצלאל סמוטריץ', משה גפני
אריה דרעי, בצלאל סמוטריץ', משה גפני
התחזק גם על חשבון המפלגות החרדיות
(צילום: אלכס קולומויסקי, קובי קואנקס)
"אנשי המספרים" בשתי המפלגות תולים את ההחמצה בין היתר בעייפות הציבור מהבחירות החוזרות, שהתבטאה בשיעור הצבעה נמוך גם באוכלוסייה הכללית, ובכל מקרה ממתינים לתוצאות הסופיות לפני שיתחקרו וינתחו לעומק את אובדן המנדטים. אבל עוד לפני הסקת המסקנות והפקת הלקחים, במפלגות כבר מבינים שאלפי קולות מהבייס (ואולי יותר מכך) זלגו החוצה אל הציונות הדתית. ביום שאחרי, כאמור, הם לא מסתירים את הכעס על בן הברית נתניהו, שניהל קמפיין אגרסיבי עבור סמוטריץ' – כולל בקרב החרדים.

בימים האחרונים, במסגרת הבליץ המסורתי שלפני הבחירות, התראיין ראש הממשלה לכלי התקשורת במגזר החרדי וקרא להצביע למפלגה החדשה כדי להבטיח שתעבור את אחוז החסימה ולמקסם את פוטנציאל הכוח של גוש הימין. בש"ס ויהדות התורה התאכזבו מכך שנתניהו לא התאמץ גם בשבילן, ואף רתחו במיוחד כאשר פנה לקהל הטבעי שלהן ורמז כי ההצבעה לסמוטריץ' עדיפה משום שמפלגותיהן במצב טוב יותר משלו והן אינן נמצאות כמותו באזור הסכנה.
כל מה שצריך לדעת על בחירות 2021 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet
כך, למשל, בראיון לאולפן "כיכר השבת", פנה לצופים ואמר: "אתם מהססים? אל תהססו! לכו להצביע ט', כדי שנעבור". כשהמראיין, ישי כהן, העיר לו שבמפלגות החרדיות לא אוהבים את הדברים, נתניהו התגונן והצדיק את עצמו: "מה זאת אומרת? אני גם אומר להם תמיד להצביע ליכוד!". בהמשך הסביר: "ש"ס ויהדות התורה נראות לי במצב הרבה יותר טוב ממה שנוהגים לומר בסקרים, לפחות ממה שאנחנו רואים אצלנו. אבל אני רואה שהציונות הדתית יכולה לא לעבור, ואם היא לא תעבור – אנה אנו באים?".

בש"ס נזהרים, כדרכם, בכבודו של נתניהו, ולא מבקרים אותו - בוודאי שלא בפומבי - על המשחק בקולות הגוש. יש אומרים כי היו"ר אריה דרעי לא יכול לבוא בטענה כלפי ראש הממשלה בשעה שמפלגתו פועלת תמיד לגייס תמיכה מקרב מצביעי הליכוד. מנגד, ביהדות התורה לא מסתירים את הזעם, וכבר בליל המדגמים, שאחד מהם חזה למפלגה שישה מנדטים בלבד, התרוצץ היו"ר משה גפני נסער במטה הבחירות המרכזי בבני ברק, וניתק את הטלפון לנתניהו שביקש לשוחח איתו. למקורביו אמר: "אני עצבני עכשיו. אם אדבר איתו במצב הזה – זה לא ייגמר טוב".
סגן שרת התחבורה, אורי מקלב מיהדות התורה, אמר ל-ynet כי אכן יש "תרעומת" על ראש הממשלה, ש"עשה דבר שלא יעשה ושלא קרה אף פעם, ולמעשה העצים ביקורת לא מוצדקת שאיתה התמודדנו מול הבוחרים שלנו". לדבריו, "נקלענו למערכת בחירות לא פשוטה", כאשר חרדים רבים מהבייס כעסו על אירועים נקודתיים בתקופת הקורונה, שבהם נציגיהם בממשלה ובכנסת לא תפקדו כראוי בעיניהם, ושקלו בגלל זה להצביע לסמוטריץ' - ונתניהו ניצל זאת לרעה כדי לחזק את הציונות הדתית.
"עוד לפני כן ביבי פנה אלינו וביקש שלא נגיב לקמפיין של סמוטריץ' בציבור החרדי", סיפר מקלב. "הציונות הדתית השקיעה כסף בתעמולה אצל הבוחרים שלנו כמו שאנחנו לא הוצאנו בכל הבחירות האלה, ואז מצפים מאיתנו לשתוק? נתנו לו תשובות ברורות שזה לא מקובל כי אצלנו ההצבעה היא לא רק העדפה פוליטית אלא הזדהות ועניין עקרוני. אנחנו לא יכולים להשלים עם מצב שבו מנסים לגרום לנו להזדהות עם ציבור אחר".
2 צפייה בגלריה
משה גפני ואורי מקלב
משה גפני ואורי מקלב
מקלב (מימין) ומשה גפני
(צילום: אורי דוידוביץ')
חלפו כמה ימים, וביהדות התורה גילו שנתניהו לא רק שלא הבין את המסר – אלא "בא אלינו לתוך הבית, לכלי התקשורת אצלנו, וניסה לשכנע שהמצב של המפלגות החרדיות מצוין", כלשונו של מקלב. "הוא הלך לנו על הראש, נכנס לבריכה שלנו עם קשית והתחיל לשאוב מים בשביל מישהו אחר ולהשפריץ לכל הצדדים".
סגן השר אמר כי מדובר ב"משבר במערכת היחסים עם נתניהו", וכי "אלה דברים שלא נמחקים אלא משאירים רישום לטווח ארוך". לדבריו, "אנחנו לא בירח דבש, וזה בהחלט ציון דרך והתרעמות מצטברת, אבל לא מתגרשים בגלל דבר כזה". מקלב הבהיר כי הוא וחבריו ביהדות התורה יעשו "כל מה שצריך" כדי שתוקם ממשלת ימין בראשות נתניהו, ובכוונתם להיות מעורבים יותר מבעבר על מנת להבטיח שסכסוכים אישיים, שנאות והתחשבנויות בינו לבין בנט לא יהיו הדבר שיימנע זאת.
למרות הזעם על נתניהו, מקלב משוכנע כי לא סמוטריץ' מנע ממפלגתו את המנדט השמיני, אלא הירידה הכללית בשיעור ההצבעה שלדעתו הייתה משמעותית יותר בקרב החרדים. "יש אנשים, בעיקר מבוגרים, שלא הגיעו לקלפי בגלל הקורונה למשל", הסביר, "אבל כשהם גם לא הולכים לבית הכנסת ונאלצים לוותר על מצוות נוספות – אנחנו לא יכולים לצפות מהם להקפיד דווקא על חובת ההצבעה בבחירות".
להבנתו, שתיית הקולות שבכל זאת הלכו לסמוטריץ' הייתה רק "אירוע נקודתי ולא מכונן", אך בכל מקרה הוא מבין כי יהדות התורה תידרש מעתה "לחדד הבדלים" בינה לבין הציונות הדתית, כדי שהמצביעים יחזרו הביתה - כמו ביחס לעלייה להר הבית, שסמוטריץ' תומך בה והחרדים מתנגדים – סוגיה דתית ופוליטית הנחשבת לאמוציונלית במיוחד בקרב שומרי מצוות.